لاوروف: امید به مصالحه وجود دارد | ورشکستگی مالی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در نشستی اضطراری در بروکسل گردهم می‌آیند. مذاکرات روسیه و اوکراین امروز هم ادامه دارد و زلنسکی گفته مواضع طرفین واقع‌بینانه‌تر شده است.  

  لاوروف: امید به مصالحه وجود دارد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکرات مسکو-کی‌یف به سختی پیش می‌رود اما امید به مصالحه وجود دارد.وی ادامه داد: به برخی فرمول‌بندی‌ها برای توافق با اوکراین نزدیک شده‌ایم حال آنکه اعلام بی طرفی از سوی کی‌یف همچنان موضوعی جدی است.لاوروف افزود: روسیه به دنبال هر راهی برای تضمین امنیت خود، اوکراین و اروپا است اما این راه شامل گسترش ناتو (به سمت شرق) نمی‌شود.وی همچنین تاکید کرد که به رغم تلاش‌ها برای میانجیگری، گفتگوی مستقیم کلید اصلی رفع مشکل میان دو کشور است.پیشتر هم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته بود مواضع طرفین واقع‌بینانه‌تر شده است.

 

 گفت‌وگوی جانسون با رهبران امارات متحده عربی و عربستان بر سر منابع انرژی

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۲۵ اسفند با رهبران امارات متحده عربی و عربستان بر سر افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر روسیه گفت‌وگو می‌کند. سفر یک روزه جانسون به ابوظبی و ریاض بخشی از تلاش‌های بریتانیا برای اطمینان از اقدام هماهنگ بین‌المللی علیه تهاجم روسیه به اوکراین است.

 

در بیانیه دفتر نخست وزیری بریتانیا در این باره آمده است که انتظار می رود رهبران در مورد "تلاش‌ها برای بهبود امنیت انرژی و کاهش نوسان بهای انرژی و مواد غذایی" مذاکره کنند. جانسون در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد امارات دیدار خواهد کرد.بریتانیا اخیراً اعلام کرده است که واردات نفت و محصولات نفتی روسیه را تا پایان سال به تدریج متوقف خواهد کرد و به دنبال یافتن منابع جایگزین است.

 

ارتش اوکراین هلی‌کوپترهای نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون منهدم کرد

تصاویر ماهواره‌ای هلیکوپترهای نظامی روسی در فرودگاه خرسون را نشان می‌دهند که آتش گرفته‌اند.به گزارش سی‌ان‌ان این مخرب‌ترین حمله‌ای است که ارتش اوکراین علیه هلی‌کوپترهای روسی در طول جنگ انجام داده است. حداقل سه هلی‌کوپتر روسی منهدم شده‌اند. بر اساس این گزارش خودروهای نظامی روسیه نیز مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

 

 پاکسازی مین در اوکراین سال‌ها طول می‌کشد 

به گفته دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین این کشور سال‌ها درگیر پاکسازی مین‌ها در جریان جنگ فعلی خواهد بود. او به خبرگزاری Ukrinform گفت که احتمالاً ظرفیت متخصصان اوکراینی برای این کار کافی نیست و ساختمان‌های ویران شده  را نمی‌توان بدون پاکسازی از مین بازسازی کرد.وزیر کشور اوکراین از همتایان خود در اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است. اوکراین خسارات جنگی را معادل صدها میلیارد یورو تخمین زده است.

 

 تلفات سنگین انسانی خارکیف، حملات سنگین به توسلا

بر اساس گزارش اداره منطقه‌ای خارکیف، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین حداقل ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر در شرق اوکراین کشته شده‌اند. این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد. دیگر گزار‌ش‌ها از اوکراین حاکی از حملات سنگین روسیه به سواحل این کشور در دریای سیاه در جنوب اودسا است. آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفته است که این حملات جزیره توسلا را هدف قرار داده‌اند. گراشچنکو در مورد اینکه آیا این حملات خساراتی وارد کرده‌اند یا خیر اطلاعاتی نداده است. 

 

نشست ویژه وزرای دفاع ناتو در بروکسل

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در نشستی اضطراری در بروکسل گردهم می‌آیند تا درباره تهاجم روسیه به اوکراین گفت‌وگو کنند.به گفته منابع دیپلماتیک، با توجه به تهدیدهای این جنگ برای قلمرو ناتو، گزینه‌های ممکن برای بازدارندگی روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. از جمله اقدامات مورد نظر استقرار نیروها و سیستم‌های دفاع موشکی بیشتر در شرق اروپا است.

 

وزیر دفاع اوکراین قرار است از طریق ویدئو در این نشست شرکت کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که این پیمان نظامی باید با واقعیت جدید تطبیق داده شود.

 

 

دولت اوکراین از کشته شدن چهارمین افسر ارشد ارتش روسیه خبر داد. آنتون گراشچنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام خبر داد که ژنرال اولگ میتیایف در درگیری برای تصرف شهر ماریوپول کشته شده است. میتیایف ۴۶ سال داشت و فرمانده لشکری بود که در گذشته در جنگ سوریه نیز وارد عمل شده بود.  

 

آسیب بزرگ جنگ به اقتصاد اوکراین

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین گفته است که بر اساس محاسبات اولیه، زیان مستقیم و یکباره جنگ برای اوکراین تاکنون بالغ بر ۵۶۵ میلیارد دلار بوده است.  این بودجه ‌مورد نیاز برای احیای زیرساخت‌ها و ویرانی شهرها در سه‌هفته‌ای است که از جنگ می‌گذرد. دولت اوکراین کارشناسانی را مامور ارزیابی خسارات وارده به اقتصاد در نتیجه تجاوز روسیه کرده است. وزیر دارایی اوکراین نیز اخیرا از پیامدهای منفی عظیم جنگ سخن گفته و به ویژه به ویرانی‌ها در خارکیف، کی‌یف و ماریوپل اشاره کرده است.

 

بر اساس برآوردهای دنیس کودین، معاون وزیر اقتصاد اوکراین خسارات وارده تاکنونی تنها به زیرساخت‌های این کشور بالغ بر ۱۱۹ میلیارد دلار است. این ارقام را هنوز نمی‌توان به طور مستقل بررسی کرد.

 

 ورشکستگی مالی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد 

به گفته آژانس رتبه بندی فیچ (Fitch) ورشکستگی مالی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد. این آژانس با اشاره به سقوط ارزش روبل و پرداخت ۱۱۷ میلیون اوراق قرضه این کشور به دلار این ارزیابی را کرده و گفته است احتمال این ورشکستگی پس از مهلتی ۳۰ روزه خواهد بود. اخیراً چندین آژانس رتبه‌بندی دیگر نیز رتبه اعتباری روسیه را کاهش داده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------