اوکراین روسیه را به کشتار جمعی متهم می‌کند: اجساد شهرک نزدیک کی‌یف را پوشانده بودند



 اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
مقامات اوکراینی می‌گویند اجساد با دست‌های بسته با زخم‌های گلوله شلیک‌شده از فاصله نزدیک و با نشانه‌های شکنجه در شهرکی در حاشیه کی‌یف را پس از عقب‌نشینی سربازان روسی پراکنده بودند. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس مقامات اوکراینی در روز یکشنبه نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی را به ارتکاب جنایات جنگی و به جای گذاشتن «صحنه‌ای یک فیلم فاجعه‌ای» متهم کردند.

 

همزمان با آغاز انتشار تصاویر این جنازه‌های افرادی که به گفته ساکنان شهرک «بوچا» به طور دسته‌جمعی کشته شده‌اند، شماری از رهبران اروپایی این وحشی‌گری‌ها را محکوم کردند و خواستار اعمال تحریم‌های سخت‌تر بر ضد مسکو شدند. در نشانه‌ای از اینکه این گزارش‌های هولناک تا چه بسیاری از این رهبران را تکان داده است، وزیر دفاع آلمان حتی پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات گاز روسیه را بررسی کند.

 

ایرینا ونیدکتووا، دادستان کل اوکراین گفت  تا به حال اجساد ۴۱۰ غیرنظامی در شهرک‌های منطقه کی‌یف که اخیرا از نیروهای روسی پس گرفته‌ شده‌اند، یافت شده‌اند.

 

 اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

روزنامه‌نگاران در کنار یک گور دسته‌جمعی در شهرک بوچا در حومه کی‌یف پایتخت اوکراین عکس می‌گیرند/AP Photo/Rodrigo Abd

 

خبرنگاران آسوشیتدپرس اجساد دست کم ۲۱ نفر را در نقاط گوناگون شهرک بوچا در شمال غرب پایتخت مشاهده کردند. یک گروه ۹‌تایی  از اجساد که همگی لباس غیرنظامی به تن داشتند، در اطراف محلی که ب گفته ساکنان نیروهای روسی به عنوان پایگاه از آن استفاده می‌کردند، افتاده بود. دست‌های دست کم دو جسد از پشت بسته شده بود، یکی به سرش شلیک شده بود و پاهای جنازه دیگر هم بسته شده بود.

 

مقامات اوکراینی مقصر کشتارها در شهرک بوچا و سایر مناطق حومه کی‌یف مستقیما متوجه نیروهای روسی می‌کنند و رئیس‌جمهور اوکراین آنها را شواهد نسل‌کشی می‌نامد. اما وزارت دفاع روسیه این اتهام‌ها را به عنوان «ادعاهای تحریک‌آمیز» رد کرد.

 

کشف این جنازه‌ها به دنبال عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف پایتخت اوکراین رخ داد، منطقه‌ای که از هنگام حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) شاهد درگیری‌های سنگین بوده است. نیروهای روسی که از سمت شمال از بلاروس به راه افتاده بودند، هفته‌ها تلاش کردند راهی به سوی کی‌یف باز کنند، اما پیشرفت آنها با دفاع محکم نیروهای اوکراینی متوقف شد.

 

اکنون مسکو می‌گوید عملیاتش را متوجه شرق اوکراین می‌کند، اما همچنین تاکید می‌کند که محاصره یک شهر در شمال اوکراین و حملات موشکی به سایر شهرها در جنگی که تا به حال هزاران نفر را به کشتن داده است و بیش از ۴ میلیون اوکراینی را وادار به گریز از کشورشان کرده است، ادامه می‌یابند.

 

نیروهای روسی روزهای اول حمله به درون بوچا نفوذ کردند و تا ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) در آنجا ماندند. با خروج نیروهای روسی، ساکنان این شهرک توصیف‌های هولناکی را بیان می‌کنند و می‌گویند سربازان غیرنظامیان را بدون دلیل مشخصی هدف گلوله قرار می‌داند و می‌کشتند.

 

 اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

بدن بیجان مردی در پلکان ساختمانی در شهرک بوچا در حومه کی‌یف پایتخت اوکراین/AP Photo/Vadim Ghirda

 

اولکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین جنازه افتاده در خیابان‌های حومه شهرهای ایرپین و هوستومل و نیز شهرک بوچا را «صحنه‌ای از ی فیلم فاجعه‌ای» نامید. این اتهام را ابراز کرد که برخی از زنان مرده یافت‌شده پیش از کشته شدن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و سربازان روسی اجساد آنها را سوزانده‌اند.

