ساخت مولکولی که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند



اخبار,اخبار پزشکی,مولکول

محققان استرالیایی به تازگی موفق به ساخت مولکولی که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند،‌ شدند.

به گزارش فارس، ‌سرطان تنها سلول سرکشی است که تقسیم بدون کنترل دارد اما اکنون محققان استرالیایی موفق به طراحی مولکول  جدیدی شدند که ممکن است تکثیر آنها را متوقف کند.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، این مولکول‌ها پروتئین «آنتی ژن هسته‌ای پرولیفراتین (PCNA)» را که ساختاری دونات شکل دارد و نقش کلیدی را در تقسیم سلولی ایفا می‌ کند مورد هدف قرار می‌دهند و نوع جدیدی از درمان سرطان را ایجاد می‌کنند.

 

PCNA در بدن نقش حیاتی دارد به گونه‌ای که به رشته‌های DNA که از این پروتئین عبور می‌کنند اجازه تقسیم شدن می‌دهد. از طرفی سلول سرطان نیز تمایل دارد این پروتئین را برای کمک به رشد بدون کنترل خود بدزدد.

 

آنتی ژنهای تکثیر هسته ایی(PCNA)، از پروتئین های دخیل درهمانند سازی هستند. این پروتئین، پروتئین کمکی دلتا پلی مراز است و در کنترل همانند سازی DNA یوکاریوتی با افزایش processivity به طویل شدن رشته کمک می‌کند.

 

«جان برونینگ» سرپرست محققان در این پروژه گفت: این پروتئین علاوه بر اینکه برای همانندسازی DNA مورد نیاز است برای سرعت تقسیم سلول سرطانی نیز ضرورت دارد.

 

 وی افزود: اگر ما بتوانیم عملکرد این پروتئین را مهار کنیم سلول‌های سرطانی نمی‌توانند DNA را بسازند و در نتیجه نمی‌توانند تقسیم شوند. این اقدام تقسیم سلولی را متوقف و سرطان را در اساسی‌ ترین سطح آن مهار می‌کند.

 

در مطالعه جدید محققان دانشگاه «آدلاید» و «ولونگونگ» جنوب استرالیا، مولکولی را که می‌تواند عملکرد این پروتئین را مهار کند ایجاد کردند. برای انجام این کار آنها قطعه‌ای از یک پروتئین را که با PCNA تعامل دارد گرفتند و خواص شیمیایی آن را تغییر دادند تا اثر آن را تقویت و از دگرگونی آن در بدن محافظت کند.

 

براساس این گزارش، مزایای دیگری در این نوع درمان وجود دارد که به طور خاصی به درمان طیف گسترده‌ای از انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. این پروتئین اغلب تغییر نمی‌کند و به همین دلیل بعید است که مقاومتی در برابر این داروها ایجاد شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------