مصرف جو باعث کاهش کلسترول می شود



اثر جو بر مصرف کلسترول،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بالا رفتن کلسترول می تواند عوارض بسیار نامطلوبی برای افراد در پی داشته باشد ولی خوشبختانه غذاهای حاوی فیبر سالم مانند جو، خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش داده و سطح کلسترول را تنظیم می کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات پزوهشگران نشان می دهد، خوردن جو و محصولات تولید شده بر پایه این گیاه، سطح دو نوع کلسترول LDL یا همان  لیپوپروتئین با چگالی کم و HDL  یا لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش می دهد.

 

محققان همچنین دریافتند: جو حاوی بتا گلوکان است که مسئول کاهش کلسترول بد بوده و به بیماران کمک می کند.

بتا گلوکان یک فیبر محلول است که برای فلور روده مفید بوده و باکتری های خوب مانند لاکتوباسیل ها را افزایش داده  و در عین حال باکتری های بدی مانند انتروباکتریاسه را کاهش می دهد.

 

کلسترول مضر شامل آن دسته از لیپوپروتئین‌هایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می ‌دهند. بررسی و تجزیه و تحلیل مطالعات مختلف تأیید می کند که مصرف منظم جو می تواند این دو نوع کلسترول بد را حداقل تا هفت درصد کاهش دهد.

 

دکتر ولادیمیر ووکسان، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: اگر چه جو اثر کاهشی بر کل کلسترول بد در افراد پرخطر دارد، اما مصرف آن می تواند برای افرادی که کلسترول بالا ندارند نیز مفید باشد.

 

طی این مطالعه، شرکت کنندگانی که ماکارونی غنی شده با ۳ گرم بتا گلوکان جو داشتند، از افزایش باکتری های خوب روده و کاهش کلسترول LDL بهره مند شدند. این افراد به مدت دو ماه هر روز ۱۰۰ گرم ماکارونی که از ۲۵ درصد آرد جو و ۷۵ درصد آرد گندم می خوردند. بررسی ها نشان داد غذا توسط کلیه افراد به خوبی تحمل شده و هیچ نشانه ای از درد شکم، نفخ یا نفخ وجود نداشت.

 

علیرغم این واقعیت که جو دارای بتا گلوکان بیشتری نسبت به گندم است و فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما به اندازه برخی دیگر از غذاهای سالم محبوب نیست. جو حاوی کالری کمتر، پروتئین و فیبر بیشتر نسبت به جو دوسر است که فاکتورهای مهمی برای افراد دارای مشکلات رژیم غذایی یا وزن هستند.

 

دکتر ووکسان در این رابطه گفت: پس از بررسی شواهد، می‌توان گفت که مصرف جو در کاهش خطر کلی بیماری‌های قلبی عروقی به اندازه جو دوسر موثر است.

 

شرح کامل این مطالعات در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------