 

زلنسکی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا گفت:‌«این نسل‌کشی است»

 

اما وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عکس‌ها و ویدئوها از اجساد مردگان «بوسیله رژیم کی‌یف برای رسانه‌های غربی صحنه‌آرایی شده‌اند.» این بیانیه یادآور شد که شهردار بوچا یک روز پس از ترک نیروهای روسی هیچ آزارگری را گزارش نکرد.

 

وزارت دفاع روسیه گفت:‌ «حتی یک غیرنظامی با عمل خشونت‌آمیز بوسیله نیروهای نظامی روسیه مواجه نبوده است.»

 

درخواست‌ها برای ممنوعیت واردات گاز روسیه

برخی از رهبران اروپایی کشتارها در منطقه کی‌یف را در حد جنایات جنگی شمردند. آمریکا قبلا گفته بود که معتقد است روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان تصاویر اتفاقات در نزدیکی کی‌یف را «ضربه‌ای نفس‌گیر» نامید.

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به سی‌ان‌ان گفت:‌ «این وحشی‌گیری بر ضد غیرنظامیان برای دهه‌ها در اروپا دیده نشده است.»

 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف از کشورها خواست فورا واردات گاز از روسیه را پایان دهند و گفت آنها دارند پول این کشتارها را می‌دهند.

 

وزیر دفاع آلمان در یک تغییر موضع گفت که اتحادیه اروپا باید همین کار مد نظر قرار دهد. کریستین لمبرشت، روز یکشنبه به تلویزیون عمومی ARD آلمان گفت که وزیران «باید درباره متوقف کردن واردات گاز از روسیه صحبت کنند. چنین جنایاتی نباید بی‌پاسخ بماند.»

 

روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا و ۲۵ درصد نفت آن تامین می‌کند، تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر درخواست‌ها برای کاهش یا پایان دادن کامل به اتکا به سوخت‌های فسیلی روسیه مقاومت کرده‌اند. کنار گذاشتن واردات انرژی از روسیه به معنای قیمت‌های بالاتر در پمپ بنزین‌ها و صورت‌حساب‌های بالاتر برق است که بالقوه یک بحران انرژی و رکود اقتصادی ایجاد می‌کند.

 

آمریکا قبلا ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام  کرده است، اما این کشور فقط درصد اندکی از صادرات نفت روسیه را وارد می‌کند و گاز طبیعی هم از روسیه نمی‌خرد.

 

شهرهایی دیگری که در محاصره مانده‌اند

در حالیکه نیروهای روسی مناطق اطراف پایتخت اوکراین را تخلیه می‌کنند، فشار محاصره‌هایشان در نقاط دیگر این کشور را افزوده‌اند. روسیه گفته است که نیروهایش را به منطقه دونباس در شرق اوکراین می‌فرستد که نیروهای جدایی‌طلب دارای حمایت مسکو هشت سال است که با نیروهای اوکراینی مشغول جنگ هستند.

 

شهر ماریوپُل در این منطقه که بندری در کنار دریای آزوف است، که صحنه شدیدترین رنج‌های غیرنظامیان بوده است، در محاصره کامل است. تصور می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی- کمتر از یک چهارم جمعیت ۴۳۰۰۰۰ نفری شهر- در نبود یا کمبود غذا، آب، سوخت و دارو در این شهر به دام افتاده‌اند.

 

صلیب سرخ بین‌المللی روز یکشنبه اعلام کرد که گروهی را روز شنبه برای کمک به تخلیه ساکنان فرستاده بود، هنوز به این شهر نرسیده‌اند.

 

مقامات اوکراینی و رویه چند روز پیش توافق کردند که اجازه خروج ایمن غیرنظامیان از شهر را بدهند، اما توافق‌های مشابه بارها به علت گلوله‌باران مداوم نقض شده‌اند.

 

شهردار چرنیهیف در شمال اوکراین نیز که هفته‌ها است از دسترسی به محموله‌های غذا و سایر ملزومات محروم مانده است، روز یکشنبه گفت آتشباری مداوم نیروهای روسی ۷۸۰ درصد این شهر را ویران کرده است.

 

فرماندار محلی در شهر خارکف در شمال شرق اوکراین نیز روز یکشنبه گفت توپخانه و تانک‌های روسی بیش از ۲۰ حمله را به دومین شهر بزرگ اوکراین و حومه آن در طول روز گذشته انجام داده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------