شناسایی درمانی برای سرطان کشنده دوران کودکی



سرطان مغز،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان کانادایی دریافته ‌اند: آنزیمی که باعث رشد سرطان مغز اغلب کشنده در دوران کودکی می شود، ممکن است کلید درمان آینده باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه مک مستر نشان داده اند: آنزیمی که باعث رشد سرطان مغز کشنده در دوران کودکی می شود، می تواند کلید درمان آینده باشد. پژوهشگران، توانستند با مسدود کردن تولید آنزیمی به نام DHODH، رشد مدولوبلاستوما را در مدل ‌های موش، متوقف کنند.

 

به گفته دانشمندان، مسدود کردن DHODH می تواند بدون آسیب رساندن به مغز و سلول های عصبی سالم، از گسترش سرطان جلوگیری کند. این امر، از اثرات بعدی درمان ‌های فعلی، از جمله رادیوتراپی و شیمی ‌درمانی، که می‌ توانند رشد مغز کودکان را حتی در صورت موفقیت ‌آمیز بودن درمان مختل کنند، جلوگیری می کند.

 

محققان گفته اند: این هدف درمانی جدید، بسیار نویدبخش است، با این حال، چندین سال طول می کشد تا بتوانیم به مرحله آزمایش بالینی برسیم. این درمان جدید، برخلاف درمان های فعلی، برای مغز در حال رشد، سمی نخواهد بود.

 

پژوهشگران اضافه کرده اند: همه انواع مدولوبلاستوما از سلول های بنیادی عصبی در مخچه، بخشی از مغز که اعمال ارادی از جمله راه رفتن، تعادل و گفتار را کنترل می کند، منشا می گیرند. سرطان، زمانی آغاز می شود که رشد سلولی در مخچه به اشتباه می افتد. مطالعه علل این اختلال می تواند منجر به توسعه راه های درمانی جدید شود. علائم شایع مدولوبلاستوما شامل ناتوانی در راه رفتن، عدم تعادل، حالت تهوع، سردرد و ورم سر است.

 

دانشمندان اظهار داشته اند: معمولا تا زمانی که تومور مدولوبلاستوما در کودکان تشخیص داده شود، سرطان، در سراسر مغز و مایع نخاعی آنها توزیع شده است. در طول دو دهه گذشته، پیشرفت ‌های درمانی قابل توجهی در جراحی، شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی حاصل شده است، بنابراین نرخ بقای پنج ساله مدولوبلاستوما اکنون بیش از 70 درصد است.

 

با این حال، تقریباً 30 درصد از کودکانی که سرطان آنها به درمان ‌های موجود پاسخ نمی ‌دهد، هیچ گزینه دیگری پیش رو ندارند.

 

نتایج این مطالعه در مجله Cancer Cell منتشر شده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------