افشای عدم صداقت موساد در برابر اردن با سوءقصد به جان خالد مشعل



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
شبکه ۱۳ اسرائیل فاش کرد، تلاش سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی (موساد) برای ترور خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، مذاکرات آتش‌بس میان این جنبش و رژیم صهیونیستی را با میانجی‌گری پادشاه اردن ناکام گذاشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی به نقل از شبکه ۱۳ اسرائیل در چارچوب مجموعه برنامه‌ای درباره افشای جزئیات ترورهای رژیم صهیونیستی به بررسی تلاش ناکام در اردن برای ترور خالد مشعل در سال ۱۹۹۷ پرداخت.

 

در این برنامه دنی یاتوم، رئیس اسبق موساد گفت، پیش از پایان سفرش به شهر پترا در جنوب امان، پیامی در مورد یک عملیات بزرگ که توسط یک فلسطینی در بازار "ماحنیه یهودا" در قدس اشغالی انجام شده بود، دریافت کرد. عملیاتی که موجب کشته و زخمی شدن چندین اسرائیلی شد. به دلیل همین عملیات، یاتوم فورا از سفر برگشته و در نشست اضطراری شرکت کرده و در این نشست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواست به منظور تلافی عملیات مذکور در قدس، سریعا مقدمات انتقام از حماس را فراهم کند.

 

یاتوم گفت، عملیات پی در پی حماس در اراضی اشغالی به نتانیاهو فشار آورده بود و به همین دلیل در نشست‌ها اصرار داشت، برای انتقام از حماس و واکنش به عملیات‌های این جنبش و جلوگیری از آنها، اهدافی از بین نیروهای حماس تعیین شود.

 

وی می‌گوید، به دنبال این درخواست نتانیاهو، در نشست بعدی ایده ترور یکی از رهبران سطح متوسط حماس را در یکی از کشورهایی که هزاران کیلومتر از اردن فاصله دارند، آن هم بدون افشای هویت این رهبر مطرح کرد و نتانیاهو هم با این ایده موافقت کرد و کسی هم از اردن نامی نبرد.

 

درست ۱۶ روز پیش از زمان ترور مشعل، نتانیاهو از یاتوم خواست عملیات ترور یکی از رهبران حماس در کشور دور دست را متوقف و خالد مشعل را ترور کند. یاتوم در این مورد می‌گوید: متعجب مانده بودم، چطور ممکن است عملیاتی را که آغاز کرده‌ام، بدون مشورت با من به سرعت تغییر کند و سپس عملیات دیگری در اردن انجام دهم.

 

یاتوم می‌گوید، در مورد این تغییر با نتانیاهو صحبت کردم و فهمیدم که از اسحاق مردخای، وزیر جنگ وقت و عامی ایالون رئیس اسبق شاباک دستوری دریافت کرده است مبنی بر اینکه با وجود حساسیت وضعیت، به جای هدر دادن انرژی در یک هدف ناشناخته، کسانی که در حماس و اردن نقش محوری دارند، ترور شوند.

 

در این خصوص ایالون گفت: پس از اینکه از طریق یاتوم متوجه شدم موساد با این عملیات موافقت کرده و می‌تواند آن را اجرایی کند، دستور ترور اشخاص محوری در حماس و اردن را دادم. میشکا بن دیوید، فرمانده سابق یگان ترورهای موساد نیز می‌گوید: دو هفته قبل از تلاش برای ترور مشعل، دستوراتی به یاتوم داده و از او خواسته کاملا تمیز این عملیات را اجرایی کند به گونه‌ای که هیچ اثری باقی نماند.

 

او می‌گوید: امان را نمی‌شناختیم زیرا موساد از زمان امضای توافق‌نامه "وادی عربه" در سال ۱۹۹۴ از اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق اسرائیل دستور گرفته بود که هیچ فعالیتی در اردن نداشته باشد. به همین دلیل نیاز داشتیم امان را بشناسیم و آمد و شد مشعل را هر روز زیر نظر بگیریم، از این رو به امان رفتیم و دو هفته پیش از عملیات در این شهر شروع به گشت‌زنی کردیم.

 

یاتوم می‌گوید، تصمیم گرفت خالد را با استفاده از سم ترور کند، زیرا با این شیوه، جسدی در خیابان نمی‌افتد و در لحظه آخر می‌توان عملیات را متوقف کرد هرچند خطرناک است و این نوع سم در ترورهای قبلی استفاده نشده بود. وی در این باره می‌گوید: نیروهای ما آموزش دیده‌اند که با تظاهر به باز کردن یک نوشیدنی، سم را در خیابان‌های تل‌آویو پخش کنند.

 

یاتوم گفت، دستورات قاطعی را تنها برای ترور خالد صادر کرده مبنی بر اینکه تنها زمانی این عملیات را اجرایی کند که مشعل تنهاست و محافظان و نزدیکان وی پیش او حضور ندارند تا عملیات را فاش کنند.

 

در پی وقوع بحران میان تل‌آویو و اردن بر سر ترور خالد مشعل در خاک این کشور، افراهیم هالوی، رئیس اسبق موساد گفت، رژیم صهیونیستی با عجله او را که در بلژیک بود، احضار و مأمور کرد به امان برود و بحران را حل کند. وی می‌گوید در این رابطه با ملک حسین در امان دیدار کرده و او گفته است که چگونه یاتوم که دوست اوست با وی چنین کاری کرده است در حالی که امان و اسرائیل توافق‌نامه صلح امضا کرده‌اند. هالوی می‌گوید به ملک حسین پیشنهاد دادم خالد مشعل با یک سرم پزشکی که در اختیار برخی از نیروهای موساد بود، نیروهایی که از سفارت رژیم صهیونیستی در امان حفاظت می‌کنند، نجات داده شود.

 

در این باره یاتوم می‌گوید، امیدوار بودم، عملیات با موفقیت انجام شود و خالد مشعل بمیرد و پس از شکست این عملیات آرزو می‌کردم بهبود یابد تا شدت بحرانی که با اردن به وجود آمده، فروکش کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------