معاون وزیر بهداشت: پرداختی‌ها از جیب مردم در نظام سلامت بالاست



اخبار,اخبار پزشکی

معاون وزیر بهداشت به بالا بودن میزان پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اگر تغییری در سیاست‌های خود ایجاد نکنیم تا سال ۲۰۲۰ اگرچه خدمات بیشتری ارائه می‌شود ولی وضعیت شاخص هزینه‌های کمرشکن ما به همین صورت باقی خواهد ماند.

به گزارش تسنیم، ایرج حریرچی امروز در دوازدهمین همایش دانشجویی تازه‌های علوم بهداشتی کشور به ضرورت اجرای طرح پوشش همگانی سلامت اشاره کرد و اظهار کرد: پوشش همگانی سلامت بر مبنای ارائه تمام خدمات لازم و با کیفیت حوزه سلامت در 5 مرحله ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و طب تسکینی بدون هیچ سختی و تبعیض جنسینی قومی، نژادی به تمام آحاد یک کشور است اما مشکل کشور ما در حوزه سلامت این است که برخی از این خدمات به صورت القایی بوده و منطبق بر ایجاد درآمد است.

 

وی با اشاره به بالا بودن درصد پرداختی از جیب مردم برای خدمات سلامت تصریح کرد: پرداخت از جیب مردم قبلا 58 درصد بوده و اکنون به 38 درصد رسیده اما هنوز این میزان پرداختی رقم بالایی برای مردم است.

 

حریرچی با تاکید بر اینکه خدمات سلامت نباید باعث فقیر شدن مردم شود، یادآور شد: مشکل دیگر در نظام سلامت ما بحث هزینه‌های کمرشکن است اگرچه این هزینه‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته اما باز هم رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. این هزینه‌ها شامل جراحی‌های زیبایی و برخی خدمات دندانپزشکی نظیر ارتودنسی است.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه موفقیت نظام سلامت در کاهش هزینه‌های کمرشکن در آحاد فقیر جامعه بیش از آحاد ثروتمند جامعه بوده، گفت: نکته‌ای که در اینجا پنهان شده این است که در خصوص هزینه‌های کمرشکن معمولا افراد ثروتمند بیشتر از آحاد فقیر جامعه متحمل این هزینه‌ها می‌شوند.

 

وی سخنان خود را با ارائه مثالی تبیین و خاطرنشان کرد: برای مثال 40 درصد از افراد با درآمد کمتر اصلا خدمات دندانپزشکی را دریافت نمی‌کنند، بنابراین هیچگاه متحمل هزینه‌های کمرشکن نخواهند شد.

 

حریرچی افزود: اگر تغییری در سیاستهای خود ایجاد نکنیم تا سال 2020 اگرچه خدمات بیشتری ارائه می‌شود ولی وضعیت شاخص هزینه‌های کمرشکن ما به همین صورت باقی خواهد ماند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------