50 درصد اقلام آرایشی‌ بهداشتی در کشور قاچاق است



اخبار,اخبار پزشکی

کارشناس مسئول اداره آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برآورد می‌شود 50 درصد اقلام آرایشی و بهداشتی که در کشور وجود دارد، قاچاق است.

به گزارش ایسنا، دارایی بابکی در همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رویکرد استفاده از کالاهای سلامت‌محور که امروز در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بازار محصولات سلامت‌محور ایران تنها 4 دهم درصد بازار سلامت جهان را دارد و از این میان برآورد می‌شود 50 درصد اقلام آرایشی و بهداشتی که در کشور وجود دارد، قاچاق است.

 

وی با اشاره به این که قاچاق در هیچ جا ثبت نمی‌شود، ادامه داد: در موضوع کالاهای سلامت‌محور اگر هزینه خالص تولید کالا را در نظر بگیریم برآورد می‌شود بررسی سلامت کالا حدود 50 درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود  بنابراین اگر یک ریمل یا مداد چشم را به قیمت 3000 تومان بخریم باید جای شک داشت که کنترل‌های کیفی را پاس کرده‌اند یا نه.

 

کارشناس مسئول اداره آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پرزشکی مشهد با بیان اینکه «میزان کشفیات کالاهای سلامتمحور قاچاق سال به سال افزایش می‌یابد»، تصریح کرد: این مفهوم را دارد که باید در این زمینه نگران باشیم. در سال 1391 مواد آرایشی و بهداشتی در رتبه دهم کالاهای قاچاق بوده، اما در سال 1395 در رتبه دوم قرار گرفت.

 

وی افزود: با این وجود قاچاق دارو بسیار کم است؛ چراکه سیستم وارادت دارو بسیار بسته است. 

 

دارایی بابکی با اشاره به نحوه شناسایی اقلام وارداتی سلامت‌محور اضافه کرد: برای کالاهاس سلامت‌محور برچسب کنترل اصالت در نظر گرفته شده است که هر کالایی که بخواهد وارد کشور شود پس از طی مواحل قانونی و پاس کردن کنترل‌های بهداشتی بر روی کالا نصب می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------