آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

معاون پامپئو: انفجار بیروت فریادی بیدارکننده بود/لبنان در معرض فروپاشی اقتصادی است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک تأکید کرد "فاجعه انفجار بیروت نتیجه اهمال‌کاری دولت‌های لبنان درباره منافع مردم این کشور و به منزله فریادی بیدارکننده‌ است" که تغییر جدی و مطلوب را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا، دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: فاجعه انفجار بندر بیروت نتیجه دهه‌ها اهمال‌کاری دولت‌های لبنان درباره منافع مردم این کشور و به منزله فریاد بیدارکننده‌ای است که تغییرات جدی را می‌طلبد. دولت لبنان باید اصلاحات را انجام دهد. به دولتی نیاز است که به مردم و خواسته‌های آن‌ها توجه داشته باشد، دولتی مسئول و شفاف که اصلاحات اقتصادی و سیاسی انجام دهد. از این به بعد وضعیت مثل روال همیشگی نخواهد بود.

 

شنکر برای دیدار با گروه‌هایی از جامعه مدنی لبنان به این کشور می‌رود تا جزئیات بیشتر خواسته‌ها و انتظاراتشان از دولت را بشنود.

 

به گفته او دولت لبنان باید به صحبت‌های مردمش گوش دهد و دولت آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که مردم لبنان چه می‌خواهند.

 

وی درباره تحقیقات درخصوص وجود نیترات آمونیوم در بندر بیروت گفت: ما به تحقیقات پایبند هستیم و تیم‌های آمریکایی درحال فعالیت هستند. اگر درباره دادگاه بین المللی صحبت می‌کردیم تحقیقات به زمان طولانی نیاز داشت و شاید مورد رضایت طرف‌ها نبود اما از دولت لبنان انتظار داریم در کنار گروه‌های بین المللی که به تحقیقات کمک می‌کنند، شفاف باشد. امیدواریم به نتیجه‌ای برسیم تا مسئولان جنایت مشخص شود به ویژه اینکه بسیاری از مدت‌ها پیش از وجود این ماده در بندر بیروت اطلاع داشته‌اند.

 

شنکر تأکید کرد که تحقیقات تا زمانی که به پایان نرسیده محرمانه باقی خواهد ماند.

 

وی گفت: "این انفجار شوک بزرگی بود اما بنا به رفتار و عملکرد دولت‌های لبنان غافلگیرکننده نبود."

 

این مقام درباره نقش فرانسه گفت: ما در تماس دائم با فرانسوی‌ها هستیم. لبنان برای فرانسه و آمریکا بسیار مهم است. این دومین سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان است. من قبل از رفتن به بیروت زمان زیادی را با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گذراندم و او بسیار به تحولات لبنان توجه دارد چراکه لبنان شریک و دوست بسیار قدیمی آمریکاست.

 

وی درباره مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف لبنان گفت: شخصیت فرد برای ما مهم نیست بلکه اصول و شفافیت مهم است. لبنان اکنون در بحران است‌. ۳۰۰ هزار تن بدون خانه هستند قبل از انفجار نیز در بحران اقتصادی بود که موجب فقر ۸۰ درصد مردم شد. لیره ۸۰ درصد ارزش خود نسبت به هفت ماه قبل را از دست داد و بیش از ۲۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند. برای همین خواهان کمک به لبنان هستیم. سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار به لبنان کمک کردیم. سپتامبر ۴۰۰ میلیون دلار و ۱۸ میلیون دلار نیز برای مقابله با کرونا دادیم. بعد از انفجار ۱۸ میلیون دلار کمک کردیم و ۱۲ میلیون دلار دیگر نیز کمک خواهیم کرد. از برنامه جهانی غذا و بانک بین المللی نیز برای کمک به لبنان حمایت می‌کنیم.

 

شنکر درباره اینکه آیا آمریکا به لبنان در مذاکراتش با صندوق بین المللی پول کمک خواهد کرد یا خیر، گفت: لبنان مذاکره با صندوق بین المللی را آغاز نکرده است به این دلیل که دولت حسان دیاب که ۲۰۰ روز در قدرت بود به مرحله مذاکره نرسید و همچنان درباره پرونده مذاکره با صندوق صحبت می‌کند و هیچ تصمیمی درباره وام و وضعیت اقتصادی نگرفته است. به نظر من دولت لبنان وضعیت فوق العاده را احساس نمی‌کند.

 

وی درباره مصطفی ادیب گفت: قبلا هم گفتم شخصیت برای ما مهم نیست اصول مهم است و این دولت باید اصلاحات را اجرا کند. دولت دیاب هیچ‌گونه اصلاحاتی انجام نداد و شاید این به دلیل مخالفت سیاستمداران اصلی بوده باشد اما باید این وضعیت تغییر کند.

 

وی درباره امکان دیدارش با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و مذاکره درباره ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی گفت: اگر تحولی از جانب لبنان باشد این کار را خواهم کرد در غیر این صورت قصد دیدار با هیچ مسئول سیاسی را ندارم.

 

وی درباره تحریم شخصیت‌های لبنانی حامی حزب‌الله و گزارش فیگارو درباره قصد آمریکا و فرانسه برای تحریم گفت: بله ما نیز این کار را خواهیم کرد. تحقیقاتی برای تحریم برخی شخصیت‌ها انجام خواهیم داد.

 

شنکر درباره اینکه آیا آمریکا از بی‌طرفی لبنان حمایت می‌کند یا خیر، گفت: ما با گروه بین المللی حمایت از لبنان و تمام طرف‌های فعال برای کمک به این مسئله همکاری می‌کنیم. از دولت‌های آتی لبنان می‌خواهیم بی طرفی را در پیش بگیرند. نتوانستم روسیه و چین را به تمدید محاصره نظامی ایران قانع کنم. اما ما برای حفظ بی طرفی لبنان تلاش می‌کنیم.

 

وی درباره اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه لبنان در معرض خطر نابودی است، گفت: لبنان با چالش‌های زیادی روبروست. مردم و رهبری لبنان باید متناسب با این چالش‌ها عمل کنند. لبنان با بحران و فروپاشی اقتصادی مواجه است و باید اقداماتی برای ممانعت از آن اتخاذ کند و از نظر سیاسی عمل به این مسئله دشوار است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------