بورل: اروپا در خطر است / گوترش به لاوروف و زلنسکی نامه داد



 بورل ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اروپا به خاطر اوضاع اوکراین با "جدی‌ترین بحران امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم" مواجه است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانسی در شهر مادرید اسپانیا، با توصیف وضعیت کنونی اوکراین به‌عنوان "جدی‌ترین بحران امنیتی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم" گفت: "امروز هیچ‌کس در این موضوع شک ندارد. اروپا در خطر است".

 

وی خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد. 

 

بورل خاطرنشان کرد که فعلا موضوع ایجاد ارتش مشترک اروپایی در دست بررسی نیست.

 

این مقام اروپایی در گفتگو در جمع خبرنگاران در مورد آزمایش موشک سارمات توسط روسیه اظهار نظر نکرد، اما خاطرنشان کرد که "روسیه در حال حاضر یک تهدید آشکار است. "

 

وی افزود: ما تا جایی که می‌توانیم به اوکراین کمک می‌کنیم و به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک برای درگیری هستیم.

 

بورل ادامه داد: "ما باید به آتش بس و مذاکراتی برسیم که به ما امکان دهد دوباره به صلح دست یابیم. اما تا زمانی که پوتین برای این کار آماده نشود، ما باید به حمایت از اوکراین برای دفاع از خود ادامه دهیم."

 

گوترش به لاوروف و زلنسکی نامه داد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با ارسال دو نامه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواستاراستقبال از وی در مسکو و کی‌یف جهت دیدار با رهبران دو کشور شد.

 

 بورل ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل چهارشنبه دو نامه جداگانه به دو رئیس جمهور در این زمینه ارسال کرده است.

 

روز، سه‌شنبه هم گوترش خواستار توقف چهار روزه درگیری‌ها در اوکراین از ۲۱ تا ۲۴ آوریل و بازشدن کریدورهای انسانی شد.

 

وی گفت: سازمان ملل آماده است تا در صورت آتش بس در عید پسح"پاک"، کاروان‌های بشردوستانه به ماریوپل، خرسون، دونتسک و لوهانسک اعزام کند.

 

لاوروف: نتیجه مذاکرات روسیه_ اوکراین به کی‌یف بستگی دارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود با وی در خصوص موضوعات فوری بین المللی به ویژه تحولات اوکراین گفتگو کرد.

 

 بورل ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف و چاووش‌اوغلو در این تماس که با ابتکار طرف ترکیه‌ای انجام شد، در مورد وضعیت میدانی در جریان عملیات نظامی مسکو در اوکراین تبادل نظر کردند.

 

در این تماس طرف روسی بار دیگر تاکید کرد که تمام مسئولیت وضعیت پیچیده بشردوستانه در مناطق جنگی بر عهده گردان‌های ملی گرای راست افراطی اوکراین است که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده و از عقب‌نشینی آنها از طریق کریدورهای انسانی جلوگیری می‌کنند.

 

در خصوص افق های مذاکرات میان روسیه و اوکراین نیز لاوروف ضمن تاکید بر ثبات طرف روسی در اصول و مواضع ابتدایی خود اعلام کرد نتیجه مذاکرات کاملا به آمادگی‌ کی‌یف مبنی بر پاسخگویی به خواسته‌های مشروع ما بستگی دارد.

 

 در این بیانیه آمده است که دو وزیر درباره اقدامات مشترک احتمالی در سطح وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت دفاع با هدف تضمین امنیت غیرنظامیان به ویژه شهروندان خارجی در اوکراین گفتگو کردند.

 

بر اساس این بیانیه، چاووش اوغلو از مسکو به دلیل حمایت نیروهایش در آزادسازی گروگان‌هایی که توسط شبه‌نظامیان در داخل مسجدی در شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین بودند، قدردانی کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------