اعتراضات و آشوب در واکنش به افزایش قیمت سوخت در قزاقستان (+عکس)



دوبرابر شدن قیمت سوخت خودروها ( سوخت گاز مایع "ال پی جی") در قزاقستان، منجر به اعتراضات مردمی و آشوب شده است.  

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعتراضات کم سابقه در قزاقستان منجر به استعفای حکومت این کشور شد.

 

رئیس‌جمهوری قزاقستان دیشب ساعاتی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در بخش‌های وسیعی از این کشور در واکنش به ناآرامی ها، استعفای نخست وزیر این کشور را هم پذیرفت.

 

دفتر رییس جمهوری قزاقستان دیشب اعلام کرد که "قاسم جومارت توقایف" رییس جمهوری قزاقستان، "علیخان اسماعیلوف" را به عنوان سرپرست نخست وزیری منصوب کرده است. اسماعیلوف پیشتر معاون اول نخست وزیر بود.

 

این تحرکات سیاسی به دنبال اعتراضات ناشی از افزایش قیمت سوخت خودروها از ابتدای سال جاری میلادی در غرب کشور آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.

 

دولت قزاقستان از ابتدای سال جاری میلادی محدودیت سقف قیمت گاز مایع "ال پی جی" را برداشت و قیمت این محصول در عرض چند روز 2 برابر شد که منجر به اعتراضات مردمی به ویژه در مناطق غربی قزاقستان شد که مردم آن بیشتر از این نوع سوخت به جای بنزین برای خودروهایشان استفاده می کنند.

 

اما اعتراضات به سرعت به دیگر مناطق این کشور به ویژه به پایتخت نیز سرایت یافت و شامگاه سه‌شنبه و چهارشنبه، فیلم‌های ویدئویی از "آلماتی" پایتخت و بزرگترین شهر قزاقستان، صف‌هایی از پلیس ضدشورش و خودروهای آنها را نشان می‌داد که در مرکز شهر جمع شده‌اند. جمعیت حاضر معترض حدود 5 هزار نفر تخمین زده شد که در تصاویری خودروهای پلیس را به آتش کشیده اند.

 

پلیس پس از اینکه جمعیت حاضر نشدند متفرق شوند، از نارنجک های صوتی و گاز اشک آور استفاده کرد.

 

گزارش‌های تایید نشده‌ای از آتش گرفتن خودروهای پلیس در آلماتی منتشر شده، و به نظر می‌رسد ویدئوهایی از تعدادی دیگر از شهرها نشان می‌دهد که معترضان در دمای زیر صفر و حضور گسترده نیروهای امنیتی در حال اعتراض هستند.

 

در اثر گسترش اعتراضات، دولت قزاقستان از تصمیم قبلی عقب نشست و اعلام کرد برخی از محدودیت‌ها برای افزایش قیمت گاز نفتی مایع را بر می‌گرداند.

 

توقایف سه شنبه شب اعلام کرد که دولت سقف قیمتی 50 "تنگه" (واحد پول قزاقستان= هر دلار آمریکا معادل 435 تنگه قزاقستان است) برای هر لیتر سوخت گاز مایع "ال پی جی " - تقریبا نصف قیمت فعلی بازار را- برای استان غربی "مانگیستاو" در نظر خواهد گرفت.

 

قزاقستان یک کشور نفت خیز محسوب می شود و منابع بزرگ نفت و گاز دارد.

 

در غرب قزاقستان بسیاری از مردم به دلیل ارزان تر بودن، سیستم سوخت خودرو خود را از بنزین به گاز مایع (ال پی جی) تبدیل کرده اند.

 

دولت قزاقستان پس از گسترش اعتراضات، اینترنت موبایل را در بسیاری از مناطق ناآرام قطع کرده است.

 

"قاسم جومارت توقایف" رییس جمهوری قزاقستان، شامگاه سه شنبه در توییتی در واکنش به اعتراضات، با محکوم کردن و غیرقانونی خواندن " اقدامات آشوب طلبان" در حمله به اماکن دولتی و پلیس، تاکید کرد" فراد مخربی که می خواهند ثبات و وحدت جامعه ما را تضعیف کنند" مسئول ایجاد آشوب ها هستند.

 

او همزمان وعده داد که دولت روز چهارشنبه (دیروز) برای بحث در مورد "مطالبات اجتماعی-اقتصادی" معترضان تشکیل جلسه خواهد داد.

 

اما دیشب او "وضعیت اضطراری" را در آلماتی و استان "مانگیستاو" در غرب قزاقستان که کانون ناآرامی هاست اعمال کرد که قرار است به مدت دو هفته ادامه یابد. بر اساس اعلام حکومت نظامی از ساعت 11 شب تا 7 صبح هرگونه حضور در خیابان ها در مناطق ناآرام ممنوع شده است.

 

 

اعتراضات قزاقستان از روز یکشنبه این هفته در شهر نفتی "ژاناوزن" آغاز شد، همان جایی که در دسامبر 2011 پلیس به معترضان شلیک کرد و دست کم 16 نفر را کشت.

 

اعتراضات دیشب مردمی در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان/ عکس: آسوشیتدپرس 

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 قزاقستان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------