هشدار ژنرال‌های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی



ژنرال‌های آمریکایی ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سه ژنرال ارشد بازنشسته ارتش آمریکا در مقاله مشترکی خواستار تدارک این ارتش از هم اکنون برای وقوع شورش دیگری بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور شده و نسبت به دورنمای وقوع یک جنگ داخلی در آمریکا هشدار دادند. 

به گزارش ایسنا، پل دی. ایتون، آنتونی ام تاگوبا، و استیون ام. اندرسون، که هر سه از ژنرالهای ارشد بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا هستند در مقاله مشترکی با عنوان "ارتش باید خودش را از هم اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند" نوشتند:

 

«همچنان که ما به اولین سالگرد شورش مرگبار ششم ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا نزدیک می شویم – به عنوان مقامات ارشد نظامی سابق - به طور فزاینده‌ای نگران عواقب پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و پتانسیل بروز آشوبی مرگبار در داخل ارتش کشورمان هستیم؛ دورنمایی که همه آمریکایی‌ها را در معرض خطری شدید قرار می‌دهد.

 

به طور خلاصه فکر این که دفعه بعد ما شاهد یک کودتای موفقیت آمیز باشیم چهار ستون بدن ما را می‌لرزاند.

 

یکی از نقاط قوت ارتش ما این است که نیروهایش از جمعیتی متنوع هستند. این مجموعه‌ای از افراد که همه عقاید و پیشینه‌های متفاوتی دارند. اما بدون مراقبت و نگهداری مداوم، پتانسیلی بسیار واقعی برای وقوع فروپاشی ارتش در انعکاس یک فروپاشی اجتماعی یا سیاسی وجود دارد.

 

نشانه‌هایی از آشفتگی احتمالی در نیروهای مسلح ما وجود دارد. در ششم ژانویه گذشته، تعداد نگران کننده‌ای از کهنه سربازان و اعضای فعال ارتش در حمله به ساختمان کنگره شرکت کردند. بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر از افراد طرح اتهام شده از بابت این حمله، سابقه خدمت نظامی داشته‌اند. گروهی متشکل از ۱۲۴ نفر از مقامات نظامی بازنشسته، تحت نام "افسران پرچم برای آمریکا" نامه‌ای منتشر کرده و در آن حملات دروغین دونالد ترامپ به مشروعیت انتخابات ما را بازتاب دادند.

 

اخیرا، و در یک مورد شاید نگران کننده تر، ژنرال توماس مانچینو، فرمانده گارد ملی در اوکلاهاما، دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در الزامی کردن واکسینه شدن همه اعضای گارد ملی در برابر ویروس کرونا را رد کرد. مانچینو مدعی شد که گارد اوکلاهاما به صورت فدرال بسیج نمی شود و فرمانده کل او فرماندار جمهوریخواه ایالت است نه رئیس جمهور.

 

در صورت وقوع یک شورش دیگر مشابه با  شورش ژانویه گذشته، احتمال شکست کامل زنجیره فرماندهی بر مبنای گرایشات - از صدر زنجیره تا سطح جوخه ها – به میزان قابل توجهی وجود دارد. نمی توان این ایده را رد کرد که واحدهای خودسری در ارتش بین خودشان برای حمایت از فرمانده کلی که "برحق" بدانند سازماندهی شوند.

 

تصور کنید که چند فرمانده کل قوای رقیب در کشور بروز پیدا کرده‌اند: بایدنی که تازه انتخاب شده است در مقابل ترامپ (یا یکی دیگر از چهره‌های ترامپی) که به عنوان رئیس یک دولت در سایه دستور صادر می کند. بدتر از آن، تصور کنید سیاستمدارانی در سطوح ایالتی و فدرال به طور غیرقانونی یک نامزد بازنده را به عنوان رئیس جمهور منصوب می کنند.

 

همه اعضای ارتش سوگند یاد می کنند که از قانون اساسی آمریکا محافظت کنند. اما در یک انتخابات رقابتی که شاهد تقسیم وفاداری‌ها باشد، برخی ممکن است از دستورات فرمانده کل قوای بر حق پیروی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از دستورات یک کاندیدای ترامپی بازنده پیروی کنند. بسته به اینکه چه کسی بر آنها نظارت کند، ممکن است دیگر تسلیحات ایمن نباشند. تحت چنین سناریویی، عجیب نیست که بگوییم یک فروپاشی در ارتش می تواند به جنگ داخلی منجر شود.

