آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

«روسیه می‌خواهد ماریوپل را به خاکستر تبدیل کند»/ ارتباط ریلی اتحادیه اروپا و روسیه قطع شد



حمله روسیه به اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد سی و دومین روز خود می‌شود که هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ وجود ندارد.با این وجود قرار است دو کشور به‌زودی در استانبول ترکیه دور جدید مذاکرات را آغاز کنند.این در حالی است که شهر ماریوپل تحت حمله و محاصره روسیه قرار دارد. وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه با انتشار توییتی وضعیت این شهر «وحشتناک» خواند و گفت که «مردم برای زنده ماندن می‌جنگند.» 

  به گزارش یورونیوز، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه با انتشار توییتی وضعیت انسانی در شهر ماریوپل را «وحشتناک» خواند و گفت که مردم «برای زنده ماندن می‌جنگند.» 

 

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز گفته بود که روسیه «در حال خاکستر کردن» شهر است

به گفته وی ماریوپل در محاصره کامل روسیه است و تمام مبادی ورودی و خروجی شهر تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد. رئیس جمهوری اوکراین همچنین ادعا کرد که روسیه «کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه را بمباران می‌کند و راننده‌های آنها را می‌کشد.» 

 

پیش از این امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود که روز دوشنبه یا سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین درباره تخلیه شهر گفتگو خواهد کرد. وی گفته بود که فرانسه در عملیاتی مشترک با یونان و ترکیه، این شهر را تخلیه خواهد کرد. 

 

نابودی یک موزه رایانه در اثر حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین یک موزه کامپیوتر تاریخی موسوم به "Club ۸-bit" را که یکی از بزرگترین مجموعه رایانه‌های دوران شوروی سابق را در خود جای داده بود، ویران کرد.

 

حمله روسیه به اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش انگجت، اوایل این هفته، موزه "کلاب ۸-بیت"، یکی از بزرگترین موزه‌های کامپیوتری خصوصی اوکراین طی محاصره شهر "ماریوپل" اوکراین ویران شد. "دیمیتری چرپانوف" مالک این موزه در شبکه اجتماعی فیسبوک سرنوشت تلخ این موزه شخصی را اطلاع رسانی کرد.

 

وی نوشت: متاسفانه موزه کامپیوتر ماریوپل دیگر وجود ندارد. اکنون تمام آنچه از مجموعه‌ای که ۱۵ سال زمان صرف جمع‌آوری آن کردم، باقی مانده، فقط تصاویری خاطره انگیز در صفحه فیسبوکم، وبسایت و ایستگاه رادیویی موزه است.

 

مجموعه "کلاب ۸ بیت" شامل بیش از ۵۰۰ قطعه از تاریخچه رایانه با مواردی بود که قدمت آنها به دهه ۱۹۵۰ باز می‌گشت. پایگاه "گیزمودو"(Gizmodo) در سال ۲۰۱۸ از این موزه بازدید کرد و در آن زمان آن را به عنوان "یکی از بزرگترین و جالب‌ترین مجموعه کامپیوترهای دوران شوروی که در جهان یافت می‌شد، توصیف کرد.

 

بیش از یک دهه طول کشید تا "چرپانوف" بسیاری از رایانه‌های شخصی نمایش داده شده در این مجموعه را جمع‌آوری و بازیابی کند و چیزی که تخریب این موزه را تلخ‌تر می‌کند این است که این حمله، تاریخ مشترک بین مردم اوکراین و روسیه را ثبت کرده بود.

 

خوشبختانه "چرپانوف" زنده است، اما مانند بسیاری از ساکنان شهر ماریوپل، خانه و کاشانه خود را از دست داده است. وی اکنون یک حساب PayPal باز کرده است تا کمک‌های مالی برای خود و سایر اوکراینی‌هایی که از حمله روسیه به اوکراین آسیب دیده‌اند، جمع‌آوری کند.

 

از زمان شروع جنگ و حمله روسیه به اوکراین، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر آواره شده‌اند که به سریع‌ترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تبدیل شده است.

