کلید درمان سرطان در زردچوبه است



زردچوبه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان یک ترکیب فعال بیولوژیکی موجود در زردچوبه به نام کورکومین، شناسایی کرده اند. این ماده در تحقیقات بالینی سرطان، امیدهای زیادی را نشان داده است.

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید از دانشگاه کیوتو شواهد جدیدی را نشان می دهد که بر اساس آن مشخص می شود ماده ای در زردچوبه وجود دارد که می تواند در درمان سرطان موثر باشد. بر اساس این یافته ها، محققان در حال توسعه یک پیش داروی مبتنی بر کورکومین به نام TBP1901 هستند که دارای اثرات ضد توموری بدون سمیت نامطلوب است.

 

زردچوبه گیاه بومی هندوستان بوده و اغلب در آشپزی و طب سنتی این کشور کاربرد دارد. طی این مطالعات، کورکومین برای کاهش تورم و التهاب، بهبود هضم، مبارزه با افسردگی و سایر فواید موجود در آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

زردچوبه همچنین در محصولات غذایی ارگانیک به عنوان جایگزینی برای رنگ های خوراکی مصنوعی استفاده می شود.

 

ماساشی کانای، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: کورکومین مدت‌ ها به‌عنوان ادویه یا رنگ خوراکی مورد استفاده قرار می‌ گرفت، بنابراین ما انتظار داریم کمترین عوارض جانبی را شاهد باشیم.

 

این امر، آن را به ترکیبی جذاب برای محققان سرطان شناسی تبدیل کرده است، زیرا بسیاری از درمان های دارویی فعلی منجر به عوارض جانبی قابل توجهی در بیماران می شود.

 

تا کنون، یافته‌ های مطالعاتی،  اثربخشی قوی این ماده را هنگام مصرف خوراکی در میان بیماران سرطانی گزارش می‌ کنند. 

 

کانای و تیمش با شناسایی موفقیت آمیز آنزیم GUSB که ممکن است کورکومین را برای افزایش تاثیرگذاری زیستی آن فعال کند، گام بزرگی در ساخت داروی سرطان به کمک زردچوبه برداشتند.

 

این آنزیم نقش مهمی در تبدیل TBP1901 به کورکومین دارد. با این حال، تیم تحقیقاتی فرض کردند که این تبدیل در موش هایی با آنزیم GUSB که از نظر ژنتیکی ضعیف شده است، قابل مشاهده نخواهد بود.

 

علاوه بر این، آنها توانستند از طریق تجزیه و تحلیل با غربالگری CRISPR-Cas9 تأیید کنند که کورکومین ممکن است اهداف درمانی خاص دیگری نیز داشته باشد.

 

کانای در این رابطه می ‌گوید: نرخ تبدیل بالای TBP1901 به کورکومین در مغز استخوان، کاربرد بالینی آن را برای بیماری ‌هایی که در مغز رشد می ‌کنند مانند مولتیپل میلوما و لوسمی را تضمین می ‌کند.

 

 

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  فارماکولوژی (European Journal of Pharmacology) منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------