آذربایجان شروط خود برای آتش‌بس با ارمنستان را اعلام کرد/ دخالت مستقیم ترکیه در جنگ قره باغ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
رئیس‌جمهور آذربایجان، تعیین ساز و کار مشخص برای خروج ارمنستان از منطقه قره‌باغ کوهستانی را شرط اصلی خود برای پایان دادن به عملیات نظامی اعلام کرد. 

  به گزارش تسنیم، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، تعیین ساز و کار مشخص برای خروج ارمنستان از منطقه قره‌باغ کوهستانی را شرط اصلی خود برای پایان دادن به عملیات نظامی اعلام کرد.

 

الهام علی‌اف در یک گفتگوی زنده تلویزیونی، عذرخواهی رسمی ارمنستان به‌خاطر سی سال اشغالگری خاک آذربایجان را خواستار شد و شروط خود برای آتش‌بس با ارمنستان را این‌گونه اعلام کرد:

 

ارتش ارمنستان خاک آذربایجان را ترک کند.

 

نخست‌وزیر ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت بشناسد.

 

نیکول پاشینیان از مردم آذربایجان عذرخواهی کرده و به‌صورت رسمی اعلام کند که قره‌باغ کوهستانی جزو خاک ارمنستان نیست.

 

تقویم زمانی برای ترک ارتش ارمنستان از اراضی اشغالی آذربایجان مشخص کنند.

 

گفتنی است که درگیری نظامی بین آذربایجان  و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، از روز گذشته (یکشنبه) شدت گرفته است.

 

جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مناطق مسکونی شهر گنجه به‌عنوان دومین شهر بزرگ این کشور آماج حملات موشکی ارمنستان قرار گرفته که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر و زخمی شدن ۷۴ نفر از غیرنظامیان این شهر شده است.

 

همچنین الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که شهر جبرائیل و روستاهای اطراف آن که از سال ۱۹۹۳ میلادی در اشغال ارمنستان قرار داشت، توسط ارتش آذربایجان آزاد شده است.

 

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای، حملات موشکی ارمنستان به مناطق مسکونی آذربایجان را به شدت محکوم و ایروان را به نقض آشکار کنوانسیون ژنو و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.

 

همچنین وزارت دفاع ترکیه هشدار داد: تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) که با همکاری ارتش ارمنستان دست به کشتار غیرنظامیان آذربایجانی می‌زنند، هر چه زودتر منطقه قره‌باغ را ترک کنند.

 

دخالت مستقیم ترکیه در جنگ قره باغ

حضور نیرو‌های «گرگ‌های خاکستری» در منطقه قره باغ، نشان از دخالت مستقیم ترکیه در جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد.

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,

به گزارش صدا و سیما‏‏، خالد اسکیف خبرنگار المیادین در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: حکمت حاجی‌اف معاون رئیس جمهور کشور جمهوری آذربایجان با انتشار تصاویری در توئیتر از حمله ارمنستان به فرودگاه نظامی گنجه خبر داد، اما بلافاصله پس آنکه متوجه شد که در یکی از عکس‌ها یکی از نیرو‌های «گرگ‌های خاکستری» ترکیه حضور دارد، پیام خود را حذف کرد، چرا که حضور این فرد نشان دهنده دخالت مستقیم ترکیه در درگیری‌های قره باغ بود.

 

گفتنی است «گرگ‌های خاکستری» یک سازمان ترک قومی افراطی است که در اواخر دهه نود قرن گذشته با ابتکار الپ ارسلان تورکش و با نظارت حزب جنبش قومی تشکیل شد.

 

بازدید هیأتی از مجلس شورای اسلامی از مناطق مرزی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی مسائل بوجود آمده برای ساکنان شهر‌های مرزی آذربایجان شرقی و غربی بر اثر درگیری‌ها میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در کمیسیون مطبوعش خبر داد.

 

آقای ابوالفضل عمویی در گفتگوی با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به مناقشات میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر مسئله قره باغ، اظهار داشت: با توجه به اینکه این دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند و ارتباطات مردمی بسیاری میان دو کشور در جریان است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حساسیت زیادی این موضوع را دنبال می‌کند و در همین چارچوب تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی به جهت بازدید از شرایط پایانه‌های مرزی آذربایجان سفر کردند.

 

وی گفت: درگیری‌های روز‌های گذشته در مناطق مرزی ما تأثیر گذاشته و دغدغه‌هایی در این بخش داریم و هیأتی از کمیسیون امنیت ملی به این منطقه سفر کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: از نظرات نمایندگان مجلس در این منطقه نیز در جلسات استفاده می‌کنیم، صبح روز گذشته نیز از شهرستان خداآفرین تا پایانه‌های مرزی و استان اردبیل همچنین از سد میل مغان اردبیل بازدید انجام شد.

 

آقای عمویی ادامه داد: در حین بازدید نیز صدا‌های درگیری به گوش می‌رسید و برخی راکت‌ها متأسفانه به برخی از مناطق داخل کشورمان و شهر‌های مرزی اصابت کرده است و برخی از منازل و زمین‌های کشاورزی آسیب دیدند.

 

وی همچنین گفت: شب گذشته نیز با حضرت آیت الله آملی نماینده محترم، ولی فقیه در استان اردبیل دیداری انجام شد و در همین راستا در شورای تأمین استان اردبیل شرکت داشتیم و مباحث مهمی مطرح و مقرر شد جمع بندی این نشست در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شود.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان یادآور شد: امروز نیز بررسی‌ها ادامه دارد و در جلسه شورای تأمین استان آذربایجان شرقی شرکت خواهیم کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------