معترضان در جنوب سوریه به خیابان‌ها بازگشتند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
معترضان در جنوب سوریه به خیابان‌ها بازگشته‌اند، همان‌ جایی که در سال ۲۰۱۱ صحنه شروع تظاهرات اعتراضی علیه بشار اسد، بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرات، یکپارچه و گسترده نیست، بلکه پراکنده است اما شعارها همان است و این بار ناشی از نبود غذا است و تمامی نشانه‌ها حاکی است که شرایط دشوار زندگی حتی سخت‌تر شده است. 

 

منابع غربی می‌گویند حدود پانصد هزار نفر در جنگ هشت ساله داخلی سوریه کشته شده‌اند و ۹۰ درصد از مردمی که در سوریه مانده‌اند، در فقر به سر می‌برند و نیمی از جمعیت این كشور آواره شده است. با آن که رقم دقیق تخریب ناشی از جنگ بر اقتصاد سوریه نامشخص است، اما تخمین زده می‌شود که ویرانی‌ها بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ضرر اقتصادی زده باشند. 

 

دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد برای امور انساندوستانه در سوریه می‌گوید، توده‌های مردم سوریه به شکلی متفاوت از یک یا دو سال پیش گرسنه‌اند. این گرسنگی همزمان است با پیامدهای اقتصادی شیوع کووید۱۹ در سوریه و دیگر نقاط جهان. قیمت مواد خوراکی در سوریه نسبت به یک سال پیش، دو برابر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، عالمگیری ویروس کرونا سهم زیادی در این وضع سوریه دارد، اما عامل اصلی به آستانه سقوط رسیدن بانک‌ها در کشور همسایه لبنان است. 

 

سوریه از لبنان به عنوان حلقه‌ای به جهان خارج استفاده می‌کند. با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بانک مرکزی لبنان برای جلوگیری از سقوط کامل بانک‌های این کشور، واحد پول سوریه سقوط کرد. ضربه کاری دیگر در راه است، چرا که آمریکا هفته گذشته از اعمال تحریم‌های شدید علیه سوریه تحت قانون سزار خبر داد. این قانون آمریکا، خواستار به کار بردن تمامی ابزار اقتصادی و سیاسی برای مجبور ساختن حاکمیت بشار اسد به توقف حملات مرگبار علیه مردم و انتقال قدرت به دولتی می‌شود که به حاکمیت قانون، حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان می‌شود. 

 

 

 بهار  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------