وزیر بهداشت: کمبود داروی کشور یک سوم سال گذشته است



اخبار,اخبار پزشکی,وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشت هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در حال افتتاح است که در تاریخ کشور بالاترین میزان افتتاح تخت در سال چهار هزار و ۵۰۰ عدد بوده است.

به گزارش ایسنا، سعید نمکی امروز (پنج شنبه) در اردستان با بیان اینکه در سال‌های گذشته اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه سلامت کشور رقم خورده است، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید کار خود را با پول نفت ۳۰ دلاری آغاز کرد، در حالی که باید بدهی‌های نفت ۱۲۰ دلاری را می‌پرداخت؛ افتتاح تخت های بیمارستانی در کشور امسال تقریبا دو برابر شده و به عنوان رکورد در تاریخ ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه اگر توجه ویژه ای به نظام سلامت نشود، در امور دیگر هم دچار مشکل خواهیم شد، افزود: نخستین گامها را در دولت در بحث سلامت و طرح تحول سلامت بود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، طرح تحول سلامت به اجرا درآمد. از گامهای موثر این طرح  می‌توان به کاهش پرداخت از جیب بیماران به خصوص در هزینه های کمر شکن بستری که رقم های بسیار بالایی بود اشاره کرد. این رقم به زیر ۱۰ درصد رسید به گونه ای که در مناطق شهری حدود هشت درصد و در مناطق روستایی حدود پنج درصد رسیده بود.

 

تصویب بیمه اجباری برای ۹ میلیون نفر فاقد بیمه

نمکی اضافه کرد: همچنین رسیدگی به بیماران خاص و صعب الاعلاج، توسعه زیر ساختها، تامین پزشک در نقاط دور افتاده و محروم و ماندگاری آنها از گام های بسیار بزرگی بود که در طرح تحول سلامت نظام سلامت برداشته شد.

 

وی با اشاره به موضوع بیمه همگانی، تصریح کرد: اخیرا برای ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که  فاقد دفترچه هستند، بیمه اجباری مصوب شده است و ملکف به تامین منابع و حمایت از افرادی هستیم که پوشش بیمه ای ندارند. مجلس نیز در ساختار بودجه و حمایتهای قانونی مورد نیاز کمک کرد و به هر ترتیب گامهای بزرگی در این خصوص برداشته شد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گام دوم طرح تحول سلامت را با تقدم پیشگیری بر درمان، تقدم درمان سرپایی و بستری آغاز کردیم، گفت: امسال خوشبختانه طرح کنترل فشار خون را به عنوان یک بسیج ملی اجرا کردیم و به دنبال این هستیم که مردم در تختهای  بیمارستان نباشند.

 

نمکی خاطر نشان کرد: دستگاه های دیالیز بسیاری اضافه شد، اما تا فشار خون، دیابت و چاقی را کنترل  و مهار نکنیم هزاران تخت سی سی یو و آی سیو در  بیست سال  آینده  برای همین منطقه هم کم خواهد بود. به همین دلیل تقدم پیشگیری بر درمان را به عنوان یک اولویت قرار دادیم.

 

رکورد افتتاح تخت های بیمارستانی در کشور

وی ادامه داد: علی رغم توسعه زیر ساختها در مناطق کمتر توسعه یافته و کمبودهای ناشی از تحریم، امسال هزار پروژه آماده بهره برداری داریم و هر هفته از این به بعد ۵۰ پروژه در نظام سلامت افتتاح خواهد شد. امسال اولین سالی است که این رکورد را به لطف خدا و اینکه آنهایی که می خواهند ما را به زانو در آورند اجرا خواهیم کرد که در دنیا نه تنها از اداره امور روزمره عاجز نیستیم بلکه رکوردهای توسعه جدید را هم ثبت خواهیم کرد.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال هشت هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح می کنیم که در تاریخ این کشور بالاترین میزان افتتاح تخت در سال چهار هزار و ۵۰۰ تا بوده است و امسال تقریبا دو برابر شده و به عنوان اولین رکورد در تاریخ ثبت شده است.

 

طلب ۱۰ هزار میلیاردی از تامین اجتماعی

نمکی ادامه داد: هنوز ۱۰هزار میلیارد تومان از بیمه تامین اجتماعی طلب داریم اما نمی توانیم ۴۰ میلیون کارگر بیمه تامین اجتماعی را پشت در بیمارستانها بگذاریم. از طرفی امسال سخت ترین سال بعد از انقلاب در منابع کشور است که همه راهها را می خواهند بر سر ما ببندد و به حرمت خون شهدا و دعای شبانه روز مادراتشان و جان فشانی عده ای در کشور هنوز سر پا هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز کمبود دارو در  کشور در همین امروز یک سوم سال گذشته است. شاید برای نمونه انسولین از یک نوع آن در یک هفته و بیست روز کم شد، اما هنوز وجو د دارد.

 

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تصریح کرد: استان اصفهان را استان محروم تلقی نمی کنیم و واقعا استان پیشتازی است،  توسعه زیر ساختها در استان اصفهان واقعا چشمگیر است و استان اصفهان اولین شاخصهای نظام سلامت را ارایه می کند.

 

مهاجرت از حاشیه شهرها باری بر دوش دولت

نمکی افزود: اما اکنون که به اصفهان آمده ام، تحولی که انتظار داشتم در اینجا اتفاق نیفتاده است. اینکه مردم از نقاط حاشیه ای به دیگر بخش های کشور کوچ می کنند، باری بر دوش نظام جمهوری اسلامی است.

 

وی ادامه داد: حدودا ۱۱ میلیون حاشیه نشین در شهرهای بزرگ داریم. ممکن است در گذشته در مواردی بی‌توجهی به برخی شهرهای کوچک و حتی نقاطی با ظاهری برخوردار صورت گرفته باشد که تلاش داریم این کاستی برطرف شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد که  بیمارستان زواره را که امروز دستور مجوز ۳۲ تختخوابی دارد، با زیر ساختهای مورد نیاز و کمبود پزشک به گونه ای مدیریت کنیم که مردم از حداقل ها محروم نشوند.

 

نمکی گفت: نمی توانیم استانی مانند سیستان و بلوچستان را با پراکندگی اش با استانی مانند گیلان و البزر یکسان ببنیم، قطعا باید متفاوت نگاه کنیم.

 

وی به موضوع توزیع و ارجاع بیماران اشاره کرد و ادامه داد: اینکه بیمار در اصفهان در صف پذیرش بماند و ظرفیتی در کاشان داشته باشیم باید مدیریت شود که بیمار دچار سردرگمی نشود. باید با یک نگاه جدید مشکل توزیع اعتبار را در مناطقی که با کمبود جمعیت روبه‌رو هستند، برطرف کنیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------