شناسایی سه پروتئین کلیدی در پیشگیری از حملات قلبی



پروتئین کلیدی در پیشگیری از حملات قلبی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
حملات قلبی معمولا بدون هشدار قبلی رخ داده و خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهند. محققان در کالج کینگ لندن طی مطالاعات جدید خود دریافتند: چگونه می توانند با سه پروتئین مهم و کلیدی، سلامت قلب را پیش بینی کرده و به طور بالقوه از آسیب دیدن آن جلوگیری کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان بریتانیایی در پی آزمایش روی موش ها به گروهی از پروتئین‌های مهم در حفظ عملکرد قلب پس از حمله قلبی اشاره می ‌کند.

 

ریچارد فرانسیس، از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق، این گونه توضیح می دهد: نارسایی قلبی تأثیر مخربی بر سلامت عمومی دارد و با وجود تلاش های قابل توجه در مدیریت بیماری، پیش آگهی درازمدت در این رابطه ضعیف است.

 

این بیماری یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است که نزدیک به ۶۴ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. نارسایی قلبی پس از حمله قلبی به دلیل از دست دادن غیرقابل برگشت سلول های قلب ایجاد می شود. برخلاف اکثر سلول های بدن، سلول های قلب تقسیم نشده و به همین دلیل متاسفانه هیچ درمان یا روشی برای نارسایی قلبی وجود ندارد.

 

پروفسور مائورو جیاکا، استاد علوم قلب و عروق در کالج کینگ لندن و یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید: این اولین بار است که عوامل بالقوه درمانی برای قلب به طور مستقیم برای پتانسیل درمانی آن ها شناسایی می شوند.

 

اقدام پیشگیرانه ابداع شده در این مطالعات شامل جستجوی پروتئین هایی است که می تواند از سلول های قلب در برابر مرگ ناگهانی که اغلب با حمله قلبی همراه است محافظت کند. این فناوری  FunSel  نام دارد که  به عنوان یک موتور جستجو برای کتابخانه ای از پروتئین های انسانی کار می کن. این فناوری قادر به اسکن هزار  پروتئین بوده و آن هایی را که پتانسیل درمانی دارند شناسایی می کند.

 

در نتیجه این مطالعات هزار پروتئین موجود به سه گزینه کلیدی کاهش یافتند که Chrdl1، Fam3c و Fam3b.  نام دارند. در این مطالعات مشخص شد هر سه پروتئین شواهدی مبنی بر جلوگیری از آسیب قلبی در موش ها پس از حمله قلبی و حفظ عملکرد قلب در آینده نشان داده اند.

 

پروفسور مائورو جیاکا، در این رابطه می‌ گوید: هر یک از سه پروتئینی که ما شناسایی کرده‌ایم را می ‌توان بلافاصله پس از حمله قلبی برای به حداقل رساندن آسیب قلبی و در نتیجه جلوگیری از نارسایی قلبی ناشی از این حملات تجویز کرد.

 

پروفسور آجی شاه، از دیگر محققان این تیم مطالعاتی نیز در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این تنها داده‌ های مراحل اولیه است، اما اگر نتایجی که در موش‌ها دیده ‌ایم در آزمایش‌ های انسانی اثبات شود، پتانسیل این روش درمانی بسیار قابل توجه است و می ‌تواند درمان ‌های بیماران در معرض خطر نارسایی قلبی را متحول کند.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------