کمبود خواب می‌تواند افراد را نابینا کند



مضرات بی خوابی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان چینی در مطالعه اخیرشان هشدار دادند که کم‌خوابی می‌تواند به نابینایی افراد منجر شود.

به گزارش ایسنا نقل از اس اف، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خواب کم می‌تواند افراد را در معرض خطر کاهش دید غیرقابل برگشت ناشی از گلوکوم قرار دهد.

 

آب‌سیاه یا گلوکوم(glaucoma) اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است.

 

محققان چینی می‌گویند که چشم رو هم گذاشتن بسیار زیاد یا خیلی کم، تجربه خواب آلودگی در طول روز، بی‌خوابی و خروپف می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. گلوکوم یک بیماری شایع چشمی است که در آن عصب بینایی که چشم را به مغز متصل می‌کند، آسیب می‌بیند و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند به نابینایی کامل فرد منجر شود.

 

این بیماری یکی از علل اصلی نابینایی است و احتمالا تا سال ۲۰۴۰ تقریبا ۱۱۲ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد. محققان در این مطالعه داده‌های ۴۰۹ هزار و ۵۳ نفر از بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا را مورد مطالعه قرار دادند. زمانی که محققان بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ آن‌ها را انتخاب کردند، همه افراد در سنین ۴۰ تا ۶۹ سالگی بودند. هر فرد جزئیاتی در مورد رفتارهای خواب فردی خود ارائه کرده بود.

 

آنها از اطلاعات مربوط به این الگوهای خواب و همچنین اطلاعات زمینه‌ای در مورد سن، جنسیت، سبک زندگی، وزن، قومیت، میزان تحصیلات و محل زندگی هر گروه استفاده کردند. پس از نظارت بر شرکت کنندگان به مدت کمی بیش از ۱۰.۵ سال، محققان ۸۶۹۰ مورد مبتلا به گلوکوم را شناسایی کردند.

 

افراد مبتلا به گلوکوم مسن‌تر و اغلب مرد بودند. همچنین احتمال سیگاری بودن و ابتلا به فشار خون بالا یا دیابت آنها نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، بیشتر بود. نتایج این مطالعه نشان داد که خواب کوتاه یا طولانی، بی‌خوابی، خروپف و خواب آلودگی مکرر در طول روز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

 

کسانی که بیشتر یا کمتر از هفت تا ۹ ساعت می‌خوابیدند، هشت درصد بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم بودند، در حالی که آن‌هایی که بی‌خوابی داشتند، ۱۲ درصد بیشتر در معرض مشکلات بینایی بودند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که خروپف می‌کردند چهار درصد بیشتر بود و افرادی که اغلب در طول روز خواب آلود بودند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند.

 

افرادی که خروپف می‌کردند و کسانی که خواب‌آلودگی در طول روز را تجربه می‌کردند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم بودند، در حالی که افرادی که بی‌خوابی داشتند و کسانی که الگوی خواب کوتاه یا طولانی داشتند، ۱۳ درصد بیشتر احتمال داشت به آن بیماری مبتلا شوند.

 

چرا مشکلات خواب به ایجاد بیماری‌های چشمی منجر می‌شود؟

نتایج این مطالعه که در مجله BMJ Open منتشر شد و توسط بنیاد ملی علوم چین تامین مالی شد، توضیحات زیادی برای پاسخ به این سوال یافته است.

 

به گفته محققان، فشار روی چشم هنگام دراز کشیدن یک عامل کلیدی در ایجاد گلوکوم است. همچنین، دریافت مکرر سطوح پایین اکسیژن که در نتیجه خروپف و آپنه خواب رخ می‌دهد، می‌تواند به عصب چشم آسیب برساند.

 

بی‌خوابی نیز می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد. هورمون‌های خواب کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند هماهنگ نیستند که این امر می‌تواند روی چشم تاثیر بگذارد. افسردگی و اضطراب نیز اغلب با بی‌خوابی همراه هستند و می‌توانند فشار داخلی چشم را افزایش دهند.

 

با این حال، محققان اذعان دارند که این موضوع نیز وجود دارد که خود آب سیاه نیز ممکن است بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد.

 

محققان در یک بیانیه رسانه‌ای نتیجه‌گیری کردند: از آنجایی که رفتارهای خواب قابل تغییر هستند، این یافته‌ها بر ضرورت مداخله خواب برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به گلوکوم هستند و غربالگری چشم در میان افراد مبتلا به مشکلات مزمن خواب برای کمک به پیشگیری از گلوکوم در آنها تاکید می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------