احمد مسعود: هیچ‌گاه از مبارزه دست نمی‌کشیم/ سفر غیرمنتظره رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به افغانستان



احمد مسعود ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی در پنجشیر، در تازه‌ترین پیامش گفته است که مردم افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه خود خسته نخواهند شد. او در صفحه فیس‌بوکش خطاب به مردم گفته است: «هیچ‌گاه از مبارزه به خاطر خدا، آزادی و عدالت دست نمی‌کشیم.»

 به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، احمد مسعود همچنان در این پیام نوشته است: «مبارزه چه مثل پنجشیر که تاکنون محکم ایستاده و چه مثل خواهران باغیرت هراتی ما که فریاد حق‌خواهی را شجاعانه بلند کردند، نشان‌دهنده این است مردم از خواسته‌ برحق خویش دست نکشیده و از مبارزه برحق خویش خسته نمی‌شوند ‌و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.»

 

مسعود در این پیامش گفته است، شکست تنها زمانی رخ خواهد داد که شما از مبارزه برحق خویش خسته شوید و از آن دست بکشید. 

 

مسعود در پایان پیامش نوشته است که به زودی و با کم شدن کارهایش، گزارش فعالیت‌های خود را به مردم ارائه خواهد داد. 

 

به نظر می‌رسد پیام احمد مسعود که صبح شنبه در فیس‌بوکش منتشر شده است، واکنشی باشد در برابر شایعه‌هایی که شب گذشته (جمعه‌شب) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. پس از آنکه شب گذشته صدای شلیک گلوله در فضای کابل به گوش رسید، افرادی در شبکه‌های اجتماعی این شلیک‌ها را شلیک‌های شادیانه طالبان برای تصرف پنجشیر عنوان کردند. این مسئله به حدی گسترش یافت که حتی کسانی که با مقاومت ملی در ارتباط بودند نیز به تردید افتادند.

 

بخش پروپاگاندای طالبان نیز با تقویت این شایعه سعی داشت تا روی افکار عمومی تاثیر بگذارد. حتی در گروه‌های واتس‌اپ خبرنگاران، صدای تعدادی از فرماندهان طالبان هم‌رسانی شد که حاکی از تصرف کامل پنجشیر بود. با این حال مسئولان در جبهه مقاومت ملی این شایعه را رد کردند. فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، با انتشار ویدئویی از خود گفت که شایعه‌ها در مورد تصرف پنجشیر به دست طالبان کاملا غلط است. دشتی در مورد جنگ جمعه‌شب گفت: «شبی خونین برای طالبان بود. هشت هزار طالب با ۳۵۰ تانک هاموی پس از چهار ساعت درگیری عقب رانده شدند و در کمین افتادند. ۴۵۰ طالب کشته و ۱۳۰ نفر از آنان اسیر شدند.» 

 

از سوی دیگر تعدادی از رهبران سیاسی افغانستان از طالبان خواسته‌اند تا حملاتشان را بر پنجشیر متوقف کنند و با گفت‌وگو مشکلات را حل کنند. به تازگی صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در یک ویدئو به طالبان هشدار داده است که در صورت تداوم فشار بر پنجشیر، هسته‌های مقاومت در دیگر مناطق افغانستان نیز شکل خواهد گرفت. او خطاب به طالبان گفته است که این جنگ شما نیست و هیچ منفعتی برایتان ندارد. 

 

گفته می‌شود پس از نبرد سنگین جمعه‌شب، صبح روز شنبه وضعیت در سنگرهای جنگ در شمال کابل آرام بوده است اما نیروهای مقاومت می‌گویند آنان مناطق بیشتری را در استان‌های پروان و کاپیسا در همسایگی کابل تصرف کرده‌اند.

 

صلاح‌الدین ربانی از رهبران سیاسی افغانستان با انتشار ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود خطاب به رهبران طالبان گفت که حمله به مرکز مقاومت در پنجشیر نه تنها دستاوردی برای شما نخواهد داشت بلکه سبب بدنامی تاریخی شما خواهد شد.سرپرست پیشین وزارت خارجه افغانستان در این ویدیو تاکید کرد که مقاومت در پنجشیر در برابر سیاست زور و فشار حق مشروع مردم است و همه مردم افغانستان از آن حمایت می‌کنند.ربانی افزود: حمله به این منطقه که ساکنانش پیوندهای عمیقی با شما دارند فردا مایه تاثر و شرمساری شما خواهد بود.

 

به گفته این سیاستمدار افغان در صورت تداوم و اعمال سیاست فشار، زور و خشونت علیه مردم، دیر یا زود شاهد مقاومت‌های مردمی در سایر مناطق افغانستان خواهیم بود.

