آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

روسیه و چین مانع از انتشار گزارش انتقادی سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی لیبی شدند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , روسیه و چین
دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، روسیه و چین مانع از انتشار رسمی یکی از گزارشات کارشناسان سازمان ملل درخصوص لیبی شدند که طرفین درگیر و حامیان بین‌المللی‌شان از جمله مسکو را به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور جنگ‌زده متهم می‌کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گونتر سوتر، معاون سفیر آلمان در سازمان ملل گفت: پس از آنکه روسیه و چین انتشار این گزارش کمیته نظارت بر تحریم‌های لیبی به رهبری آلمان را مسدود کردند، من این موضوع را در شورای امنیت مطرح کردم.

 

وی افزود:‌ بسیاری از هیات‌ها خواستار انتشار گزارش موقت این هیات کارشناسان شده‌اند. این گزارش شفاف‌سازی مورد نیاز را فراهم می‌کند. این گزارش به افشای نام و شرمنده کردن افرادی که علی‌رغم توافقات حاصل شده به نقض آشکار تحریم‌های تسلیحاتی ادامه می‌دهند، کمک می‌کند.

 

اما دیپلمات‌های سازمان ملل که به خاطر غیرعلنی بودن نشست روز جمعه شورای امنیت خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: روسیه و متحد نزدیکش چین بار دیگر مانع از انتشار این گزارش شدند.  

 

سوتر پیش از این نشست در پاسخ به این سوال که اگر روسیه و چین مجددا مانع از انتشار این گزارش شوند آیا آلمان کاری از دستش برمی‌آید یا خیر، گفت: به شما اطمینان می‌دهم که به استفاده از هر ابزاری برای مطمئن شدن از اینکه ما شفاف‌سازی لازم را داریم ادامه خواهم داد.  

 

در این گزارش که اوایل ماه جاری میلادی به دست خبرگزاری آسوپیتدپرس رسیده، آمده است: تحریم تسلیحاتی توسط دولت تحت حمایت سازمان ملل در غرب لیبی که از سوی ترکیه و قطر حمایت می‌شود و همچنین توسط نیروهای خلیفه حفتر مستقر در شرق این کشور که از سوی امارات، روسیه و اردن حمایت می‌شوند، نقض می‌شود.

 

این هیات کارشناسان تاکید کردند که این تحریم‌های تسلیحاتی کاملا غیرموثر هستند.

 

کارشناسان گفتند:‌ ۱۱ کمپانی نیز این تحریم‌های تسلیحاتی را نقض کردند از جمله "واگنر گروپ" که یک کمپانی خصوصی روسی است و این هیات کارشناسان در ماه مه اعلام کرد که این کمپانی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ مزدور برای خلیفه حفتر تامین کرده است.

 

آنها همچنین گفتند: طرفین درگیر و حامیان بین‌المللی‌شان به همراه مصر و سوریه در بازرسی هواپیماها و کشتی‌هایی که گمان می‌کردند حامل محموله‌های تسلیحات و مهمات نظامی هستند و برای این کار هم دلایل منطقی داشتند درست همان طور که در یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ میلادی ضروری اعلام شده، ناکام بودند.

 

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات در کنفرانس خبری مجازی روز جمعه به خبرنگاران گفت: درخصوص گزارشی که آن را ندیده‌ام اظهارنظر نمی‌کنم. اما ما به طور قطع بسیاری از اتهامات پوچ و توخالی که در اخبار می‌شنویم را رد می‌کنیم.

 

سال‌ها پس از قیام ۲۰۱۱ میلادی که منجر به سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور دیرینه لیبی شد، این کشور در آشوب‌های بیشتری فرو رفته ئ در حال حاضر بین دو دولت رقیب مستقر در شرق و غرب کشور که هر یک از سوی قدرت‌های خارجی مختلفی حمایت می‌شوند، تقسیم شده است.

 

شورای امنیت ۱۵ سپتامبر سال جاری میلادی قطعنامه‌ای تصویب کرده و از تمامی کشورها خواست تا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی را اجرا و تماامی مزدوران خود را از این کشور شمال آفریقا خارج کنند. شورای امنیت همچنین حضور هیات سیاسی سازمان ملل در لیبی را تمدید کرد و خواستار برگزاری مذاکرات سیاسی و آتش‌بس در جنگ لیبی شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------