زلنسکی: نیروهای روس را از اطراف پایتخت عقب رانده‌ایم / صادرات گاز روسیه به اروپا



  زلنسکی,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پیامی ویدئویی از آزاد سازی شهر کلیدی ایرپین، بازپس گیری برخی مناطق اطراف کی‌یف و عقب راندن نیروهای روسیه خبر داد.

  به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه "اسکای نیوز"، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که نیروهای کشورش در حال بازپس گیری مناطق اطراف کی‌یف و عقب راندن نیروهای روسیه هستند.

 

زلنسکی در آخرین پیام خود از آزادسازی "ایرپین"؛ شهری کلیدی در حاشیه شمال غربی کی‌یف خبر داد.همزمان وزارت دفاع انگلیس هم تائید کرده است که نیروهای اوکراینی در ضدحمله‌های خود در "ایرپین" و همچنین "بوچا" و "هوستومل" در شمال غربی کی‌یف موفقیت‌هایی داشته‌اند.این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای روسیه از تعدادی مواضع عقب رانده شده اند.

 

هرچند براساس اعلام این وزارتخانه با توجه به قابلیت های روسیه در حمله، نیروهای این کشور همچنان تهدیدی قابل توجه برای شهر محسوب می شوند.

 

رئیس جمهوری اوکراین در پیام خود تاکید کرد که نیروهای روسیه همچنان شمال کی‌یف را تحت کنترل دارند و با وجود صدها واحد تجهیزات سوخته و رها شده، به حملات خود ادامه خواهند داد.وی افزود: وضعیت در مناطق "چرنیهف"، "سومی"، "خارکف"، "دونباس" و جنوب اوکراین پرتنش و بسیار دشوار است.

 

بمباران یک ساختمان دولتی در میکولاییف 

به گزارش مقامات محلی، روسیه یک ساختمان دولتی در شهر میکولاییف واقع در جنوب اوکراین را بمباران کرده است. ویتالی کیم، فرماندار این شهر در یک ویدیو در فیس‌بوک این خبر را اعلام کرده و گفته نیمی از این ساختمان تخریب شده است. 

 

به گفته او اغلب ساکنان این ساختمان به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا کرده‌اند اما هشت شهروند غیرنظامی و سه سرباز هنوز زیر آوار هستند. 

 

میکولاییف در جنوب اوکراین و بین شهرهای اودسا و خرسون قرار دارد. این شهر هفته‌هاست که زیر آتش بمباران نیروهای روسیه قرار دارد اما اخیرا این حملات کاهش پیدا کرده‌اند. 

 

صادرات گاز روسیه به اروپا ادامه دارد 

 شرکت نفت و گاز روسی «گازپروم» اعلام کرد صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا توسط این شرکت دولتی در روز سه‌شنبه همچنان بالا و ثابت مانده است.این شرکت اعلام کرد که تقاضای گاز مشتریانش در اروپا از طریق اوکراین برای روز سه شنبه ۱۰۹.۵ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به روز دوشنبه تغییری نکرده است.اوایل روز سه‌شنبه، خبرگزاری "ریانووستی" (خبرگزاری دولتی روسیه) به نقل از اپراتور خط لوله گاز اوکراین گزارش داد که جریان‌ گاز از روسیه به اروپا براساس تعهدات قراردادی گازپروم ادامه دارد.

 

 آمریکا شش جنگنده گراولر EA-18G در آلمان مستقر کرد 

در ادامه تنش با روسیه بر سر جنگ در اوکراین، ایالات متحده آمریکا جت‌های جنگی مجهز به سیستم الکترونیک اخلال در رادار را در آلمان مستقر کرد. 

  

این شش فروند جنگنده از نوع گراولر EA-18G  هستند و روز دوشنبه ۲۸ مارس در آلمان مستقر شده‌اند. این خبر از سوی ارتش آمریکا در پایگاه نظامی این کشور در ایالت راینلندفالس آلمان اعلام شده است. 

 

بر اساس این گزارش، استقرار این جت‌های جنگی "با توافق دولت آلمان" صورت گرفته تا آمادگی و توانایی دفاع جمعی ناتو را بالا ببرد. 

 

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه این خبر را اعلام کرد. او همچنین تاکید کرد که این جنگنده‌ها "علیه نیروهای روسی به کار گرفته نمی‌شوند" بلکه تنها برای  "بازدارندگی و تقویت توان دفاعی ناتو هستند". 

 

همراه با این جت‌ها ۲۴۰ سرباز آمریکایی نیز وارد آلمان شده‌اند. 

 

جت‌های گراولر EA-18G مدل تغییر داده شده جت‌های F/A-18 هستند. از این جنگنده‌ها برای ایجاد اختلال در سیستم دفاعی رادار دشمن استفاده می‌شوند. 

 

ارتش ایالات متحده تاکید کرده که این جت‌ها همچنین" به گونه‌ای مجهز شده‌اند که در صورت شکست تدابیر مربوط به مهار و بازدارندگی دشمن، قادرند برای دفاع از متحدان وارد عملیات رزمی شوند."

 

 دویچه وله

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------