شکل گیری نخستین جنین زنده موش بدون اسپرم و تخمک



اخبار,اخبار پزشکی
پژوهشگران آمریکایی برای نخستین بار توانستند بدون نیاز به اسپرم و تخمک، جنین‌های زنده‌ای را در رحم مصنوعی موش‌ها به وجود آورند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوساینتیست، رحم‌های مصنوعی که بدون اسپرم و تخمک ساخته شده‌اند، برای نخستین بار پس از کاشت در موش‌های ماده توانستند جنین‌های زنده را شکل دهند. در هر حال این رحم‌ها، ناهنجاری‌هایی دارند که پیش از به کار بردن رحم‌ برای به دنیا آوردن نوزاد انسان باید برطرف شود.

 

رحم‌های مصنوعی که در موش‌ها به کار رفتند، با استفاده از سلول‌های خاصی موسوم به "سلول‌های بنیادی پرتوان" ساخته شدند که می‌توانند هر سه نوع سلول موجود در رحم‌ را تولید کنند.

 

"جون وو" (Jun Wu)، پژوهشگر "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی" (UTSW) و همکارانش، سلول‌های بنیادی را به سه سلول  رحم تبدیل کردند و با سپس با استفاده از مواد مغذی و محرک‌های رشد، ساختارهایی مانند رحم به وجود آوردند.

 

پژوهشگران پس از این مرحله، رحم‌های مصنوعی را به بدن موش‌های ماده انتقال دادند و یک هفته بعد، آنها را با جراحی از بدن موش‌ها خارج کردند. آزمایش‌ها نشان دادند که شکل‌گیری ساختارهای ابتدایی جنین در رحم آغاز شده اما با ناهنجاری‌هایی همراه است.

 

وو در این باره گفت: ساختار بافت رحم‌های جدید، به خوبی ساختار رحم‌های معمولی نبود.

 

نحوه رشد رحم

گروه‌های پژوهشی دیگری نیز پیش از این، رحم‌های مصنوعی را از سلول‌های بنیادی در موش به وجود آوردند اما نتوانستند با موفقیت در بدن موش‌ها قرار بگیرند یا این که فقط سلول‌های جفت را شکل دادند و از عهده تشکیل دو نوع سلول دیگر برنیامدند.

 

وو اضافه کرد: ایجاد و تنظیم رحم‌های مصنوعی در موش‌ها، در حال حاضر به یک چالش تبدیل شده و ما در این آزمایش توانستیم جنین‌هایی را به طور کامل در رحم مصنوعی شکل دهیم. برای این کار، رحم باید در محیطی غنی از مواد مغذی و محرک‌های رشد قرار گیرد که به شرایط بدن شبیه است.

 

وی افزود: در هر حال، هدف ما از این پژوهش، به دنیا آوردن فرزند نیست. آزمایش توانایی رحم مصنوعی برای رشد، به ما امکان خواهد داد تا واقعی بودن آنها را ببینیم. هدف ما این است که یک سیستم مقیاس‌پذیر برای تولید صدها یا حتی هزاران نوع ساختار شبیه به رحم داشته باشیم.

 

وو ادامه داد: نمونه‌های رحم مصنوعی باید برای درک بهتر رشد پستانداران، در آزمایشگاه مور مطالعه بیشتری قرار بگیرند.

 

این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------