آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر…

رئیس جمهوری کرواسی: فنلاند و سوئد نمی‌توانند به ناتو ملحق شوند



رئیس جمهور ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
زوران میلانوویچ رئیس جمهوری کرواسی گفت فنلاند و سوئد نمی‌توانند قبل از تغییر قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق شوند. 

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه سارایوو تایمز در مصاحبه با خبرنگاران گت: پارلمان کرواسی الحاق هیچ کشوری به ناتو را تا وقتی که این قانون تغییر نکرده، تصویب نمی کند.

 

وی گفت درباره ملحق شدن فنلاند و سوئد می توان گفت و گو کرد اما بسیار خطرناک و ماجراجویانه است.

 

میلانوویچ گفت به طور رسمی نمی تواند به تنهایی در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تصمیم بگیرد اما آن را یک «ماجراجویی بسیار خطرناک» خواند.

 

وی گفت تا جایی که می دانیم بگذارید این دو کشور به ناتو ملحق شوند اما تا وقتی که مساله قانون انتخابات در بوسنی و هرزوگوین حل نشده و تا وقتی که آمریکایی ها و انگلیسی ها و آلمانی ها اگر بتوانند و بخواهند مقامات بوسنی را به تغییر قانون انتخابات در ۶ ماه آینده وادار نکنند و حقوق اولیه کروات ها را به آنها ندهند، کسی الحاق این دوکشور به ناتو را تایید نخواهد کرد.

 

میلانوویچ گفت: ما در وضعیت وحشتناکی قرار داریم زیرا بلغارستان و رومانی نمی توانند به شینگن بپیوندند، مقدونیه شمالی و آلبانی نمی توانند مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را آغاز کنند و کوزوو به رسمیت شناخته نشده است، و این در حالی است که فنلاند می تواند یک شبه به ناتو بپیوندد.

 

میلانوویچ در پاسخ به این سوال که آیا کروات ها  باید انتخابات عمومی در ماه اکتبر را تحریم کنند، مگر اینکه قانون انتخابات تغییر کند،  گفت که در حال حاضر نمی داند. وی افزود: به نظر من احساسی که در میان کروات‌ها درباره قانون انتخابات در بوسنی و هرزگوین وجود دارد این است که آنها نباید تحریم کنند تا دولت محلی را زیر سوال نبرند.»

 

رسانه های منطقه اسکاندیناوی از وجود گزارش هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می(خرداد) خبر داده اند.

 

نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.

 

سانا مارین نخست وزیر فنلاند که کشورش ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، گفته بود که خواستار پیوستن سریع چند هفته ای به ناتو است.

 

همتای سوئدی وی نیز گفته بود که سوئد باید برای هر اقدامی از سوی روسیه آماده باشد و جنگ اوکراین همه چیز را تغییر داده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------