ساخت رگ های مصنوعی با قابلیت خود ترمیمی



رگ های مصنوعی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
آسیب به رگ‌ های خونی که باعث انسداد یا اختلال در رگ ‌ها می ‌شود، منجر به جراحی و جایگزینی این رگ ها با عروق اهدایی یا برداشت شده از جای دیگری بدن بیمار می شود.

به گزارش سیناپرس، اخیراً مشخص شده که رگ های رشد یافته در آزمایشگاه می ‌تواند نقش جایگزینی برای رگ های طبیعی و اهدایی داشته باشد. دانشمندان مدعی پیشرفت دیگری در این موضوع با ماده جدیدی هستند که ساختار رگ ‌های خونی زنده را تقلید می ‌کند که باعث می ‌شود آنها با بدن منطبق شده و در جای خود رشد کنند.

 

دهه گذشته پیشرفت های هیجان انگیز متعددی را در تلاش برای رشد رگ های خونی انسان در آزمایشگاه به ارمغان آورده است. محققان این فناوری را برای بهبود عملکرد و همچنین ایمنی آنها پیش برده اند و این عروق رشد یافته در آزمایشگاه را به عنوان ابزاری امیدوار کننده برای مطالعه بیماری هایی مانند دیابت و سرطان قرار داده اند.

 

به گفته تیم سازنده، ساخت این رگ‌ های خونی جدید، محققان را یک گام دیگر به جلو برده است، زیرا این رگ ها اولین نمونه هایی هستند که چنین شباهت زیادی به همتایان طبیعی خود دارند. رگ ‌های خونی معمولی دارای حلقه‌ هایی از پروتئین به نام الاستین است که آنها را قادر می ‌سازد تا زمانی که خون در آنها جریان می ‌یابد کشیده شوند.

 

دانشمندان این ویژگی را از طریق استفاده از دو ماده زیست سازگار که در یک لوله ساخته شده بودند، تکرار کردند. 

 

دکتر زیو وانگ (Ziyu Wang) سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی می گوید: این رگ های مصنوعی فوق العاده هستند زیرا فقط از دو ماده طبیعی ساخته شده اند که با بدن به خوبی تعامل می کند. تروپولاستین در یک غلاف الاستیک بسته بندی شده است که به تدریج از بین رفته و باعث ایجاد تشکل های بسیار منظم و طبیعی از رگ های خونی می شود. 

 

او افزود: رگ خونی مصنوعی را می توان تا زمان پیوند به طور ایمن در پلاستیک استریل نگهداری کرد. در آزمایش های پیش بالینی، تیم تحقیقاتی این رگ را در بدن موش ها کاشته و دریافت که آنها به خوبی توسط بدن میزبان تحمل می شوند. با این حال، امیدوارکننده‌ تر این بود که این رگ ها شروع به توسعه سلول ‌ها و بافت ‌های جدید در مکان ‌های مناسب کرده و به مرور زمان از یک رگ خونی مصنوعی به یک رگ خونی طبیعی تبدیل شدند.

 

پروفسور آنتونی وایس (Anthony Weiss) یکی دیگر از محققان این پروژه گفت: طبیعت بدن این رگ مصنوعی را در طول زمان به رگی تبدیل می ‌کند که شبیه یک رگ خونی واقعی رفتار و عمل می ‌کند. توانایی این فناوری در بازآفرینی ساختار پیچیده بافت‌های بیولوژیکی نشان می ‌دهد که نه تنها رگ ‌های خونی مصنوعی را می توان برای کمک به جراحی ها استفاده کرد، بلکه این موفقیت زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند دریچه ‌های قلب در آینده فراهم می ‌کند.

 

با توانایی بلوغ همگام با بدن، دانشمندان به پتانسیل عروق خونی مصنوعی خود خوشبین هستند، اما به گفته محققان، قبل از اینکه رگ ها وارد استفاده بالینی شوند، آزمایش های زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

 

محققان در پایان اضافه می کنند که در حال حاضر وقتی بیماری دچار آسیب رگ می شود چاره ای جز جراحی و استفاده از رگ‌ های مصنوعی نیست اما متاسفانه رگ های فعلی فقط برای مدت کوتاهی به خوبی کار می ‌کنند، اما این فناوری جدید پایه و اساس هیجان انگیزی را برای رگ های خونی مصنوعی فراهم می کند که در طول زمان به رشد و توسعه ادامه می دهند.

 

شرح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------