بلینکن: شرایط در ماریوپل اوکراین واقعا وحشتناک است | نگاهی به وضعیت جبهه‌های نبرد در شرق اوکراین



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: شرایط در ماریوپل اوکراین واقعا وحشتناک شده است. 

 آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ادعا کرد  پس از آنکه نیروهای روسیه در آینده از شهر ماریوپل عقب نشینی کنند، جنایاتی "بسیار بدتر" از "مرگ، ویرانی و جنایات" در بوچا آشکار خواهد شد.

 

بلینکن که از پاناما پس از نشستی در مورد مسائل مهاجرت با حضور ۲۰ نماینده دیگر کشورهای آمریکای لاتین صحبت می کرد، گفت که حملات در ماریوپل بدتر از حملات قبلی روسیه در اوکراین است.

 

وی  گفت: در نتیجه حمله روسیه، شرایط در ماریوپل و وضعیت آنجا، واقعا وحشتناک شده است.

 

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: روسیه احتمالا با خروج امن غیرنظامیان و سربازان مجروح از ماریوپل اوکراین موافقت کند و در این صورت، ناتو در خروج امن غیرنظامیان از این شهر مشارکت خواهد کرد.

 

"ویکتوریا نولاند" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز چهارشنبه به وقت محلی ادعا کرد که چنین طرحی "تاکنون چندین بار شکست خورده است" و در نهایت موافقت با خروج امن غیرنظامیان به  روس ها بستگی دارد.

 

نولاند گفت که  محاصره ماریوپل بیانگر "بی رحمی این جنگ" و ارتکاب به "جنایات جنگی" از سوی ولادیمیر پوتین است.

 

تفنگدار اوکراینی در ماریوپل: «ما روزهای آخر و چه بسا ساعت‌های آخر را می‌گذرانیم»

 

پس از نزدیک به دو ماه محاصره، به نظر می‌رسد که بندر استراتژیک ماریوپول در جنوب شرق اوکراین در آستانه سقوط قرار دارد. 

 

آخرین کسانی که از شهر دفاع می‌کنند عمدتا در مجتمع متالورژی آزوفستال مستقر هستند؛ مجموعه‌ای از کارخانه‌ها و گذرگاه‌های زیرزمینی که نیروهای روسیه در تلاشند مدافعان شهر را از آنجا بیرون برانند. روسیه بارها از نیروی مقاومت اوکراین در این مجتمع خواسته است که سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

 

سرگی ولینا، از تیپ ۳۶ نیروی دریایی اوکراین از جمله کسانی است که همچنان در این مکان در حال مبارزه با نیروهای روسیه است. او روز چهارشنبه در پیامی از کشورهای جهان خواست تا راهی برای نجات سربازان و غیرنظامیان در محاصره در این منطقه بیابند.

 

فرماندار نظامی منطقه لوهانسک: ۸۰ درصد این منطقه تحت کنترل روسیه است

سرگئی گیدای، رئیس اداره نظامی منطقۀ لوهانسک روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا اعلام کرد که ۸۰ درصد از خاک این منطقه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روسیه است.

 

با این وجود او تاکید کرد که اگر اوکراین مقاومت نکند، روسیه مطمئناً در اینجا متوقف نخواهد شد و به پیشروی‌هایش ادامه خواهد داد. 

 

او افزود: «وضعیت در اینجا بسیار جدی است. کل قلمرو لوهانسک گلوله باران می‌شود. هیچ شهر امنی وجود ندارد... ما می‌دانیم که دولت روسیه به جلو می‌رود و همه چیز را در سر راهش نابود می‌کند. بنابراین سعی می‌کنیم تا حد امکان همه را تخلیه کنیم.»

 

سرگئی گیدای گفت که از ۳۵۰ هزار نفری که پیش از جنگ در قلمرو اوکراینیِ لوهانسک زندگی می‌کردند، در حال حاضر حدود ۷۰ هزار نفر باقی مانده‌اند.

 

او گفت که تخلیه ساکنان باقی مانده بسیار سخت است زیرا گلوله باران منطقه «بدون وقفه» ادامه دارد و شبکه برق و تمام منابع آب را از بین برده است.

 

بیشتر جمعیت ۷۰ هزار نفری باقیمانده نیز در پناهگاه‌ها و زیرزمین‌ها زندگی می‌کنند.

 

او گفت: «مدت دو ماه است که این جمعیت اساساً در زیر زمین زندگی می‌کنند. ما در تلاشیم تا به همه آنها کمک کنیم، سعی می‌کنیم امکانات بهداشتی و آب و غذا به آنها برسانیم تا از گرسنگی نمیرند. اما این کار بسیار سخت و وضعیت بسیار ناامیدکننده است. بمباران شب و روز ادامه دارد و از این نظر بسیار شبیه ماریوپل است.»

 

او از کشورهای غربی درخواست کرد که تجهیزات نظامی بیشتری را برای کمک به آنها برای دفاع از آسمان و زمین اوکراین فراهم کنند.

 

او گفت: «ما به تجهیزات پدافند هوایی و تعداد زیادی پهپاد و توپخانه‌های دور برد و آتش دقیق نیاز داریم. رویدادهای اخیر نشان داد که ارتش روسیه واقعاً قابل تحسین نیست و آن چیزی نیست که ما فکر می‌کردیم، بنابراین این امکان وجود دارد که نیروهای مسلح اوکراین، به شرطی که این نوع تجهیزات را در اختیار داشته باشند، واقعاً آنها را شکست دهند.»

 

نگاهی به وضعیت جبهه‌های نبرد در شرق اوکراین

 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

درگیری‌ها در منطقه دونباس از عصر دوشنبه بشدت افزایش یافته است و به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا، روسیه حضور نظامی خود را در شرق و جنوب اوکراین بطور قابل توجهی افزایش داده و مجموع گردان‌های خود در این کشور را به ۷۶ گردان رسانده است.

 

بنا بر گزارش مؤسسه آمریکایی مطالعات جنگ (ISW)، نیروهای روسیه در این مدت بسیاری از نقاط خط مقدم نبرد را بمباران کرده و حملات توپخانه‌ای بی‌وقفه‌ای به مواضع اوکراینی‌ها داشتند اما در مقابل، حملات زمینی کمی را به اجرا گذاشتند.

 

 یورنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------