گسترش سرکوب مسلمانان در چین/ از ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان تا حذف اذان



حروف چینی "حلال" از سردر و فهرست رستوران‌های این منطقه حذف شده‌اند. مقامات چینی دو مدرسه اسلامی این شهر را تعطیل کرده‌اند. 

گروهی از مسلمانان در جنوب چین تحت آزار دولت چین قرار گرفته اند و از بسیاری از فعالیت آموزشی و مذهبی منع شده اند. 

 

نیویورک تایمز در گزارشی به نام "تشدید سرکوب مسلمانان چین در یک جزیره تفریحی"نوشت:  اقلیت مسلمانان "اوتسول" در جزیره تفریحی "هاینان" چین زمانی به دلیل ارتباطات خود با دنیای بزرگ مسلمانان مورد تجلیل دولت  قرار داشتند اما اینک این قوم تحت آزار دولت کمونیست این کشور قرار گرفته و از بسیاری از فعالیت‌هایشان منع شده‌اند.

 

به گزارش عصرایران، بیش از هزار سال است که صدای اذان از مناره‌های بلند و ماه نشان مساجد در کوچه‌ و محله‌های شهر "سانیا"ی چین طنین انداز می‌شود. با این حال دولت چین زیرکانه و بسیار ناملموس جامعه کوچک مسلمانان این منطقه را آزار داده و سرکوب می‌کند.

 

مسجدی در شهر "سانیا" در جزیره هاینان در جنوب چین/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

نوشته عربی "الله اکبر" روی سردر مغازه‌های شهر سانیای چین با برچسب‌های پهن و بزرگ که شعار "رویای چینی" روی آن نوشته شده پوشانده شده است. "رویای چینی" شعار رسمی و ملی حزب حاکم این کشور است.

 

حروف چینی "حلال" از سردر و فهرست رستوران‌های این منطقه حذف شده‌اند. مقامات چینی دو مدرسه اسلامی این شهر را تعطیل کرده‌اند و سر کردن روسری برای دختران ممنوع است.

 

نیویورک تایمز نوشت: حزب کمونیست چین به عنوان حزب حاکم این کشور در جدیدترین طرح، مبارزات خود را علیه جامعه مسلمانان "اوتسولِ" شهر سانیا را عملیاتی کرده که حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد. تلاش‌های حزب حاکم نشان می‌دهد که پکن برای از بین بردن هویت دینی کوچکترین اقلیت‌های مسلمان خود تلاش می‌کند و قصد تشکیل فرهنگ یکپارپه چینی با اکثریت و محوریت قوم "هان" را دارد. قوم هان اکثریت مردم چین را تشکیل می‌دهند.

 

محدودیت‌های جدید مسلمانان در شهر سانیا در جزیره تفریحی هاینان برخلاف سیاست‌های گذشته دولت است. برخی از رهبران دینی و شهروندان اوتسول به شرط ناشناس ماندن گفته‌اند که تا سال‌های گذشته مقامات چینی از هویت اتسول‌ها و روابط آنها با کشورهای مسلمان منطقه حمایت می‌کردند.

 

به گزارش نیویورک تایمز، حزب کمونیست چین می‌گوید که محدودیت‌های آنها برای ممانعت از افراط‌‌گرایی‌های خشن مذهبی اجرایی می‌شود. مقامات چینی این الگو را برای توجیه برخورد خود با اقلیت مسلمانان اویغور در استان غربی سین‌کیانگ چین اجرایی کرده‌اند. آنها مسلمانان اویغور سین‌کیانگ را به ایجاد ناآرامی و شکل دهی حملات مسلحانه متهم و پس از آن بسیاری از آنها را به اردوگاه‌های ویژه منتقل کردند اما در شهر سانیا درگیری‌های کمتری دیده شده است.

 

مساجد بزرگ شهر سانیا به دلیل آب و هوای ملایم و گرم منطقه، مسلمانان مناطق سرد چین را در فصل‌های پائیز و زمستان به سمت خود جذب می‌کنند/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

دولت چین بارها مخالفت با اسلام را انکار کرده است اما این حزب در زمان "شی جین‌ پینگ" رئیس‌جمهور کنونی مساجد، زیارتگاه‌های باستانی و مناره‌های اسلامی در شمال غربی این کشور را تخریب کرده است.

