آخرین وضعیت بازار دارویی کشور/ واردات داروی ترکیه‌ای نداریم



اخبار,اخبار پزشکی

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون در بسیاری از اقلام میزان تامین داروها بیشتر از گذشته شده، گفت: اما به دلیل بحث‌های روانی می‌بینیم که بیشتر درباره کمبودها بحث می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر برندگی در نشستی خبری که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه‌ها در شرایط فعلی جامعه، در عین حال درباره کمبودهای دارویی گفت: در همه جای دنیا کمبود دارویی وجود دارد، اما اگر در خانواده هم کمبودی داشته باشیم، اجازه نمی‌دهیم التهاب آن به اعضا برسد. بی‌تردید مهم‌ترین پارامتری که دشمن روی آن حساب کرده، ایجاد جنگ روانی است.

 

شرایط دارو "بحرانی" نیست، مردم آرامش داشته باشند

وی افزود: جالب است که اکنون در بسیاری از داروها میزان تامین داروهایمان بیشتر از گذشته هم شده، اما به دلیل بحث‌های روانی می‌بینیم که بیشتر درباره کمبودها بحث می‌شود. به عنوان مثال در داروی وارفارین هنوز دو ماه ذخیره دارویی داریم، اما مردم به لحاظ مباحث مربوط به آرامش روانی، دچار نگرانی می‌شوند. مردم بدانند که اگر دارویی دچار کمبود شود آن را سهمیه بندی کرده و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌کنیم و اگر شرایط کمبودش بحرانی‌تر شود، توزیعش را در مناطق ویژه انجام می‌دهیم تا مطمئن باشیم که دارو به دست بیمار می‌رسد. در اینجا تاکید می‌کنم که شرایط ما در حوزه دارو شرایط بحرانی نیست و نباید مردم آرامش‌شان را از دست دهند.

 

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره اصالت داروهای موجود در داروخانه‌ها و اینکه چه تضمینی وجود دارد داروهای قاچاق به داروخانه‌ها ورود پیدا نکند؟ گفت: باید گفت که تضمینی در این زمینه نیست. اما از آنجا که سامانه موجود در داروخانه‌ها با سازمان‌های بیمه‌گر هماهنگ است، وقتی نسخه‌ای در داروخانه ارائه می‌شود، کد یونیک آن دارو برای سازمان‌های بیمه‌گر ارسال می‌شود. به این ترتیب داروی نسخه شده و ارائه شده از سوی داروخانه، برای بیمه‌ها و همچنین سازمان غذا و دارو قابل تشخیص و پیگیری است.

 

مردم به برچسب اصالت دارو حساس باشند

برندگی تاکید کرد: اگر دارویی برچسب اصالت ندارد، مردم بدانند که این دارو حتما مشکل دارد و نسبت به آن حساس باشند. در حال پیگیری هستیم که داروهای نسخه آزاد نیز دارای کد اصالت شده و کد یونیک دریافت کنند. به این ترتیب این دسته از داروها نیز اصالت‌شان برای مردم قابل تشخیص خواهد بود.

 

وی درباره داروهای ایرانی گفت: روی داروهای ایرانی نیز شناسه اصالت پرینت شده و مردم به هیچ عنوان نگرانی بابت این داروها نداشته باشند. در مجموع کنترل‌های بسیار شدیدی روی تقلبی بودن یا اصیل بودن داروها صورت می‌گیرد. داروهای فاقد اصالت و قاچاق توسط سامانه‌ای از طریق بیمه‌ها و سازمان غذا و دارو شناسایی می‌شود و به این ترتیب داروی اصل به مردم تحویل داده می‌شود.

 

واردات داروی ترکیه‌ای نداریم

برندگی درباره ارز ناشی از فروش گاز به ترکیه که قرار است به دارو اختصاص یابد، گفت: 200 میلیون دلار در این زمینه در نظر گرفته شده است اما تاکید می‌کنم که بحث واردات داروی ترکیه‌ای به هیچ وجه مطرح نیست. تنها پول ما در ترکیه و به صورت یورو وجود دارد اما هنوز خریدی از این محل صورت نگرفته است.

 

همچنین دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری کالاهای سلامت محور گفت: سازمان غذا و دارو تنها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قیمتگذاری انجام می‌دهد و جز دارو، تنظیم بازار هیچ حوزه دیگری در اختیار این سازمان نیست.

 

مکمل‌ها ارز 4200 تومانی نمی‌گیرند

در ادامه دکتر خانوی - مدیرکل واحد فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک‌های متابولیک سازمان غذا و دارو درباره ارزی که مشمول مکمل‌ها می‌شود، گفت: مکمل‌ها، داروهای طبیعی، ماده اولیه مکمل‌ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی مشمول ارز دولتی 4200 تومانی نمی‌شوند. ارز مورد نیاز در این زمینه از سامانه نیما و بر اساس سیاست‌های ارزی جدید در فضای دیگری فراهم خواهد شد. بی تردید این فرآیند باعث افزایش قیمت در این حوزه خواهد بود. البته در بهمن ماه گذشته به دلیل تغییر نرخ ارز یک دوره افزایش قیمت در این حوزه را داشتیم.

 

وی افزود: نظارت بر قیمت مکمل‌ها جزو وظایف سازمان غذا و دارو نیست اما ما با اتحادیه و سندیکای قیمتگذاری مکمل‌ها در ارتباط نزدیک هستیم. بهمن ماه گذشته شاهد افزایش قیمت در این حوزه بودیم اما در حدود یک ماه و نیم گذشته نیز به دلیل اینکه ارز این موارد به صورت آزاد تهیه شد، دوباره افزایش قیمت در این حوزه داشتیم.

