درمان یک عفونت ریوی کشنده با عسل



درمان یک عفونت ریوی کشنده با عسل،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نوعی عسل خاص در ترکیب با آنتی‌بیوتیک ممکن است بتواند در ریشه‌کن کردن عفونت‌های خطرناک ریوی موثر باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، افراد مبتلا به فیبروز سیستیک(cystic fibrosis) در برابر عفونت‌ ریوی "مایکوباکتریوم آبسسوس"(Mycobacterium abscessus) که به طور بالقوه کشنده بوده و درمان آن بسیار دشوار است، آسیب‌پذیر هستند. اما اکنون یک درمان جدید ممکن است با استفاده از عسل ضد باکتری بتواند به درمان موفقیت‌آمیز این عفونت کمک کند.

 

باکتری مایکوباکتریوم آبسسوس اغلب ریه‌های افراد مبتلا به فیبروز سیستیک، برونشکتازی یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی را آلوده می‌کند. این عفونت باعث ایجاد اسکار، ضخیم شدن بافت یا ایجاد حفره در ریه‌ها شده و در صورت عدم مداخله پزشکی و درمان می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شود.

 

متأسفانه، به دلیل ضخیم بودن دیواره سلولی این باکتری‌ها، این عوامل عفونت‌زا در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود مقاوم هستند. در نتیجه، برای درمان این عفونت، ‌ دوز زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ در بازه‌های زمانی طولانی مدت باید مورد استفاده قرار گیرد که عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می‌کند و حتی در این صورت، عفونت معمولاً کنترل می‌شود و به طور کامل از بین نمی‌رود.

 

دانشمندان دانشگاه آستون بریتانیا در جستجوی یک جایگزین موثرتر بودند و درنتیجه به بررسی عسل مانوکا(Manuka) پرداختند.

 

اگرچه عسل از زمان‌های قدیم به داشتن خواص درمانی معروف است، اما عسل مانوکا به طور خاص بسیار قوی است زیرا این عسل علاوه بر مواد شیمیایی تولید کننده پراکسید هیدروژن که در همه‌ی انواع عسل وجود دارد، ترکیبی ضد باکتری به نام متیل گلیوکسال(methylglyoxal) را در خود جای داده است.

 

محققان در این مطالعه، باکتری مایکوباکتریوم آبسسوس را از ۱۶ بیمار آلوده به دست آوردند و نمونه‌ها را بر روی یک مدل ریه آزمایشگاهی اعمال کردند. سپس از یک دستگاه ریزپاش که افشانه‌ای قابل استنشاق از مایعات تولید می‌کند، برای رساندن مخلوطی از عسل مانوکا و آنتی بیوتیک رایج آمیکاسین به ریه استفاده کردند.

 

مشخص شد که این مخلوط زمانی که تنها دو میکروگرم در میلی‌لیتر آنتی‌بیوتیک آمیکاسین در آن قرار داشته باشد قادر به از بین بردن تمام باکتری‌ها است. این درحالی است که هنگام تجویز این دارو به روش سنتی، دوز موثر ۱۶ میکروگرم در میلی لیتر است.

 

دکتر جاناتان کاکس (Jonathan Cox) از محققان این آزمایش می‌گوید: با ترکیب یک ماده کاملاً طبیعی همچون عسل مانوکا با آمیکاسین، به یکی از مهم‌ترین و در عین حال سمی‌ترین داروها برای درمان مایکوباکتریوم آبسسوس دست یافتیم. ما راهی برای از بین بردن بالقوه این باکتری‌ها با کاهش هشت برابری دوز دارو یافته‌ایم.

 

امید می‌رود که آزمایشات بالینی انسانی این ترکیب به زودی آغاز شود. مقاله‌ای در مورد آن نیز به تازگی در مجله "Microbiology" منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------