اتحادیه اروپا عضویت روسیه و بلاروس در شورای کشورهای بالتیک را تعلیق کرد



 اتحادیه اروپا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
اتحادیه اروپا اعلام کرد که به اعضای شورای کشورهای دریای بالتیک (CBSS) در تعلیق روسیه و بلاروس از فعالیت‌های این شورا ملحق شده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی، تعلیق همکاری با روسیه در برنامه‌های همکاری فرامرزی ابزار همسایگی اروپا (ENI CBC) و برنامه منطقه دریای بالتیک Interreg را اعلام کرد.

 

این کمیسیون با بیان اینکه بلاروس به روسیه در حمله نظامی به اوکراین کمک می‌کند، همکاری خود را با بلاروس در هر دو برنامه نیز به حالت تعلیق درآورده است.

 

کمیسیون مذکور خاطرنشان می‌کند: «این به این معنی است که دیگر هیچ پرداخت دیگری به روسیه یا بلاروس انجام نخواهد شد و تعلیق بلافاصله اجرایی می‌شود.»

 

ابزار همسایگی اروپا (ENI) ابزار مالی اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال همسایگان شرقی و جنوبی است. طبق گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، کل بودجه اتحادیه اروپا برای هشت برنامه با روسیه ۱۷۸ میلیون یورو است. در حالی که ۲۵۷ میلیون یورو دیگر توسط اتحادیه اروپا برای دو برنامه با بلاروس ارائه شده است.

 

این برنامه ها عبارتند از: 'Kolarctic'، 'Karelia'، 'South-East فنلاند/روسیه'، 'استونی/روسیه'، 'لتونی/روسیه'، 'لیتوانی/روسیه'، 'لهستان/روسیه'، 'لتونی/لیتوانی/ بلاروس، لهستان/بلاروس/اوکراین.

 

علاوه بر این، روسیه نیز در برنامه همکاری فراملی منطقه دریای بالتیک مشارکت دارد. تصمیم کمیسیون بر اساس مقررات مربوط به برنامه همکاری ENI است که امکان تعلیق همکاری را در مواردی که یکی از طرفین قوانین بین‌المللی، حقوق بشر، اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون را نقض می‌کند، ممکن می‌سازد.

 

الیزا فریرا، کمیسر انسجام و اصلاحات، در توضیح این اقدام گفت که این اقدام به عنوان ابراز همبستگی با اوکراین در حالی که روسیه را به نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی متهم می کند، اتخاذ شده است.

 

وی گفت: تجاوز نظامی روسیه نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و نظم مبتنی بر قوانین است. تعلیق همه برنامه‌ها و پرداخت‌های فرامرزی و فراملی به روسیه و بلاروس و در عین حال تقویت حمایت از اوکراین، نشان دهنده همبستگی سیاست اروپایی و انسجام با مردم اوکراین است.

 

از زمانی که روسیه حمله نظامی خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه آغاز کرد، اتحادیه اروپا تعدادی از اقدامات و تحریم ها را در تلاش برای وادار کردن روسیه به عقب نشینی انجام داده است. از جمله، همه کشورهای اتحادیه اروپا ورود هواپیماهای روسیه به حریم هوایی خود را ممنوع کرده و صدور ویزا برای اتباع روسیه را متوقف کرده اند. اتحادیه اروپا ۲۶ فرد و یک نهاد دیگر را در پاسخ به حمله نظامی روسیه به اوکراین تحریم کرد.

 

از سوی دیگر، به طور مستمر به اوکراین کمک شده است. کشورهای اتحادیه اروپا درهای خود را به روی پناهجویان اوکراینی باز کرده‌اند و به آنها پناه داده و به آنها حمایت موقت در اتحادیه اروپا ارائه می‌دهند.

 

اتحادیه اروپا اعلام کرده که با سایر اعضای CBSS (دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ، لهستان و سوئد) موافقت می‌کند که تعلیق روسیه و بلاروس تا زمانی که امکان ازسرگیری همکاری وجود داشته باشد، به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------