گامی مهم در جهت کِشت کلیه در آزمایشگاه برداشته شد



بافت کلیه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
در بیشتر مبتلایان به کووید ۱۹ علائم این بیماری خفیف است، اما برخی از بیماران با علائمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس برای ماه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این شرایط "کووید طولانی" نام گرفته و در کودکان (گروه‌های سنی اعلام شده) هم مشاهده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، بیماری کلیوی از هر ۹ فرد بزرگسال یک نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و بروز نارسایی کلیه در سراسر جهان به طور پیوسته در حال افزایش است. توانایی کشت بافت کلیه در آزمایشگاه می‌تواند به تسریع توسعه درمان‌های پزشکی برای بیماری‌های کلیوی و بازیابی عملکرد کلیه کمک کند.

 

 کلیه به طور طبیعی در بدن انسان از ترکیب دو بخش سازنده با نام‌های مزانشیم متانفریک(metanephric mesenchyme) و جوانه میزنای(ureteric bud) تشکیل می‌شود. محققان آزمایشگاه جوزف بونونتر(Joseph Bonventre)، رئیس بخش کلیوی و موسس بخش مهندسی پزشکی در بریگام، چگونگی تولید اولین بخش سازنده کلیه یعنی مزانشیم متانفریک که باعث ایجاد بسیاری از اجزای سازنده کلیه از سلول‌های بنیادی می‌شود را هفت سال پیش کشف کردند.

 

این آزمایشگاه اکنون روش بسیار کارآمدی برای تولید دومین بخش سازنده کلیه یعنی جوانه میزنای که در کلیه بزرگسالان رشد می‌کند، ایجاد کرده است. علاوه بر این، محققان مشخصه‌های تعامل بین سلول‌های این دو بخش سازنده را مشخص کردند و جنبه‌هایی از تعامل آن‌ها را که معمولاً هنگام رشد کلیه رخ می‌دهد، بازتولید کردند. علاوه بر این، برای اولین بار، آزمایشگاه بونونتر رده‌های سلولی اصلی و در هم آمیخته شده را توسعه دادند. این دو رده سلولی آخرین بخش پردازش ادرار در کلیه را تشکیل می‌دهند.

 

این تحقیق می‌تواند به محققان کمک کند تا درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های کلیوی آزمایش کنند. این موارد شامل بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی کلیه و مجاری ادراری، از جمله بیماری کلیه پلی کیستیک که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی است، می‌شود.

 

بونونتر می‌گوید: ما یک روش بسیار کارآمد برای تولید یک جزء کلیدی از بافت کلیه ایجاد کرده‌ایم که مسئول حفظ بسیاری از ترکیبات شیمیایی خون است و برای کشت کلیه مهم است. علاوه بر این، ما برای اولین بار سلول‌های کلیه انسان را ایجاد کرده‌ایم که می‌توان از آنها برای توسعه داروهای جدید، کمک به بررسی اختلالات ارثی و اکتسابی و بهبود درک ما از چگونگی شکل‌گیری کلیه و کنترل تعادل متابولیک در بدن استفاده کرد.

 

در نهایت، با داشتن توانایی تولید هر دو بخش مسئول ساخت بافت کلیه، یک گام بزرگ رو به جلو در تلاش برای بهبود عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به نارسایی‌های کلیوی برداشته‌ایم و شاید در آینده با استفاده از این نتایج بتوان کلیه را در یک ظرف آزمایشگاهی کشت داد.

 

این مطالعه در مجله "Nature Biotechnology" منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------