لیتوانی:غرب در پی «تغییر رژیم» روسیه باشد/ رئیس جمهوری لهستان: این جنگ نیست؛ تروریسم است



 لیتوانی ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر امورخارجه لیتوانی در سخنانی تند علیه مسکو گفت که تلاش رئیس‌جمهوری روسیه برای تغییر دولت اوکراین باید سرآغاز «پوتین زدایی» باشد. 

 به گزارش ایرنا از تارنمای خبری واشنگتن اگزماینر، گابریلیوس لندسبرگیس، در مصاحبه ی تلویزیونی گفت: «من معتقدم پوتین زدایی ابتدا در اوکراین اتفاق خواهد افتاد. این بزرگترین هدیه اوکراین به جهان است. رژیم پوتین در حال فروپاشی است.»

 

چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم سخنانی مشابه گفت که پوتین "نمی تواند مدت زیادی بر سر قدرت بماند" - بیانیه ای تنش زا که به سرعت توسط مقامات کاخ سفید که مشتاق اجتناب از تشدید یا گسترش جنگ با روسیه بودند، رفع و رجوع شد.

 

بنا به گزارش واشنگتن اگزماینر، وزیر امور خارجه لیتوانی، استدلال کرد که مقامات غربی باید جنگ در اوکراین را به عنوان یک جریان بزرگ تر ببینند؛ جریانی که ممکن است حتی پوتین را از حکومت کرملین ساقط کند.

 

او در حملات لفظی شدید به پوتین گفت: «ما فکر می‌کنیم تا زمانی که این رژیم با نهادها و سرویس‌های اطلاعاتی‌اش وجود دارد، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. البته اگر پوتین را عوض کنیم، چه کسی می تواند مطمئن باشد که اوضاع بدتر نمی شود. پوتین یک شر سیستمی است که مانند سرطان در سراسر کشور روسیه گسترش یافته است.»

 

رئیس جمهوری لهستان در کی‌یف: این جنگ نیست؛ تروریسم است

آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان در سفر به کی‌یف با همتایان خود از کشورهای حوزه بالتیک، گفت که این جنگ نیست؛ این تروریسم است.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دودا در کنفرانس مطبوعاتی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، گفت: اگر کسی هواپیما و سرباز بفرستد تا مناطق مسکونی را بمباران کند و غیرنظامیان را بکشد، این جنگ نیست. این ظلم، راهزنی و تروریسم است.

 

گیتاناس نائوسدا رئیس جمهوری لیتوانی و اگلیس لویتس رئیس جمهوری لتونی از دیگر رهبران کشورهای بالتیک بودند که در بازدید رییس جمهوری لهستان از کی یف وی را همراهی می کردند. 

 

با عقب نشینی نیروهای روسیه از کی یف و مناطق اطراف آن تا کنون رهبران شماری از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و کشورهای بالتیک از مناطق جنگ زده پایتخت اوکراین بازدید به عمل آورده اند.

 

منابع غربی روز گذشته به نقل از فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان خبر دادند که اوکراین با پیشنهاد او برای دیدار از کی‌یف به همراه سایر رهبران اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

 

این مخالفت در حالی مطرح می‌شود که اشتاین مایر به دلیل روابط نزدیک چند ساله خود با مسکو، در داخل آلمان و خارج از این کشور با انتقادات مواجه شده است.

 

کاخ سفید نیز اعلام کرده که جو بایدن در حال حاضر برنامه ای برای سفر به اوکراین ندارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------