 

خانوی درباره نحوه نظارت سازمان غذا و دارو در قیمتگذاری مکمل‌ها گفت: اتحادیه قیمت را مشخص و به ما گزارش می‌دهد. این قیمت‌ها به شرکت‌های پخش ابلاغ می‌شود و این شرکت‌ها موظف هستند که با همان تعرفه به داروخانه‌ها توزیع کنند. اگر فروشنده، مکمل یا برند خاصی خارج از این فرآیند را بفروشد، بحث حمایت از مصرف کننده مطرح می‌شود، اما تاکید می‌کنم که ساز و کار قانونی در سازمان غذا و دارو برای نظارت در این حوزه نداریم. در عین حال در ماه گذشته دو شرکتی که در حوزه مکمل‌ها فعالیت می‌کردند را دعوت کردیم و از آنجا که قیمت سطح عرضه با قیمتی که اتحادیه مشخص کرده بود یکسان نبود، این موضوع را مطرح کردیم و موضوع حل شد. تاکید می‌کنم که اصحاب رسانه به نوعی بازوی سازمان غذا و دارو در سطح جامعه هستند و در صورت اطلاع رسانی آنها، نظارت‌ها دقیق‌تر خواهد بود.

 

شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک تا پایان سال 97 فراهم است

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت تامین شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک گفت: در این زمینه آخرین بار سال 95 فراخوان برگزار شد تا اقلام مورد نیاز برای سال 96 مهیا شود. در حال حاضر موجودی به شکلی است که تا پایان سال 97 یا موجودی داریم یا قرارداد فعال و اکتیو با شرکت‌های وارد کننده داریم. بنابراین تا پایان سال 97 هیچ مشکلی در زمینه شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک نداریم. در عین حال به منظور ذخیره استراتژیک به زودی فراخوانی را برگزار می‌کنیم و شرکت‌ها برای تامین اقلام مورد نیاز در سال 98 و بعد از آن  دعوت می‌شوند.

 

وی افزود: تاکید می‌کنم ممکن است برند یا طعم خاصی از شیر را نداشته باشیم اما هیچ گروه و دسته‌ای نیست که در سامانه حامی ثبت شده‌ باشد اما وجود نداشته باشد.

 

دکتر اسلامی تبار - مدیر حوزه بازرسی و پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو نیز درباره پیگیری‌های لازم از مراجع قضایی بین‌المللی در زمینه تحریم‌های دارویی گفت: چه در تحریم اول و چه در تحریم دوم، پیگیری‌های لازم را از مراجع قضایی بین‌المللی انجام خواهیم داد تا حقوق بین المللی پیگیری شود و عوارض تحریم‌ها نیز در حوزه دارو کمتر باشد.

 

وی افزود: مشکلات بر کسی پوشیده نیست. قیمت داروها، احتکار، محدودیت در واردات یا تقاضای بیش از حد مردم ممکن است باعث کمبودهایی شود، اما 60 دانشگاه علوم پزشکی در این حوزه فعالند و موضوعات را رصد می‌کنند. گزارشات چه به صورت تلفنی، چه به صورت کاغذی و الکترونیک پیگیری می‌شوند. روزی نیست که در زمینه احتکار دارو گزارشی نداشته باشیم. علی رغم آنکه پرسنل کمی داریم اما تمام این موارد پیگیری می‌شوند.

 

وی به ایسنا گفت: پیگیری تخلفات دارویی و از جمله احتکار دارو رویه خاصی دارد. بعد از اعلام گزارش‌ها، این گزارش‌ها صحت سنجی می‌شوند. در مجموع گزارش‌ها باید مستند شوند. در سال 95 دو میلیارد دلار قاچاق و تقلبات کالاهای سلامت محور داشتیم که این رقم در سال 96 سه میلیارد دلار بود. برآورد می‌شود که سالانه 250 میلیون دلار قاچاق دارو یعنی حدود یک پنجم واردات آن در کشور داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه مردم چگونه داروهای اصیل را از قاچاق تشخیص دهند و اینکه چه تضمینی وجود دارد که داروهای قاچاق وارد داروخانه‌ها نشوند، گفت: از نظر ما داروخانه مرجع رسمی فروش دارو و بازوی اجرایی سازمان غذا و دارو هستند. اغلب داروخانه‌ها به درستی فعالیت می کنند و بهترین مرجع برای خرید دارو هستند. از طرفی نیز سامانه 190 سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پاسخگوی کمبودها و سوالات مردم در حوزه دارو هستند.

 

در ادامه دکتر حریری - معاون توسعه و پشتیبانی سازمان غذا و دارو گفت: در قانون بودجه، ردیف یارانه دارو برای تامین داروهای خاص شامل رادیوداروها، داروهای حوزه بهداشت، واکسن‌ها، سرم‌ها، شیرخشک متابولیک و شیرخشک یارانه‌ای اطفال برای نوزادان محروم از شیر مادر در نظر گرفته می‌شود. پیش بینی می‌شود تا پایان امسال 560 میلیارد تومان در این قسمت هزینه شود. بسیاری از داروها از جمله داروهای ایدز، هپاتیت و بیماران خاص از همین محل تامین می‌شوند و از بیمار وجهی دریافت نمی‌شود. در مجموع مشکل خاصی در زمینه تامین مالی این دسته از داروها وجود ندارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------