 

سرکوب مسلمانان اویغور چین به عنوان اقلیتی 11 میلیون نفری در آسیای میانه و استان سین‌کیانگ چین، شدیدتر از دیگر نقاط دیگر شهرهای این کشور صورت می گیرد و بیش از یک میلیون نفر از آنها در اردوگاه‌های جمعی نگه‌داری می‌شوند که به اعتقاد بسیاری از گروه‌های حقوق بشری و کارشناسان سازمان ملل در بازداشت هستند. بسیاری از این مسلمانان شکنجه شده و مجبور به انکار اسلام شده‌اند.

 

چین تمامی این اتهامات را رد کرده و اردوگاه‌های استان سین‌کیانگ را مراکز داوطلبانه بازآموزی و فنی و حرفه‌ای می داند و از آنها به عنوان مکانی برای آموزش زبان و فرهنگ "ماندارین" (زبان و گویش رایج در پکن و قسمت‌های شمالی چین) یاد می‌کند.

 

پس از صدور بخشنامه محرمانه شورای دولتی کابینه چین در سال 2018، تلاش برای "چینی کردن اسلام" سرعت گرفت. این بخشنامه به مقامات دستور می‌داد تا با عملکردهای دولتی از تداخل ایمان با زندگی دنیوی (سکولار) جلوگیری کنند. این دستور همچنین در مورد نفوذ عربستان سعودی موسوم به "سعودی سازی" در مساجد و مدارس هشدار می‌داد.

 

مقامات چینی در سانیا به دنبال گروهی با موقعیت چشمگیر در جهان اسلام هستند. اتسول‌ها به دلیل آب و هوای گرم و مطبوع شهر خود در فواصلی از سال مسلمانان زیادی از سراسر چین را به سمت جزیره هاینان جذب می‌کنند و سال‌ها مانند پلی بین جوامع مسلمان جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه عمل کرده‌اند.

 

زمانی که دولت چین خواستار روابط محکم‌تر با دنیای عرب بود از جامعه و هویت اسلامی اوتسول ها تقدیر و تجلیل می‌کرد. تقدیر و تجلیل از اتسول‌ها در آن زمان برای تامین اعتبار زیرساخت‌های پروژه ابتکار کمربند و جاده رئیس‌جمهور "شی" و تاثیر سیاسی چین در این روند کلیدی بود.

 

پروژه ابتکار کمربند و جاده چین (China's Belt and Road Initiative ) یک طرح با سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری "کمربند اقتصادی راه ابریشم" و "راه ابریشم دریایی" است. این طرح در سال 2013 مطرح و عملیاتی شد.

 

دولت مدرسه 9 طبقه اسلامی مسلمانان اتسول در شهر سانیا را تعطیل کرده است/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

در دو دهه اخیر و همزمان با رونق گردشگری شهر سانیا چین، روابط این شهر با خاور میانه افزایش یافت و بسیاری از مردان جوان برای مطالعات اسلامی به عربستان سعودی رفتند. رهبران جامعه سانیا نیز مدارسی را برای آموزش عربی و مطالعات دینی کودکان و بزرگسالان افتتاح کردند. آنها برای مساجد خود گنبد و مناره ساختند و از سبک معماری چینی دور شدند.

 

اما در دو سال گذشته مقامات چینی به مساجد سانیا اعلام کرده‌اند که بلندگوهای پخش اذان را از بالای مناره‌ها بردارند و بر زمین قرار دهند. آنها اخیرا دستور کم کردن صدای بلندگوهای زمینی را نیز صادر کرده‌اند. ساخت یک مسجد جدید در این منطقه نیز به دلیل شباهت آن با عناصر معماری مساجد اسلامی متوقف شده است و کودکان زیر 18 سال از آموزش زبان عربی منع شده‌اند.

 

نمایی از شهر ساینا در جزیره  هاینان در جنوب چین/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

مقامات چینی ساخت یک مسجد در شهر سانیا را به بهانه اینکه بزرگتر از نیاز منطقه است را متوقف کرده‌اند/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

یک مسجد در شهر سانیا چین/ عکس: نیویورک تایمز 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت چین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------