آزمایش خونی که انواع مختلف سرطان را زود تشخیص می دهد



آزمایش خون برای تشخیص سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
تشخیص زودهنگام سرطان قبل از انتشار در سراسر بدن می تواند نجات دهنده باشد، به همین دلیل است که پزشکان غربالگری منظم برای چندین نوع سرطان رایج را با استفاده از روش‌ های مختلف توصیه می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس، کولونوسکوپی سرطان روده بزرگ را غربالگری می کند، در حالی که ماموگرافی سرطان پستان را زودتر نشان می دهد. انجام تمام این آزمایش ‌ها اگرچه مهم است، اما می ‌تواند از نظر لجستیکی چالش برانگیز، پرهزینه و گاهی اوقات برای بیماران ناراحت ‌کننده باشد. اما چه می ‌شد اگر یک آزمایش خون بتواند اکثر انواع سرطان‌های رایج را به یکباره بررسی کند؟

 

کالین پریچارد (Colin Pritchard) استاد آزمایشگاه پزشکی و آسیب شناسی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن به عنوان یک پزشک و محققی که آزمایش ‌های مولکولی سرطان را توسعه می ‌دهد در این باره گفت: معتقدم آزمایش ‌های تشخیص زودهنگام چند سرطانی احتمالاً غربالگری سرطان را در آینده نزدیک متحول خواهند کرد.

 

او در ادامه افزود: تمام سلول ‌های بدن، از جمله سلول‌ های تومور، پس از مرگ، دی ان ای را وارد جریان خون می ‌کنند. تست‌های تشخیص زودهنگام چند سرطانی مقادیر کمی از دی ان ای تومور را در جریان خون جستجو می ‌کنند. این دی ان ای بدون سلول در گردش حاوی اطلاعاتی در مورد نوع بافتی است که از آن به وجود آمده و اینکه آیا طبیعی یا سرطانی است.

 

به گفته دانشمندان، آزمایش برای جستجوی در ان ای تومور در گردش خون جدید نیست. این نمونه ‌برداری ‌ها در حال حاضر به طور گسترده برای بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پیشرفته استفاده می ‌شود.

 

پزشکان از این آزمایش ‌های خون برای یافتن جهش‌ هایی در دی ان ای تومور استفاده می ‌کنند که به هدایت درمان کمک می ‌کند. از آنجایی که بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پایانی دارای مقدار زیادی دی ان ای تومور در گردش خون خود هستند، تشخیص وجود این تغییرات ژنتیکی نسبتاً آسان است.

 

آزمایش ‌های تشخیص زودهنگام چند سرطانی متفاوت از نمونه ‌برداری ‌های مایع موجود هستند، چراکه در تلاش برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه اند، در حالی که هنوز سلول‌ های تومور زیادی در بدن وجود ندارد. تشخیص این سلول های سرطانی در مراحل اولیه می تواند چالش برانگیز باشد زیرا سلول های غیر سرطانی نیز دی ان ای در جریان خون وجود دارند.

 

پریچارد توضیح می دهد: از آنجایی که بیشتر دی ان ای در گردش جریان خون از سلول ‌های غیر سرطانی می ‌آید، تشخیص وجود چند مولکول دی ان ای سرطانی مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است. با دشوارتر شدن فرآیند، سلول ‌های خونی دی ان ای غیرطبیعی را بیشتر در جریان قرار داده و این رشته ‌ها را می ‌توان با گردش دی ان ای سرطانی اشتباه گرفت. 

 

خوشبختانه، آزمایش ‌های جدیدتر قادر به جلوگیری از تداخل سلول‌های خونی با تمرکز بر نوعی بارکد مولکولی تعبیه‌ شده در دی ان ای سرطان هستند که بافتی را که از آن سرچشمه گرفته است، شناسایی می ‌کند. این بارکدها نتیجه متیلاسیون دی ان ای هستند، تغییرات طبیعی در سطح دی ان ای که برای هر نوع بافت بدن متفاوت است.

 

به عنوان مثال، بافت ریه دارای الگوی متیلاسیون دی ان ای متفاوت از بافت پستان است. علاوه بر این، سلول های سرطانی دارای الگوهای متیلاسیون DNA غیرطبیعی هستند که با نوع سرطان مرتبط است. با فهرست ‌بندی الگوهای مختلف متیلاسیون دی ان ای، آزمایش‌ های تشخیص زودهنگام چند سرطانی می ‌توانند بر بخش‌هایی از DNA متمرکز شوند که بین بافت سرطانی و طبیعی تمایز قائل شده و محل منشاء سرطان را مشخص می ‌کنند.

 

به گفته محققان، در حال حاضر چندین آزمایش تشخیص زودهنگام چند سرطانی در حال توسعه بوده و در مرحله آزمایش های بالینی وجود دارد. برخی از این آزمایش‌ها از روش‌های مختلف تشخیص سرطان علاوه بر دی ان ای، از جستجوی پروتئین‌های مرتبط با سرطان در خون، استفاده می ‌کنند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------