فعال حقوقی زن عربستان آزاد شد/ بایدن آزادی لجین الهذلول را اقدام درست خواند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
خواهر لجین الهذلول، فعال حقوقی سعودی از آزادی او خبر داد و توییت کرد: شیرین‌ترین روز در زندگی‌ام، لجین در بین خانواده‌ام است. بایدن نیز آزادی این فعال حقوقی عربستان را تصمیمی درست خواند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، خانواده لجین الهذلول اعلام کردند، لجین عصر چهارشنبه آزاد شد.

 

لینا الهذلول، خواهر لجین در توییتر نوشت: او الان در خانه است. آزاد شده است.

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,

او همچنین تصویری ویدیویی از لجین و خودش منتشر کرد.

 

لینا در توییت دیگری تصویری از لجین بعد از آزادی منتشر کرد و نوشت: لجین بعد از ۱۰۰۱ روز بازداشت، در خانه است.

 

علیاء، خواهر دوم لجین نیز توییت کرد: شیرین‌ترین روز در زندگی‌ام، لجین بین خانواده‌ام است.

 

همزمان منابع حقوقی اعلام کردند، مقامات سعودی روز چهارشنبه نوف بن عبدالعزیز، فعال شبکه‌های اجتماعی این کشور را هم بعد از بیش از دو سال و نیم بازداشت ظالمانه آزاد کردند.

 

در این راستا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا آزادی لجین الهذلول را مورد استقبال قرار داد. او آزادی الهذلول بعد از سپری کردن حدود سه سال در زندان را مورد تقدیر قرار داد و گفت: بودن مدافع قوی حقوق زنان و آزادی‌ او از زندان امری درست است که باید انجام می‌شد.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: آزادی این فعال حقوقی اتفاقی بسیار مثبت است و هرگز نباید دفاع از حقوق زنان و دیگر حقوق نسانی و حامیانشان جرم تلقی شوند.

 

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت، عربستان به دلیل سابقه حقوق بشری‌اش منزوی است.

 

دادگاه سال گذشته میلادی الهذلول را طبق ماده ۴۳ قانون مبارزه با جرائم "تروریستی" و تأمین مالی آن به ارتکاب اقدامات مجرمانه محکوم کرد.

 

از جمله اتهامات علیه الهذلول می‌توان به تحریک برای تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح‌های خارجی در داخل کشور با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی افراد و نهادهایی که طبق قانون مبارزه با جرایم تروریسم و ​​تأمین مالی آن مرتکب اقدامات جنایی شده‌اند، اشاره کرد.

 

قاضی دادگاه مذکور مدعی شد که متهم به اتهامات مطرح شده علیه خود اعتراف کرده و اعترافات وی به صورت داوطلبانه و بدون زورگویی و اجبار مستند شد.

 

با وجودی که حکم پنج سال و هشت ماه زندان برای الهذلول صادر شد اما دادگاه دو سال و ۱۰ ماه از حکم او را تعلیق کرده و آغاز دوره زندانی شدن او را از مه ۲۰۱۸ اعلام کرد. به این ترتیب او تنها سه ماه از اعلام حکم زندانش آزاد می‌شد.

 

لجین الهذلول مه ۲۰۱۸ به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد. خانواده وی می‌گویند او با نظارت مستقیم سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی سعودی که بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برکنار شد، در معرض شکنجه قرار گرفته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------