پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر بیکار شده‌اند/ وزارت کار طالبان: آمریکا مسئول است❗️



 طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان روز سه شنبه به گزارش تازه اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) مبنی بر اینکه از زمان تسلط طالبان حدود ۹۰۰ هزار نفر بیکار شده‌اند، واکنش نشان داد و گفت که عامل این رویداد، امریکا است. 

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، وزارت کار و امور اجتماعی این کشور به تازگی با صدور اعلامیه‌ای گفته است: به‌گونه ای که دفتر بازرسی امریکا (سیگار) در گزارش اخیر خود از بیکار شدن حدود ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان از ماه ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱ خبر داده است، باید گفت که عامل اصلی اینهمه ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی در افغانستان ایالات متحده امریکا و متحدانش می باشد.

 

در ادامه این اعلامیه ابراز امیدواری شده است که جامعه جهانی با برداشتن تحریم‌های وضع شده، به وضعیت افغانستان توجه ویژه کند تا زندگی مردم به شکل عادی برگردد و سطح بیکاری کاهش پیدا کند.

 

اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان دیروز دوشنبه با انتشار توئیتی شمار شهروندان افغان که تا اواسط سال جاری میلادی شغل خود را از دست خواهند داد را بیش از ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده است.

 

سیگار نوشته است که زنان کارگر بیشتر متاثر شده و پیش‌بینی می‌شود که سطح اشتغال زنان تا اواسط سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۱ درصد کاهش یابد.

 

بر مبنای اعلامیه وزارت کار و امور اجتماعی، دولت سرپرست افغانستان (طالبان) مدتی است که به منظور کاهش بیکاری و رسیدن کشور به خودکفایی، برنامه های کلان اقتصادی مانند افتتاح سد آبی قوش تپه، استخراج معادن حوزه شمال، آغاز کار و ایجاد تسهیلات در عملی شدن پروژه تاپی، تامین امنیت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، حمایت از بخش خصوصی و ده ها برنامه دیگر را فراهم کرده است.

 

پس از تسلط طالبان بر افغانستان,بیکاری افغانی ها

این اعلامیه افزوده است که وزارت کار و امور اجتماعی، منع تکدی‌گری، جمع‌آوری معتادین، تهیه و فراهم سازی زمینه های آموزش فنی و حرفه ای برای آنان، سرعت توزیع جواز کار برای اتباع خارجی، طرح دفاع از حقوق شهروندان، طرح ارائه آموزش فنی و حرفه ای برابر با نیاز بازار کار، ظرفیت سازی برای کارمندان وزارتخانه ها، طرح جامع کارآفرینی و کاهش بیکاری و همچنین طرح جلوگیری از کار سخت کودکان را تدوین کرده و برای علمی سازی آن گام‌های اساسی برداشته است.

 طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

گفتنی است که تحولات سیاسی اخیر در افغانستان، بیکاری، فقر و گرسنگی شدیدی را در این کشور در پی داشته است. گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

 

پس از فروپاشی نظام پیشین و روی کار آمدن حکومت سرپرست در کابل، سطح فقر و بیکاری در کشور به صورت سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات برخی نهادهای بین المللی، در حال حاضر تنها ۷ درصد مردم افغانستان به غذای کافی دسترسی دارند و بقیه وضعیت نامناسبی دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------