آلرژی‌های فصل تابستان را بشناسیم



اخبار,اخبار پزشکی,آلرژی

از بیماری‌های همیشه در صحنه می‌توان به آلرژی اشاره کرد؛ بیماری که با وجود تغییر فصل هم ردپایش دیده می‌شود. اما آلرژی‌های فصلی با آبریزش و عطسه‌های بی‌جا، فعالیت روزانه فرد را مختل کرده و تنفس راحت و حتی خواب را نیز مختل می‌کنند. حال سوال این است که چگونه می‌توان از بروز و تشدید این بیماری‌ها پیشگیری کرد؟

دکتر مسعود موحدی – فوق‌تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت بروز آلرژی در فصل تابستان گفت: در فصول مختلف شیوع حساسیت علت‌های گوناگون دارد. در تابستان دو نوع آلرژی وجود دارد؛ آلرژی‌های مربوط به فضای بسته ( کولرهای‌آبی ) و فضای باز ( گرده گیاهان). گرده گیاهان مثل چمن و علف در این فصل باعث ایجاد حساسیت‌ها در خارج از منزل  می‌شوند.

 

وی همچنین به آلرژن‌های دیگری که در فضای بسته و داخلی وجود دارند و در همه فصول با آن مواجه هستیم مثل حیوانات دست‌آموز، حشرات میکروسکوپی( مایت‌ها) و کپک‌ها، اشاره کرد.

 

موحدی با اشاره به اینکه آلرژی در این فصل علائم قابل رویتی دارد، افزود: این حساسیت فصلی با التهاب و ورم چشم‌ها، آبریزش و گرفتگی بینی و عطسه و در دستگاه تنفسی با تنگی نفس، خس خس کردن سینه و سرفه هراه است. آبریزش‌ها و عطسه بیشتر در طول روز و گرفتگی بینی هم در شب نمایان می‌شود.

 

این فوق‌تخصص آسم و آلرژی برای پیشگیری از آلرژی‌های تابستانی توصیه کرد: در صورت بروز علائم مختصر ناشی از گرده گیاهان خاص (علف و چمن) از داروهای ضد حساسیت مختلف استفاده شود. اما در صورت بروز تظاهرات شدید باید غیر از دارو، با روش‌های تشخیصی پزشکی نوع گرده ایجاد کننده حساسیت حذف شود و در صورت ضرورت، ایمونوتراپی (کاهش حساسیت فرد به آلرژن‌ها) انجام شود. همچنین در رابطه با آلرژی در  فضای بسته، باید آلرژن‌هایی که بیماری را تحت تاثیر می‌دهند را از زندگی خارج کرد.

 

 وی درباره آلرژی‌های پوستی نیز گفت: این آلرژی‌ها ارتباط کمتری با فصول‌ دارند و بیشتر آلرژن‌های خوراکی باعث پیدایش این نوع آلرژی می‌شوند.

 

موحدی همچنین درباره مایت‌ها گفت: مایت‌ها جزو بندپایان و کمتر از یک سوم میلی‌متر هستند. این آلرژن‌ها در رختخواب و پرده با پارچه‌های ضخیم، مبل‌های کهنه و فرسوده و عروسک‌های پرزدار و حتی لابهلای کتاب‌های کهنه موجودند. تظاهرات حساسیت به این حشرات غالبا تظاهرات تنفسی و گاهی تظاهرات پوست است.

 

وی در پایان افزود: برای پیشگیری از ایجاد حساسیت به مایت‌ها باید آن‌ها را با شست‌وشوی ملحفه و جارو کردن مرتب اتاق‌ها، حذف عروسک و لباس‌های پرزدار، از زندگی حذف کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------