سرانجام ماجرای 'پزشکان فراری از کارتخوان' به کجا رسید؟



اخبار,اخبار پزشکی,مالیات پزشکان

چند ماه پیش بود که کمپین پزشکان فراری از مالیات و پزشکان فراری ازکارتخوان در شبکه های اجتماعی به راه افتاد و این موضوع با اظهارنظرهای مختلف به بحث روز رسانه ها تبدیل شد. برخی ها میزان فرار مالیاتی پزشکان را بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان می کردند. به هر صورت در مورخه 1 اسفند 1397 مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 برای موضوع مالیات پرداختی پزشکان و استفاده از کارتخوان توسط آن ها تصمیم گیری نمود.

به گزارش تابناک، چند ماه پیش بود که موضوع فرار مالیاتی پزشکان و عدم استفاده آن ها از کارتخوان، در شبکه های اجتماعی با کمپین هایی تحت عنوان پزشکان فراری از مالیات و پزشکان فراری از کارتخوان شروع شد و مردم تجربیات خود از برخورد با پزشکانی که در مطب خود از کارتخوان استفاده نمی کردند را بیان نمودند. این ماجرا کم کم به رسانه ها و اظهارنظرهای مختلف مسئولین در این زمینه کشیده شد.

 

محمدرضا نوری رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران طی مصاحبه ای در مورخه 23 مرداد 1397 گفت: از میان حدود 20 هزار پرونده پزشکان در تهران، تنها 11 هزار نفر برای عملکرد سال 1396 اظهارنامه ارائه کردند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر 5 میلیون و 700 هزار تومان بود. با توجه به رسیدگی های انجام شده برای عملکرد سال 95 که تقریبا به همین میزان مالیات ابراز شده بود، این میانگین برای هر نفر حدود 14 میلیون تومان توسط سازمان تعیین و تشخیص داده شده است.

 

بعد از این اظهار نظر رئیس امور مالیاتی تهران، محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ ریزی سازمان نظام پزشکی درباره مالیات پزشکان طی مصاحبه ای در مورخه 25 مرداد 1397 اعلام کرد: جامعه پزشکی یکی از صنوف خوش حساب در زمینه پرداخت مالیات است، بیش از ۹۵ درصد فعالان ما اظهار نامه مالیاتی می‌ دهند و این اظهارنامه‌ ها نیز رسیدگی و قطعی می ‌شوند.

 

این ماجرا به همین جا ختم نشد و سیاوش غیب پور نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران طی مصاحبه ای با رادیو اقتصاد در مورخه 2 شهریور ماه 1397 از فرار مالیاتی 80 درصدی پزشکان خبر داد و گفت: طبق آمار رسمی، مجموع مالیاتی که پزشکان در سال 96 پرداخت کرده‌ اند ۱۵۰ میلیارد تومان بوده درحالی‌که مقدار مالیات تخمینی آنها 700 میلیارد تومان است. در نهایت، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت نیز به این ماجرا ورود پیدا کرد و ضمن انتقاد شدید از اظهارات رئیس سازمان  امور مالیاتی تهران گفت: اگر پزشکی مالیات نمی ‌دهد مقصر سازمان امور مالیاتی است، مردم به (کارکنان سازمان مالیاتی) حقوق می‌ دهند تا مالیات دریافت کنند.

 

برخی از کارشناسان حتی پا را فراتر از موضوع پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات توسط پزشکان گذاشتند و اقدام به ارائه آمار و ارقام در زمینه فرار مالیاتی پزشکان نمودند. به عنوان نمونه حسین بانکی کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت که در برنامه پایش مورخه 28 مرداد 1397 حضور پیدا کرده بود در مورد فرار مالیاتی پزشکان گفت: باید بدانیم مبلغی که به عنوان مالیات از پزشکان باید اخذ شود چقدر است؟ در حال حاضر تعداد پزشکان متخصص در کشور 46 هزار و 600 پزشک هستند، ما در اینجا فرض می کنیم 40 هزار پزشک متخصص داریم.

 

وی افزود : درآمد ماهیانه این پزشکان متخصص را 50 میلیون تومان لحاظ می کنیم که در مجموع یک سال میزان درآمد سالیانه پزشکان متخصص 24 هزار میلیارد تومان است. برای دندان پزشکان که تعداد آن ها 28 هزار نفر است، مبلغ ماهانه را 30 میلیون تومان در نظر می‌گیریم که مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان 10 هزار میلیارد تومان شد. با این احتساب مجموع درآمد سالیانه دندان پزشکان و پزشکان متخصص 34 هزار میلیارد تومان است.

 

این کارشناس گفت: اگر نرخ مالیات را 20 درصد در نظر بگیریم، البته میزان مالیات باید بیشتر از 20 درصد و حدود 35 درصد باشد که در محاسبات خود 20 درصد گرفتیم. مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند 6 هزار و 800 میلیارد تومان است. بانکی در پایان تصریح کرد: نکته مهم اینکه در محاسبات بالا مالیات تعداد 80  هزار پزشک عمومی را نیاورده ‌ایم. 6 هزار 800 میلیارد تومان فرار مالیاتی کشور معادل یارانه یک سال 12 میلیون ایرانی و وام ازدواج برای 450 هزار زوج جوان است.

 

در نهایت، با تمام اظهارات، انتقادات و اعداد و ارقامی که برای فرار مالیاتی پزشکان اعلام شد، در مورخه 1 اسفند 1397 نمایندگان مجلس در جلسه علنی رسیدگی به لایحه بودجه 98 مصوب کردند که ۱۰ درصد از حق ‌الزحمه یا حق ‌العمل پزشکی پزشکان را به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند. همچنین تصویب شد که تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌ شود، مکلفند در چهارچوب آیین ‌­نامه تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب 4/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

 

بدین ترتیب از ابتدای سال آینده کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف شدند که از کارت ‌خوان استفاده کنند. این مصوبه می تواند با توجه به نیاز دولت به درآمدهای مالیاتی در سال آینده و با توجه به ارقام و آمار ارائه شده در مورد فرار مالیاتی پزشکان، تصمیمی مثبت برای دولت تلقی شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------