قطعنامه پیشنهادی روسیه درمورد اوکراین؛ «لزوم توقف خصومت‌ها» از قطعنامه حذف شد



 سازمان ملل,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
نماینده روسیه در سازمان ملل سه‌شنبه خواستار رأی‌گیری شورای امنیت در مورد قطعنامه‌ای پیشنهادی با موضوع "وخامت اوضاع انسانی" در اوکراین شد. 

  به گزارش ایرنا به نقل از "فرانس ۲۴" واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، از تصمیم فرانسه و مکزیک بخاطر خودداری از ارائه پیش‌نویس قطعنامه درباره کمک‌های بشردوستانه اوکراین ابراز تاسف کرد و گفت مسکو این پیش‌نویس را به تنهایی برای رای گیری ارائه خواهد کرد.

 

یک دیپلمات غربی گفت که رای گیری به احتمال زیاد روز پنجشنبه انجام خواهد شد.

 

نبنزیا تاکید کرد، روسیه حمایت خود را از قعطنامه پیشنهادی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است مشروط بر اینکه این قطعنامه "سیاسی" نباشد.

 

فرانسه و مکزیک با فشار آمریکا و انگلیس، قصد داشتند در قطعنامه پیشنهادی خود به لزوم "توقف خصومت‌ها" اشاره کنند اما این عبارت احتمالاً باعث وتو از سوی روسیه می‌شد.

 

در پیش‌نویس قعطنامه پیشنهادی روسیه به «نگرانی شدید شورای امنیت در خصوص وخامت اوضاع انسانی در اوکراین و اطراف آن» و «گزارش‌هایی مبنی بر تلفات غیرنظامیان از جمله کودکان» اشاره می‌کند.

 

این قطعنامه "می خواهد که غیرنظامیان، از جمله فعالان بشردوستانه و افراد آسیب پذیر مانند زنان و کودکان، به طور کامل محافظت شوند. "

 

قعطنامه پیشنهادی روسیه برای تصویب به ۹ رای نیاز دارد. شورای امنیت دارای ۱۵ عضو است و روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس در آن دارای حق وتو می‌باشند.

 

پاریس و مکزیکوسیتی ترجیح داده‌اند قعطنامه پیشنهادی خود را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهند. در مجمع عمومی حق وتو کاربرد ندارد. هیچ تاریخی برای این رای گیری تعیین نشده است.

 

سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت روز سه شنبه گفت: تعداد افرادی که از آغاز تهاجم ارتش روسیه به اوکراین از این کشور فرار کرده‌اند به سه میلیون نفر رسیده است.

 

به گفته وی، از سه میلیون پناهنده ثبت شده ۱۵۷ هزار نفر نیز از اتباع کشورهای دیگر هستند که از اوکراین فرار کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------