داروها بر بافت ریه اثر مخرب دارند



اخبار,اخبار پزشکی,ریه

مطالعه اخیر پژوهشگران "دانشگاه منچستر"(Universities of Manchester) نشان داده است داروهایی که افراد برای درمان بعضی از بیماری‌ها مصرف می‌کنند، اثرات منفی بسیاری بر بافت ریه دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، ۲۷ دارویی که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند التهاب مفصل، سرطان و قلب تجویز می‌شوند و در اکثر مواقع بیماری افراد را نیز درمان می‌کنند، می‌توانند اثرات نامطلوب و خطرناکی بر روی دستگاه تنفس افراد داشته باشند.

 

این مطالعه توسط پژوهشگران "دانشگاه منچستر"، "دانشگاه لیدز "، "دانشگاه شفیلد" ، "پزشکان مرکز تحقیقات پزشکی NIHR Manchester "، "مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی درمانی سلطنتی Trust "، "بیمارستان NHS "و "سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان" (EORTC) انجام شده است. پژوهشگران در این مطالعه به بررسی ۶۲۰۰ بیمار پرداختند.

 

پژوهشگران این مطالعه در پروژه‌ای که توسط اتحادیه اروپا و "موسسه داروسازی اروپا" برای توسعه تکنیک‌های تصویربرداری برای مدیریت "داروهای تحریک بیماری ریه بینابینی"(DIILD) در حال انجام است، دخیل هستند.

 

بیماری ریه بینابینی یا ILD نامی کلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری‌های ریوی بوده که عموما باعث زخم شدن بافت‌های ریوی می‌شوند. 

 

اگرچه "داروهای تحریک بیماری ریه بینابینی" می‌تواند سبب دشواری در تنفس، التهاب و "فیبروز"(fibrosis)  شود اما گاهی اوقات خطر و عوارض جدی اینگونه داروها چند سال پس از مصرف دارو آشکار می‌شود. سالانه بین ۴.۱ تا ۱۲.۴ میلیون فرد در جهان به بیماری ریه بینابینی مبتلا می‌شوند.

 

پژوهشگران با بررسی بیماران و انجام آزمایشات دریافتند که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری‌های ریوی بیش از ۵۰ درصد است و این درحالی است که ۲۵ درصد از آن به دلیل استفاده از داروی نامناسب و ابتلا به بیماری‌های تنفسی بوده است.

 

استروئیدها شایع‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری ریه بیابینی بودند، اما هیچ مطالعه‌ای تاثیر درمانی آنها بر این بیماری را تاکنون تایید نکرده است.

 

"جان واترتون"(John Waterton)، استاد دانشگاه منچستر گفت: اگرچه درباره این موضوع مطالعات گسترده‌ای انجام نشده است اما می‌توان گفت که عوارض جانبی داروها بسیار بربافت ریه تاثیرگذار است.

 

دکتر "نازیا چادوری"(Nazia Chaudhuri)، استاد ارشد دانشگاه منچستر و پزشک متخصص "بیمارستان Wythenshawe" گفت: پزشکان باید در مورد مسمومیت‌های ریوی و عوارض جدی برخی از داروها آگاهی داشته باشند. با مصرف داروهای جدیدتر که در بازار عرضه می‌شود، این مشکل باز هم افزایش خواهد یافت اما ما با کمک دیگر پژوهشگران در حال تلاش برای یافتن روشی نوین برای درمان و تشخیص این بیماری هستیم.

 

این مطالعه در مجله "Clinical Medicine" منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------