زلنسکی: امتناع مکرون از محکوم کردن "نسل‌کشی" در اوکراین بسیار آزاردهنده است



زلنسکی,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رئیس جمهور اوکراین از اینکه همتای فرانسوی وی از محکوم کردن "نسل‌کشی" در اوکراین توسط ارتش روسیه امتناع کرده است، انتقاد کرده و آن را بسیار آزاردهنده دانست. 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لو فیگارو، امانوئل مکرون صبح دیروز (چهارشنبه) و در حالی که رئیس جمهور آمریکا همتای روس خود را به انجام نسل‌کشی در اوکراین متهم کرده بود، اعلام کرد که مطمئن نیست تشدید این گونه سخنان به هدف کمک کند.

 

در ادامه ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سران کشورهای لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی که از کی‌یف بازدید می‌کنند، گفت: چنین اظهاراتی اگر گفته شده باشد برای ما بسیار آزاردهنده است. من تمام تلاشم را می‌کنم تا امروز این موضوع را با رئیس جمهور فرانسه در میان بگذارم؛ اگر نه، فردا که زمانش را پیدا کند.

 

مکرون در سخنان دیروز خود ترجیح داد اصطلاح "نسل‌کشی" را در رابطه با جنگ اوکراین به کار نبرد؛ واژه‌ای که جو بایدن همتای آمریکایی‌اش برای متهم کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این موضوع در اوکراین استفاده کرد.

 

رئیس جمهور فرانسه در ابتدای سخنان خود گفت: من می‌گویم روسیه به‌طور یکجانبه جنگ وحشیانه‌ای به راه انداخت و اکنون مشخص شده که جنایات جنگی توسط ارتش روسیه انجام شده و لازم است که مسببان آن پیدا شوند.

 

وی ادامه داد: این چیزی که در حال رخ دادن است دیوانگی است، فوق‌العاده وحشیانه است اما در عین حال من به واقعیت‌ها نگاه می‌کنم و می‌خواهم تا آنجا که ممکن است تلاش کنم این جنگ متوقف شود و صلح را بازسازی کنم. بنابراین مطمئن نیستم که تشدید کلمات در خدمت هدف باشد.

 

در همین پیوند سخنگوی دستگاه دیپلماسی اوکراین به سرعت به خبرگزاری اینترفاکس-اوکراینا واکنش نشان داد و موضع رئیس جمهور فرانسه را ناامیدکننده خواند.

 

این تنش‌های لفظی زمانی آغاز شد که روز سه‌شنبه هفته جاری رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار همتای روس خود را به انجام "نسل‌کشی" در اوکراین متهم کرد؛ کلمه‌ای که تاکنون توسط زلنسکی استفاده می‌شد اما دولت آمریکا هرگز از آن استفاده نکرده بود.

 

در ادامه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در روز چهارشنبه برای اولین بار از این واژه برای اتفاقاتی که در اوکراین در حال رخ دادن است، سخن گفت.

 

روسیه نیز به نوبه خود، با محکوم کردن آنچه تصویرسازی و جعل توسط اوکراینی‌ها می نامد، از خود دفاع کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------