 

صلاح‌الدین ربانی در ادامه گفت، در شرایطی که پنجشیر به پایگاه مقاومت مشروع مردم افغانستان بدل شده و طرف‌های مختلف سیاسی به بحث جامع و ایجاد یک نقشه راه برای آینده افغانستان تاکید دارند انتظار مردم، از تحریک طالبان این است که تا رسیدن به یک راه حل معقول و مورد قبول مردم افغانستان از حمله علیه پایگاه مقاومت در پنجشیر خودداری کنند.

 

کرزای خواستار مذاکره طالبان با نیروهای احمد مسعود شد

حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در پیامی توییتری نوشت: امیدوارم طرفین این مساله کنونی را از طریق مذاکره حل و فصل کنند تا مردم رنج دیده ما از صلح و شادی برخوردار شوند. جنگ راه حل نیست چون تنها درد و رنج برای کشورمان به همراه دارد.این رئیس جمهوری پیشین همچنین درباره تحرکات نظامی در پنجشیر ابراز نگرانی کرد و گفت که این کارها به نفع این کشور و مردمان آن نیست.

 

حامد کرزای به همراه عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پیشتر یک شورای هماهنگی برای گذار مسالمت آمیز قدرت به طالبان تشکیل دادند. شبکه تلویزیونی آریانا نیوز پیشتر گزار داد که این سه سیاستمدار به شورای حاکمیتی افغانستان که طالبان قصد دارد تشکیل دهد، ملحق خواهند شد. با این حال، هنوز هیچ تصمیمی اعلام نشده است.

 

سفر غیرمنتظره رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به افغانستان

احمد مسعود ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی ساعاتی پیش اعلام کردند که ژنرال فیض حمید در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی به دعوت شورای مشورتی طالبان، وارد شهر کابل شد.

 

«کامران خان» روزنامه نگار ارشد و مجری نام آشنای شبکه خبری «دنیا نیوز» پاکستان گفت که هیات بلندپایه سازمان اطلاعات ارتش این کشور صبح امروز وارد پایتخت پاکستان شد.وی افزود: ژنرال حمید اولین مقام ارشد پاکستانی است که پس از تسلط طالبان بر کابل به این شهر سفر می‌کند و این بازدید بنا بر دعوت شورای مشورتی طالبان صورت گرفته است.

 

قرار است در این سفر چشم‌انداز روابط آتی پاکستان با طالبان، مسائل امنیتی، اقتصادی و مناسبات تجاری میان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احمد مسعود ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

سازمان ملل در تدارک بازگشت به افغانستان/ ژنو ۱۳ سپتامبر میزبان نشست بشردوستانه

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در این بیانیه گفت: همزمان با اینکه سازمان ملل به همبستگی خود با مردم افغانستان ادامه می‌دهد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ژنو سفر خواهد کرد تا در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) نشست بشردوستانه‌ای را در سطح وزرا برای رسیدگی به نیازهای رو به رشد در این کشور جنگ‌زده برگزار کند.

 

وی افزود: این کنفرانس با هدف حمایت از افزایش سریع بودجه برای ادامه عملیات حیاتی بشردوستانه و مطرح کردن درخواست دسترسی بشردوستانه کامل و بدون مانع برای اطمینان حاصل کردن از اینکه افغان‌ها به خدمات مهم و ضروری مورد نیازشان دسترسی خواهند داشت، برگزار می‌شود.

 

پوتین: سازمان ملل و شورای امنیت مسئول برقراری نظم جهانی هستند/ اوضاع افغانستان فاجعه است

احمد مسعود ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جلسه عمومی اجلاس اقتصاد شرقی در شهر ولادیووستوک گفت: کشورهای غربی همواره تلاش می‌کنند تا راه و روش خود را به دیگران تحمیل کنند که نخستین مورد آن از طریق تبلیغ مسیحیت و اعزام میسیونر به مناطق دور افتاده و حالا با مجبور کردن کشورها برای پذیرش دموکراسی می‌شود. دموکراسی چیزی است که اگر مردم به آن نیاز داشته باشند، به آن می‌رسند. اما نیازی برای تحمیل آن از طریق ابزار خشونت نیست.وی ابراز امیدواری کرد که تجربه افغانستان باعث شود تا واشنگتن از تلاش برای "متمدن ساختن" سایر کشورها اجتناب کند.  

 

پوتین همچنین گفت: اوضاع در افغانستان یک فاجعه است و این حقیقت است. این حرف‌های من نیست بلکه تحلیل‌های خود آمریکایی‌هاست. اکر نگاهی به افرادی که برای غرب کار می‌کردند و در افغانستان جا مانده‌اند، بیندازید می‌فهمید که این یک فاجعه بشری است.

 

اون در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناخته شدن طالبان نیز گفت: باید ابتدا تمایلات خوب آنها را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------