مزدوران روس در جنگ داخلی لیبی



کاروانی از ده‌ها خودروی نظامی روس روز پنجشنبه گذشته وارد میدان نفتی لیبی شده و با نمایندگان نیروهای حفاظت از تاسیسات نفتی گفتگو کردند.

 موسسه ملی نفت لیبی از ورود مزدوران روس و نیروهای خارجی به میدان نفتی "الشراره" این کشور خبر داد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، این نیروها برای جلوگیری از تولید و صادرات نفت لیبی وارد این میدان شده‌اند.

 

موسسه ملی نفت لیبی اعلام کرد که مزدوران روس و از دیگر کشورها وارد میدان نفتی الشراره شده‌اند. این شرکت اضافه کرد که مخالف هر گونه اقدام از سوی سایر کشورها برای منع از سرگیری تولید نفت در لیبی است.

این موسسه در بیانیه خود افزود: "کاروانی از ده‌ها خودروی نظامی روز پنجشنبه گذشته وارد میدان نفتی شده و با نمایندگان نیروهای حفاظت از تاسیسات نفتی گفتگو کردند".

قبل از این هم برخی رسانه‌ها و منابعی در لیبی و آمریکا گفته بودند که شرکت‌های تامین نیروی نظامی در روسیه، برای حمایت از دولت شرق لیبی (دولت ژنرال حفتر) به این کشور، نیروی جنگجو و مزدور اعزام کرده‌اند.

 

این نیروهای مزدور روس در جنگ داخلی لیبی از نیروهای ژنرال حفتر حمایت می‌کنند.

 

علاوه بر این، ارتش آمریکا گفته است ارتش روسیه با تغییر رنگ جنگنده‌های این کشور، تعدادی از آنها را به لیبی منتقل کرده است. پیش‌بینی می‌شود از این جنگنده‌ها در جنگ داخلی لیبی استفاده شود.

 

دولت روسیه دخالت در جنگ داخلی لیبی را تکذیب می‌کند.

 

شح عکس: میدان نفتی الشراره لیبی

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,

لیبی از سال 2015 تاکنون دو دولت دارد. دولت وفاق ملی به پایتختی "طرابلس" کنترل غرب لیبی را در دست دارد و از سوی سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته می‌شود. قطر و ترکیه از حامیان این دولت هستند.

 

در مقابل، دولت شرق لیبی (موسوم به ارتش ملی لیبی) به پایتختی بنغازی و به رهبری ژنرال خلیفه حفتر شرق این کشور را در دست دارد و از سوی روسیه، عربستان سعودی، مصر، امارات، سوریه و یونان مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

اکثر میدان‌ها و تاسیسات نفتی در مناطق تحت کنترل دولت شرق لیبی است. براساس توافق بین‌المللی، همه تاسیسات نفتی باید زیرنظر موسسه ملی نفت باشند. دفتر مرکزی این سازمان در طرابلس است. همچنین درآمد ناشی از صادرات نفت لیبی باید به بانک مرکزی این کشور واریز شود.

 

جنگ میان دو دولت برای سیطره بر سراسر لیبی در جریان است گرچه در روزهای اخیر با آتش بس بین‌المللی متوقف شده است.

 

در جنگ‌ هفته‌های اخیر، نیروهای دولت شرق لیبی کنترل بسیاری از مناطق در نزدیکی طرابلس را از دست دادند و متحمل شکست سنگین از سوی نیروهای دولت غرب لیبی شدند.

 

دولت شرق لیبی نیز تلاش می‌کند به تلافی، جریان صادرات نفت این کشور را قطع کند.

 

دولت غربی لیبی مورد حمایت تسلیحاتی و نظامی ترکیه است و ارتش ترکیه با ایجاد پایگاه در این کشور، از ارتش دولت غرب لیبی حمایت نظامی می‌کند. این حمایت‌های ارتش ترکیه منجر به پیروزی‌های دولت غرب لیبی شده است.

 

"مصطفی صنع الله" رئیس هیات مدیره موسسه ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از کشورها از غیبت نفت لیبی در بازارهای جهانی استفاده می‌کنند و همزمان از ناتوانی لیبی در تولید و صادرات نفتش اظهار تاسف می‌کنند. آنها همه تلاش خود را برای حمایت از نیروهای نظامی و جلوگیری از تولید و صادرات نفت لیبی به کار می‌گیرند.

 

روسیه در کنار عربستان سعودی و امریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است. بازار نفت جهان هم اکنون با افزایش عرض و کاهش قیمت نفت روبه رو است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------