زلنسکی: اوکراین بر بازسازی مناطق آزاد شده متمرکز است/روسیه: خطرات جنگ هسته‌ای باید در حداقل بماند



 زلنسکی,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی بامداد یکشنبه گفت که اوکراین در حال بازسازی و بازگشت به حالت عادی در مناطقی است که دیگر تحت کنترل نیروهای روسیه قرار ندارند. 

به گزارش ایرنا از " گاردین" وی افزود، ۶۹درصد از شهرک‌هایی که قبلا در کنترل نیروهای روسیه بودند اکنون توسط مقامات محلی اوکراینی کنترل می‌شوند. 

 

زلنسکی ادامه داد: ما هر کاری انجام می‌دهیم تا زندگی عادی را به بخش‌هایی آزاد شده بازگردانیم.

 

وی افزود، کار دفاتر بشردوستانه در ۹۳درصد شهرک‌های آزاد شده آغاز شده است. ما در حال مین زدایی بخش‌های آزاد شده هستیم. هر روز ده‌ها شهرک از مین‌ها پاکسازی می‌شوند. 

 

زلنسکی همچنین گفت که مقامات "همه تلاش خود" را برای بازسازی جاده‌ها و احیای دسترسی به خدمات پزشکی، آموزشی و مالی انجام می‌دهند.

 

به گفته رئیس جمهور اوکراین، باند فرودگاه اودسا که در حملات موشکی روز شنبه روسیه ویران شد نیز بازسازی خواهد شد. 

 

ارتش اوکراین اعلام کرده است که حمله موشکی روسیه به فرودگاه شهر اودسا باعث آسیب به باند این فرودگاه شده و این فرودگاه دیگر قابل استفاده نیست.

 

همچنین شاهدان محلی در شهر اودسا از وقوع چندین انفجار در این شهر جنوب اوکراین خبر داده‌اند.

 

زلنسکی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ارتش اوکراین تاکنون بیش از یکهزار تانک روسیه، نزدیک به ۲۰۰ فروند هواپیما و تقریباً ۲ هزار و ۵۰۰ خودروی زرهی جنگی ارتش روسیه را منهدم کرده است.

 

زلنسکی گفت، با وجود این تلفات، نیروهای روسیه همچنان تجهیزات لازم برای انجام حملات بیشتر را در اختیار دارند.

 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

 

روسیه: خطرات جنگ هسته‌ای باید در حداقل بماند

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو بر این باور است که باید خطرات جنگ هسته‌ای در حداقل نگه داشته شود و باید از هرگونه درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری تاس شنبه به نقل از ولادیمیر یرماکوف، رئیس منع اشاعه و کنترل هسته‌ای در وزارت خارجه روسیه گفت، تمام قدرت‌های هسته‌ای باید به منطقی که اساس اسناد رسمی است و هدفش جلوگیری از جنگ هسته‌ای است، پایبند باشند.

 

روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت غرب نباید خطرات درگیری هسته‌ای بر سر اوکراین را دست‌کم بگیرد، با این حال آمریکا بارها تاکید داشته که شاهد تهدید روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای به‌رغم تشدید لفاظی مسکو نیست.

 

یرماکوف روز شنبه گفت، قدرت‌های هسته‌ای پیشتاز باید از منطقی که در اسنادی آمده است که آنها به صورت مشترک ایجاد کرده‌اند، تبعیت کنند.

 

او به یک بیانیه مشترک که ژانویه از سوی روسیه، چین، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه منتشر شد و در آن آمده است که این پنج کشور که از اعضای دائم شورای امنیت هستند، توافق دارند که باید جلوی اشاعه بیشتر تسلیحات هسته‌ای و یک جنگ هسته‌ای گرفته شود، اشاره داشت.  

 

خبرگزاری تاس به نقل از یرماکوف گزارش داد: خطرات جنگ هسته‌ای که هرگز نباید به وقوع بپیوندد، باید در حداقل نگه داشته شود، خصوصا از طریق جلوگیری از هرگونه درگیری مسلحانه میان قدرت‌های هسته‌ای. روسیه آشکارا از این مفهوم تبعیت می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------