تابش نور خورشید در خانه موجب تقویت روحیه می شود



نور خورشید،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید نشان می‌دهد خانه‌های پر از نور طبیعی، ساکنان را شادتر و بشاش تر می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، «خاویرا مورالس-براوو»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه شیلی در سانتیاگو، توضیح داد: «ما به دنبال کشف رابطه بین نور طبیعی و رفاه احساسی در فضاهای داخلی مسکونی بودیم.»

 

وی گفت: «ایده این مطالعه پس از یک سال قرنطینه کووید مطرح شد، که طی آن مردم بیشتر وقت خود را در خانه سپری کردند و شاهد افزایش موارد اضطراب و افسردگی بودیم.»

 

بنابراین، برای کشف اینکه چگونه نور خانه ممکن است بر خلق و خوی تأثیر بگذارد، یک آزمایش مجازی را با استفاده از ۲۵ شبیه سازی معماری سه بعدی مختلف راه اندازی کردند.

 

هر شبیه سازی طراحی خانه متفاوتی را با مقادیر متفاوت نور طبیعی برای ورود به اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و حمام ارائه می‌کرد. برای مثال، طرح‌های خانه با توجه به تعداد پنجره‌های موجود، اندازه پنجره‌ها و اینکه آیا خانه‌ها رو به شمال یا جنوب بودند، متفاوت بود.

 

به ۷۵۰ شرکت‌کننده در مطالعه، شبیه‌سازی‌ها به طور تصادفی نشان داده شد، پس از آن هر کدام فضاهای مختلف را از ۱ تا ۱۰ رتبه‌بندی کردند. نمره "۱۰" به این معنی است که فضا باعث می‌شود آنها احساس بی نهایت غم یا بسیار خوشحالی کنند.

 

در پایان، محققان دریافتند هر چه نور طبیعی بیشتر وارد خانه شود، شرکت کنندگان بیشتر احساس شادی می‌کنند.

 

به طور خاص، نویسندگان به این نتیجه رسیدند خانه‌هایی که در آن پنجره‌ها حداقل ۴۰ درصد از فضای دیوار یک خانه را پوشش می‌دهند، بیشترین افزایش را در حس آرامش و شادی ایجاد می‌کنند.

 

آنها همچنین دریافتند که تأثیر مفید نور به‌ویژه در میان شرکت‌کنندگان جوان‌تر (افراد زیر ۳۰ سال) و زنان قوی است.

 

مورالس-براوو گفت: «هر چه یک فرد زمان بیشتری را در خانه سپری کند، بهره بیشتری از قرار گرفتن در معرض نور برده که در شادی و خوشحالی بیشتر وی مؤثرتر است.»

 

محققان خاطرنشان کردند: «ما انسان‌ها مکانیسم‌های تکاملی داریم که به نور طبیعی پاسخ می‌دهند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نور می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر الگوهای خواب و بیداری (ریتم شبانه روزی) داشته باشد، در حالی که کمبود نور می‌تواند خطر ابتلاء به اختلال عاطفی فصلی را افزایش دهد.»

 

مورالس-براوو گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که با به حداکثر رساندن اندازه پنجره‌ها، افزایش فاصله بین خانه‌ها برای کاهش سایه، و استفاده از رنگ‌هایی که نور را بهتر منعکس می‌کنند، مردم افزایش شادی و کاهش غم را درک می‌کنند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------