شناسایی نشانگرهای زیستی آلزایمر در خون



شناسایی نشانگرهای زیستی آلزایمر در خون،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان ژاپنی طی مطالعات جدید خود روشی را برای تشخیص تجمع آمیلوئید β در مغز شناسایی کردند. این ماده مشخصه بیماری آلزایمر بوده و از نشانگرهای زیستی در نمونه ‌های خون گرفته می شود.

به گزارش سیناپرس، یکی از دلایل اولیه بیماری آلزایمر تجمع آمیلوئید β (Aβ) در مغز است که منجر به تشکیل پلاک می شود. در حال حاضر از نظر تشخیصی، تجمع Aβ در مغز را می توان با آزمایش مایع مغزی نخاعی یا توموگرافی انتشار پوزیترون اندازه گیری کرد.

 

با این حال، روش نخست یک آزمایش بسیار تهاجمی است که قابل تکرار نبوده و روش دوم نیز بسیار گران است. بنابراین، نیاز به یک آزمایش تشخیصی اقتصادی، دقیق مورد نیاز است.

 

تیمی از محققان دانشگاه هوکایدو با همکاری موسسه تحقیقات فنی توپان (Toppan) طی پژوهش های جدید خود به رهبری دکتر کوهی یویاما (Kohei Yuyama)، یک فناوری حسگر زیستی توسعه دادند که می‌ تواند اگزوزوم ‌های متصل شونده به Aβ را در خون موش ‌ها تشخیص دهد که با تجمع Aβ در مغز افزایش می ‌یابد.

 

مطالعات قبلی این تیم پژوهشی نشان داده است که تجمع Aβ در مغز با اگزوزوم های متصل شونده به Aβ ترشح شده از نورون هایی مرتبط است که Aβ را تخریب کرده و به سلول های میکروگلیال مغز منتقل می کنند.

 

از نظر علمی،  اگزوزوم ها کیسه های محصور در غشاء هستند که توسط سلول هایی ترشح می شوند که دارای نشانگرهای سلولی در سطح خود هستند. این تیم آزمایش دیجیتالی تهاجمی انحصاری (Digital ICA) را برای تعیین کمیت غلظت اگزوزوم های متصل شونده به Aβ در 100 میکرولیتر خون ابداع کردند.

 

فناوری که آنها توسعه دادند، مولکول ها و ذرات را در یک نمونه یک به یک در  صفحه میکروسکوپی به اندازه یک میلیون میکرومتر بر روی یک تراشه اندازه گیری به دام می اندازد و وجود یا عدم وجود سیگنال های فلورسنت ساطع شده از شکاف اگزوزوم های اتصال Aβ را تشخیص می دهد. آزمایشات بالینی این فناوری در حال حاضر بر روی انسان در حال انجام است.

 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Alzheimer's Research & Therapy منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------