رئیس انجمن داروسازان تهران: ۵ سال آینده شاهد کمبود داروخانه در مناطق محروم خواهیم بود



دارو،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران، در نشست خبری به تشریح مهم ترین مسائل و مشکلات صنعت داروسازی کشور و داروخانه‌ها پرداختند.

به گزارش مهر، سیدحمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران، بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، در نشست خبری به مناسبت روز داروسازی، ضمن تبریک روز داروساز، به طرح دارویار اشاره کرد و افزود: طرح دارویار نکات مثبتی دارد و قیمت داروها به سمت واقعی شدن نزدیک تر شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: البته سیاست دولت در حمایت از واردات دارو با ارز ترجیحی، جای اشکال و گلایه است.

 

وی ادامه داد: اجرای طرح دارویار هزینه‌های بیمه‌ها را افزایش می‌دهد و طبیعتاً منابع بیمه‌ها باید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش منابع داشته باشند و نگرانی ما از ماه‌های آینده است که آیا توان حمایت مالی بیمه‌ها تداوم خواهد داشت و داروخانه‌ها دچار ورشکستگی نخواهند شد.

 

خوئی گفت: همیشه در شروع اجرای یک طرح، منابع تأمین می‌شود که راه افتادن طرح مهم نیست، بلکه تداوم اجرای طرح مهم است.

 

وی افزود: پولی که از داروخانه‌ها خارج می‌شود، تضمینی برای بازگشت آن وجود دارد یا خیر.

 

در ادامه، شهاب الدین جنیدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: طرح دارویار، لازم و ضروری بود و باید اجرا می‌شد، اما مهم‌ترین نگرانی داروسازان، به سرانجام نرسیدن طرح است.

 

وی افزود: طرحی مثل نسخه الکترونیک و پزشک خانواده، از جمله طرح‌هایی هستند که در اجرا دچار مشکل شده اند.

 

جنیدی ادامه داد: اگر منابع طرح دارویار تأمین نشود، مشکلات زیادی در تأمین دارو ایجاد خواهد شد.

 

وی افزود: اگر مشورت‌ها با ذی نفعان اتفاق بیافتد و عیوب آن مرتفع شود، طرح دارویار می‌تواند موفق باشد.

 

جنیدی به آئین نامه داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: بحث مشاوره، واکسیناسیون و…، در دوره قبلی وزارت بهداشت در آئین نامه داروخانه‌ها دیده شده بود، که انتظار داشتیم اجرایی شوند.

 

وی افزود: افزایش داروخانه‌ها در کلانشهر با قوانین بالادستی در تناقض است و فاصله جغرافیایی در تأسیس داروخانه‌ها را در آئین نامه جدید نمی‌بینیم و از همین رو در ۵ سال آینده شاهد خالی شدن مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور از وجود داروخانه‌ها خواهد بود.

 

به گزارش مهر، آرش محبوبی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران نیز تاکید کرد: با اجرای طرح دارویار، سرنوشت داروسازی کشور به بیمه‌ها گره خورده است.

 

وی افزود: صنایع دارویی کشور روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و اگر همین طرح دارویار نیز دچار مشکل شود، وضعیت به مراتب وخیم‌تر خواهد شد.

 

محبوبی گفت: نهاده‌هایی در صنعت داروسازی وجود دارد، این است که قیمت این نهاده‌ها در دست وزارت بهداشت نیست و برای تعیین قیمت این نهاده‌ها نمی‌تواند دخالت کند.

 

وی افزود: دیرکرد در پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها، یک تهدید جدی است که اگر با اجرای طرح دارویار دوباره اتفاق بیافتد، داروخانه‌ها توان مالی برای تأمین دارو را نخواهند داشت.

 

محبوبی ادامه داد: نگرانی دیگر ما این است که گام‌های بعدی در اجرای طرح دارویار بدون مشورت داروسازان شکل بگیرد.

 

در ادامه رئیس انجمن داروسازان تهران، با اشاره به آئین نامه داروخانه‌ها گفت: متأسفانه نگاه مجریان قانون و برخی از قانونگذاران، داروخانه را محل فروش دارو می‌دانند. در حالی که داروخانه، مرکز ارائه خدمات دارویی است.

 

وی افزود: وقتی بی حساب و کتاب داروخانه تأسیس می‌کنیم، عملاً به دنبال القای مصرف دارو هستیم، چون داروخانه باید بفروشد.

 

خوئی گفت: متأسفانه نبود سیاست کلان ملی دارویی و نبود سیاست کلان در عرصه درمان، باعث بروز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت شده است.

 

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: باید این هشدار را داد که برای داروهای جدید هیچ برنامه‌ای در کشور نداریم. صنعت داروسازی کشور باید حمایت شود تا بتوانیم داروهای جدید را تولید کنیم.

 

در ادامه محبوبی گفت: وقتی به واردات دارو ارز ترجیحی می‌دهیم، صنعت داروسازی کشور در آینده دچار مشکل خواهد شد. تغییر قیمت دارو نیز به میزان لازم نبوده و فقط شرایط موجود را حفظ می‌کند.

 

وی افزود: از جهت سواد داروسازی، جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم، اما صنعت دارویی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. زیرا، هیچ حمایتی از صنعت صورت نمی‌گیرد.

 

محبوبی ادامه داد: اگر به همین روند ادامه بدهیم، ظرف ۱۰ سال آینده اگر کل پول نفت را هم بدهیم، نخواهیم توانست داروهای مورد نیاز خودمان را تأمین کنیم.

 

وی افزود: مردم به داروی ایرانی اعتماد دارند، اما اگر از صنعت حمایت نشود، این اعتماد از دست خواهد رفت و ما شاهد داروهای قاچاق در کشور خواهیم بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------