دوزهای یادآور واکسن کووید ۱۹ ایمنی بدن را تقویت می‌کنند



واکسن کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد دوزهای یادآور کووید ۱۹ به‌روزرسانی‌شده که سویه اومیکرون را هدف قرار می‌دهند بسیار مناسب هستند.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش می‌دهند که سطح آنتی بادی محافظ هر ماه پس از دریافت یک دوز واکسن تقویت کننده کووید توسط فرد حداقل ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

 

محققان دریافتند که دریافت دوز یادآور جدید به طور کامل سطوح آنتی بادی را بازیابی می‌کند و محافظت قوی در برابر کووید شدید ایجاد می‌کند.

 

دکتر «شان-لو لیو»، عضو تیم تحقیق در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: «دوز یادآور دوم به ویژه برای کسانی که سن بالایی داشته و مشکلات زمینه‌ای دارند، بسیار توصیه می‌شود.»

 

دوزهای یادآور جدید برای محافظت در برابر ویروس کرونا اصلی و زیرشاخه‌های اومیکرون طراحی شده‌اند.

 

برای این مطالعه، محققان خون ۴۶ نفر را که یک واکسن اولیه کووید ۱۹ و همچنین یک دوز واکسن یادآور دریافت کرده بودند، آزمایش کردند.

 

آنها دریافتند که بسته به سویه خاص کووید، سطح آنتی بادی محافظ هر ۳۰ روز بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

 

به گفته محققان، این بدان معناست که سطح آنتی بادی احتمالاً طی ۹۵ تا ۱۰۸ روز پس از دریافت یک دوز یاداور به نصف کاهش می‌یابد.

 

به گفته محققان، «سیستم ایمنی اینگونه کار می‌کند که غلظت آنتی بادی به مرور زمان کاهش می‌یابد و سپس با قرار گرفتن در معرض مجدد ویروس از طریق ابتلاء به عفونت یا از طریق تزریق دوز یادآور دیگر، افزایش می‌یابد.»

 

لیو گفت: «کاهش سطح آنتی بادی در افراد واکسینه شده که عفونت کووید نیز داشتند اندکی کمتر و با کاهش سطح آنتی بادی ۹ تا ۱۷ درصد در ماه همراه بود.»

 

به گفته محققان، آزمایش خون روی افرادی که دومین دوز یادآور را دریافت کردند، نشان داد که تزریق یک واکسن دیگر، محافظت را به قدرت کامل باز می‌گرداند.

 

لیو خاطرنشان کرد: «این نتایج منطقی است زیرا در حال حاضر ایمنی طبیعی انسان‌ها در برابر ویروس‌های کرونا که به طور منظم در گردش هستند و باعث سرماخوردگی عادی می‌شوند، از دست رفته است.»

 

وی افزود: «کرونا ویروس‌ها برای مثال با ویروس سرخک متفاوت هستند، در سرخک، آنتی‌بادی‌ها سالیان سال باقی می‌مانند و همچنان از شما محافظت می‌شود. اما آنتی‌بادی‌های کروناویروس انسانی به مرور محو می‌شوند و یک سال بعد مجدداً به سرماخوردگی دیگری مبتلا می‌شوید.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------