سرطان تیروئید خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد



سرطان تیروئید،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
ابتلا به سرطان تیروئید با خطر بالای بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است و این سرطان در افراد زیر ۶۵ سال حداقل به مدت ۵ سال ادامه دارد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس یافته های یک مطالعه مشاهده ای توسط محققان تایوانی، بیماران مبتلا به سرطان تیروئید (TC) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند و در افراد زیر ۶۵ سال، این خطر بالا حداقل تا پنج سال پس از تشخیص سرطان آنها ادامه دارد.

 

در سال ۲۰۲۰، نرخ تخمینی جهانی سرطان تیروئید یک دهم در هر ۱۰۰ هزار زن و یک سوم در هر ۱۰۰ هزار مرد بود. تقریباً در هر مورد سرطان تیروئید، جراحی اصلی ترین درمان است، اگرچه رادیوتراپی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر تیروئید برداشته شود، بیماران به درمان مادام العمر با لووتیروکسین برای جایگزینی هورمون و کاهش خطر عود سرطان نیاز خواهند داشت.

 

با این حال، استفاده طولانی مدت از لووتیروکسین ممکن است باعث اختلال قابل توجه در ذخیره عملکردی قلب و ظرفیت ورزش بدنی شود. این که آیا این تغییرات خطر بعدی بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد یا خیر، با برخی شواهد مبنی بر اینکه چنین بیمارانی شیوع بیشتری از بیماری های قلبی عروقی دارند، مشخص نیست. به گزارش سیناپرس، در مقابل، تحقیقات دیگر نشان داده است که بروز بیماری عروق مغزی، انفارکتوس مغزی، بیماری ایسکمیک قلب، حمله قلبی ایسکمیک و نارسایی قلبی بین افراد مبتلا به سرطان تیروئید و جمعیت عمومی تفاوتی ندارد.

 

با وجود عدم قطعیت در مورد رابطه بین سرطان تیروئید و خطر بیماری های قلبی عروقی، محققان تایوانی به داده های موجود در یک گروه مبتنی بر جمعیت برای بررسی گذشته نگر این رابطه روی آوردند. آنها یک تاریخ پایه را برای تجزیه و تحلیل خود به عنوان منبع زمانی انتخاب کردند که بیماران سرطان تیروئید تحت عمل تیروئیدکتومی قرار گرفتند و هر کسی که سابقه بیماری عروق کرونر قلب (CHD) یا فیبریلاسیون دهلیزی داشت را حذف کردند. 

 

در مجموع ۴۲۷۴ فرد مبتلا به سرطان تیروئید بدون بیماری عروق کرونر قلب و میانگین سنی ۴۹ سال به مدت میانگین ۳.۵ سال مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. در طول پیگیری، ۶۹ رویداد بیماری عروق کرونر قلب در افراد مبتلا به سرطان تیروئید وجود داشت و نسبت بروز به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار در جمعیت استاندارد شده بود.

 

هنگامی که محققان نسبت بروز استاندارد شده را به ویژه در میان افراد زیر ۶۵ سال بررسی کردند، افزایش خطر ۵ سال پس از تاریخ تشخیص سرطان تیروئید آنها قابل توجه بود. 

 

پژوهشگران در انتها به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به سرطان تیروئید در مقایسه با جمعیت عمومی بدون سرطان در معرض خطر بیشتری برای بیماری عروق کرونر قلب هستند و این خطر برای حداقل ۵ سال ادامه دارد. گفتنی است که محققان خواستار تحقیقات بیشتر برای بررسی این ارتباط مشاهده شده شدند.

 

شرح کامل این مطالعه و مشاهدات در آخرین شماره مجله تخصصی Sci Rep منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------