 

در این پیش زمینه، با تضعیف و تقسیم ارتش ما، امنیت آمریکا فلج خواهد شد. هر یک از دشمنان ما می‌تواند با دست زدن به حمله‌ای همه جانبه به دارایی‌های ما یا متحدانمان، از این وضعیت سود ببرد.

 

فقدان آمادگی ارتش برای پیامدهای انتخابات ۲۰۲۰ چشمگیر و نگران کننده بوده است. کریستوفر سی میلر، وزیر دفاع موقت دولت ترامپ شهادت داد که عمداً جلوی حفاظت نظامی از ساختمان کنگره قبل از ششم ژانویه را گرفته است. طبق گزارش ها، ژنرال مارک ای. میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با هدف تضمین حفظ ایمنی زنجیره های دفاع هسته‌ای در برابر دستورات غیرقانونی وارد عمل شده بود. واضح است که در آن موقعیت کل ارتش ما غافلگیر شد.

 

در شرایطی که کشور آمریکا همچون همیشه دچار چند دستگی است، ما باید برای آماده شدن برای بدترین سناریو، گامهایی برداریم.

 

نخست این که باید هر گونه تلاشی انجام شود تا از وقوع شورش دیگری جلوگیری شود. هیچ یک از رهبرانی که الهام‌بخش شورش قبلی شدند، پاسخگو نشده‌اند. مقامات منتخب ما و کسانی که ضابط قانون  هستند - از جمله وزارت دادگستری، کمیته منتخب مجلس نمایندگان و کل کنگره - باید فوریت عمل بیشتری داشته باشند.

 

اما ارتش آمریکا نمی‌تواند منتظر باشد تا مقامات منتخب وارد عمل شوند. پنتاگون باید فورا دستور بازنگری مدنی را برای همه اعضای ارتش – اعم از یونیفرم پوش و غیرنظامی – بر مبنای قانون اساسی و یکپارچگی انتخابات صادر کند. همچنین باید در قوانین جنگی و نحوه شناسایی و برخورد با دستورات غیرقانونی بازنگری صورت گیرد. و باید "وحدت فرماندهی" را تقویت کرد تا همه چیز برای هر یک از اعضای وزارت دفاع که به آنها پاسخگو هستند کاملاً روشن شود. هیچ یک از اعضای ارتش نباید بگوید که در بدترین سناریو نمی توانند بفهمند که از چه کسی دستور بگیرند.

 

علاوه بر این، همه شاخه های ارتش باید در همه تاسیساتشان، کار اطلاعاتی فشرده‌تری را انجام دهند. هدف باید شناسایی، جداسازی و حذف شورشیان بالقوه باشد؛ همین طور باید با تلاش‌های تبلیغ‌کنندگانی که از اطلاعات غلط برای براندازی زنجیره فرماندهی استفاده می‌کنند، برخورد شده و درک کنیم که چگونه اطلاعات نادرست پس از مطرح شدن ازسوی تبلیغ کننده‌ها در سراسر رده‌ها پخش می‌شوند.

 

در نهایت، وزارت دفاع باید مانور بالقوه‌ای برای تمرین مقابله با شورش یا کودتای بالقوه پس از انتخابات بعدی برگزار کرده تا نقاط ضعف را شناسایی کند. سپس باید گزارشی از یافته‌های خود را از بالا به پایین ابلاغ کرده و اقدامات حفاظتی را برای جلوگیری از فروپاشی نه تنها در ارتش، بلکه در هر نهادی که دست در دست ارتش همکاری می‌کند، به اجرا در آورد.

 

ارتش و قانونگذاران آمریکا موهبت استفاده از درک وقایع گذشته برای جلوگیری از وقوع یک شورش دیگر در سال ۲۰۲۴ را دارند - اما آنها تنها در صورتی موفق خواهند شد که همین الان قاطع تصمیم گیری کنند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------