زلنسکی: اگر پرواز ممنوع اعلام نکنید، ناتو هدف قرار می‌گیرد/شرط سناتور کنگره آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز



رئیس‌جمهوری اوکراین ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رئیس‌جمهوری اوکراین در هجدهمین روز از حمله روسیه به کشورش، بار دیگر از ناتو خواست در اوکراین "وضعیت پرواز ممنوع" اعلام کند و هشدار داد که روسیه به اوکراین بسنده نخواهد کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره حمله اخیر روسیه به یک مرکز آموزشی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان گفت: در آنجا هیچ چیزی نبود که ممکن باشد قلمرو فدراسیون روسیه را تهدید کند.

 

زلنسکی افزود: سال گذشته، هشدار صریحی به رهبران ناتو داده و گفتم که اگر تحریم‌های بازدارنده سنگینی علیه روسیه در کار نباشد، جنگ به پا خواهد شد. درست گفتم. مدت‌هاست می‌گویم که "نورد استریم" سلاحی است که اروپا را نشانه خواهد گرفت و حالا چنین شده است.

 

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: امروز بار دیگر می‌گویم که اگر آسمان ما را نبندید، دیر یا زود موشک‌های روسیه در قلمرو شما فرود خواهد آمد، در قلمرو ناتو، بر سر خانه‌های شهروندان کشورهای ناتو.

 

او همچنین مرگ روزنامه‌نگار آمریکایی، برنت رناود را "حمله عامدانه ارتش روسیه" دانست.

 

زلنسکی که روز گذشته به بیمارستانی سرزده بود که سربازان مجروح در آن نگه‌داری می‌شوند، گفت: در ضمن، یک سرباز ارتش روسیه از شهر رازیان (شهری در روسیه) نیز در همین بیمارستان تحت مداوا قرار دارد.

 

زلنسکی گفت: او با مدافعان ما در یک بخش است، از همان پزشکان کمک می‌گیرد. علی‌رغم اقدامات این مرد علیه اوکراین، پزشکان اوکراینی او را نجات دادند و این واضح است. زیرا آن‌ها انسان هستند، نه وحوش. ما باید به این جنگ تن دهیم تا انسان بمانیم.

 

او گفت، اوکراین حمایت دیگر کشورها را احساس می‌کند، کشورهایی از جمله بلغارستان، اسلواکی، جمهوری چک، رومانی، لهستان و انگلیس.

 

ولودیمیر زلنسکی همچنین درباره تلاش‌ها برای ترتیب ملاقاتی میان او و همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، گفت: مسیر سختی است، اما مسیری است که به آن نیاز داریم.

 

او عملکرد دالان‌های بشردوستانه را نیز موفقیت‌آمیز خواند، اما اعلام کرد که این دالان‌ها در شهر ماریوپول توسط روسیه مختل شدند.

 

رئیس‌جمهوری اوکراین در پایان گفت: ما در حال گذراندن بدترین مصیبت تاریخ خود هستیم.

شرط سناتور کنگره آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

سناتور گراهام متعهد شد در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط روسیه از منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین حمایت کند.

 

اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که پیشتر خواستار بازداشت و ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شده بود، اکنون «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل امتناع از ارسال جنگنده‌های ساخت شوروی لهستان به اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

 

سناتور لیندسی گراهام در عین حال با هشدار نسبت به اوضاع اوکراین در روز یکشنبه گفت که اگر روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور حمایت خواهد کرد.

 

گراهام که با فاکس نیوز گفتگو می‌کرد در ادامه افزود که «لغو انتقال جنگنده‌های جت ساخت شوروی متعلق به لهستان به اوکراین نمونه‌ای از اقدام نامناسب دولت بایدن بود.»

 

علاوه بر این، گراهام گفت که سخنرانی هفته جاری «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در لهستان در رابطه با موضع دیپلماتیک واشنگتن در قبال شرکای شرقی ناتو «جایگزین کافی برای میگ هایی نیست که می‌بایست به اوکراین بروند تا از اوکراینی‌ها دفاع کنند.

 

گراهام ترس از وقوع جنگ جهانی سوم در صورت ارسال جت‌های جنگنده توسط ایالات متحده به اوکراین را رد کرد. این در حالی است که روسیه صریحاً اعلام کرده است که انتقال جنگنده‌ها در این درگیری را خط قرمز می‌داند و همین موضوع باعث شد تا دولت بایدن این تصمیم را به عقب اندازد.

 

سناتور محافظه‌کار جمهوری‌خواه علاوه بر این تاکید کرد که ترس از یک جنگ هسته‌ای احتمالی توسط کرملین یک «بلوف» است و افزود که رئیس‌جمهور روسیه باید با هر وسیله‌ای از جمله ترور از قدرت کنار گذاشته شود. او گفت: «این جنگ جهانی سوم نخواهد بود. همه اینها یک بلوف است. پوتین می‌داند که هیچکس در تبادلات هسته‌ای برنده نمی‌شود. اگر او دستور حمله پیشگیرانه به ایالات متحده را می‌داد، یک ژنرال به سرش شلیک می‌کرد.»

 

اظهار نظر گراهام پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت دفاع ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از حمله شیمیایی یا بیولوژیکی قریب الوقوع در اوکراین توسط مسکو مشاهده نمی‌کند، اگرچه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیشتر مدعی شده بود که روسیه ممکن است به فکر حمله شیمیایی باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------