 

 اوکراین خواستار ایجاد منطقه حفاظتی برای چرنوبیل شد 

دولت اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد یک منطقه حفاظتی ویژه برای نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ایجاد کند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین به Ukrayinska Pravda گفت: «از نظر ایمنی هسته‌ای، اقدامات غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای ارتش روسیه نه تنها برای اوکراین، بلکه برای صدها میلیون اروپایی نیز تهدیدی جدی است.» ورشچوک از سازمان ملل خواست با ایجاد یک ماموریت ویژه منطقه ممنوعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را غیرنظامی کند تا خطر تکرار حادثه چرنوبیل توسط نیروهای اشغالگر روسیه را کاهش دهد. 

 

به گفته او نیروهای روسی مقادیر زیادی مهمات را در مجاورت رآکتوری که در حادثه چرنوبیل بوده است، ذخیره می‌کنند. او گفت که آتش سوزی‌های وسیع‌تری در جنگل‌ها و بوته‌ها در منطقه اطراف رآکتور رخ داده است که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند باعث پراکنده شدن ذرات رادیواکتیو در هوا شوند. روز یکشنبه ۲۷ مارس وزارت محیط زیست اوکراین در مجموع ۳۱ منبع آتش‌سوزی را در سایت چرنوبیل ثبت کرده بود.

 

مسکو: حذف روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن نیست

نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: حذف فدراسیون روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی غیرممکن است، این در اساسنامه آژانس پیش بینی نشده است.

 

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، درباره اظهارات اولنا زرکال، مشاور وزیر انرژی اوکراین درباره کار برای اخراج روسیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برای من دشوار است که در مورد اظهارات مشاور بی سواد وزیر اوکراین اظهار نظر کنم. برای شروع، به ضرر او نیست که با اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی آشنا شود تا بفهمد: حذف روسیه یا هر چیز دیگری غیرممکن است.

 

اولیانوف تاکید کرد که چنین گزینه‌ای در اساسنامه آژانس پیش بینی نشده است.

 

 شولتس: قطع سریع واردات گاز از روسیه می‌تواند برای آلمان بحران‌ساز باشد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان یکشنبه شب در یک گفت‌وگو با کانال یک تلویزیون آلمان (ARD) در مورد قطع وابستگی کشوش به انرژی وارداتی از روسیه گفت قطع واردات زغال سنگ روسیه در سال جاری میلادی امکان‌پذیر است و کاهش واردات انرژی از روسیه به سرعت اتفاق خواهد افتاد. اما پایان فوری واردات گاز روسیه "تعداد باورنکردنی شغل" را در آلمان به خطر می‌اندازد و "یک بحران اقتصادی گسترده" ایجاد می‌کند.

 

به گفته شولتس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با نتایجی عکس آنچه می‌خواست مواجه شده است. او گفت که "پوتین واقعا فکر می‌کرد که نیروهای روسی در اوکراین مورد استقبال قرار خواهند گرفت‌"، اما با مقاومت مردم اوکراین در برابر این تهاجم "در واقع، کل اوکراین به عنوان یک ملت با هم رشد کرد". 

 

صدراعظم آلمان گفت که اقدامات پوتین همچنین باعث شد که ناتو حفاظت از جناح شرقی این ائتلاف را تقویت کند. با این حال او تاکید کرد که ناتو و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هیچ یک به دنبال تغییر دولت در روسیه نیستند. 

حمله روسیه به اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

ارتباط ریلی اتحادیه اروپا و روسیه قطع شد

 خبرگزاری فرانسه نوشت که ساعت ۱۹ روز یکشنبه(دیروز) به وقت محلی و با ورود آخرین قطار از سنت پترزبورگ به هلسینکی پایتخت فنلاند، آخرین ارتباط ریلی میان روسیه و اتحادیه اروپا قطع شد. پس از حمله روسیه به اوکراین و به دلیل شتاب روس ها برای خروج از کشورشان پیش از اعمال تحریم های غرب، تمامی بلیط های قطار "آلگرو" به فروش می رفت. با این حال با تصمیم دولت فنلاند که برقراری این قطار را در سایه تحریم های غرب علیه روسیه نامناسب می دید، اعلام شد که از امروز ارتباط ریلی میان دو همسایه قطع می شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------