اهتمام دولت برای تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی



اخبار,اخبار پزشکی

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که راه‌های تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی پیدا شده است، گفت: سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها بر این است که در آینده ای نزدیک مشکل کمبود دارو حل شود.

احمد همتی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح اقدامات دولت به خصوص وزارت بهداشت و درمان برای پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی و تامین دارو در شرایط فعلی، اظهار کرد:  کمیسیون بهداشت چند هفته‌ اخیر جلسات مکرری را با مسئولان ذی ربط برگزار کرد که در یکی از آنها رییس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. تصمیمات خوبی گرفته شد که در نهایت راه‌های تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی پیدا شده ، مشخصا نباید تامین ارز در این بخش مشکلی داشته باشد.

 

وی در ‌عین ‌حال گفت: البته به دلیل نوسانات ارزی اختلافی بین شرکت‌های خصوصی دارویی و تجهیزات پزشکی با وزارت بهداشت بر سر قیمت‌گذاری‌ها وجود دارد، در حال‌ رایزنی هستیم تا این مشکل حل شود، چون در نهایت این اختلاف به مردم و بخش خصوصی آسیب وارد می‌کند. باید در این بخش به ثبات نسبی برسیم تا از این گردنه عبور کنیم.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: ممکن است در برخی از اقلام دارویی کمبود مشاهده شود،  ولی سیاستگذاری‌ها بر این پایه است که این مشکلات در آینده ای نزدیک بر طرف شده تا شاهد کمبود دارو نباشیم.

 

همتی با تاکید بر این که پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با تحریم احتمالی آمریکا در بخش پزشکی و دارو، صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: از چند ماه پیش بسیاری از شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد تهدید واقع شده‌اند تا با ایران همکاری نداشته باشند. البته ایران با انجام اقداماتی ارتباطاتش را حفظ کرده است و به دنبال این هستیم که این ارتباطات تقویت شود. حدود 97 درصد از داروها در داخل کشورمان تولید می‌شوند ، لذا باید به گونه‌ای ارز تامین شود تا مواد اولیه آن بدون مشکل تهیه شود. این شامل تجهیزات پزشکی نیز می‌شود.

 

وی با تاکید بر این که برنامه‌ریزی ها در راستای نبود مشکل ارزی در بخش دارو و تجهیزات پزشکی است، تصریح کرد: اگر این برنامه‌ریزی ها نبود در حال‌ حاضر شاهد فاجعه در بازار دارو بودیم، چون فشارهای زیادی به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی از چند وقت پیش برای قطع روابط با ایران شروع شده است . این سیاستگذاری‌ها و پیگیری‌ها باعث شد که شاهد مشکلات شدید در بخش دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم. تقریبا همه پرونده‌های درمانی به جز موارد استثنایی  در حال‌ انجام است.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد پرداخت بدهی های شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی، گفت: فاصله پرداخت بدهی ها به بخش دارویی کمتر شده است. برای پرداخت تجهیزات پزشکی نیز در حال‌  تلاش هستیم تا این اتفاق رخ دهد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------