مقابله با کبد چرب با ترکیبات گیاهی



اخبار,اخبار پزشکی,مقابله با کبد چرب با ترکیبات گیاهی
مطالعات محققان دانشگاه چونگ کینگ چین نشان می‌دهد ترکیبات موجود در بسیاری از سبزیجات محبوب قادر به مقابله با عارضه کبد چرب هستند.

به گزارش  ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد.

 

هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن  و سوء تغذیه هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد سبزیجاتی مانند انواع کلم به ویژه کلم بروکسل حاوی ترکیباتی به نام ایندول هستند که می‌تواند باکتریوم روده را تنظیم کند و برای مقابله با کبد چرب پتانسیل خوبی دارد. محققان بر این باروند با استفاده از این ترکیبات می‌توان به روش‌های درمانی فوق‌العاده‌ای دست یافت.

 

متاسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می‌شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه‌های تیره، برخی از علایم دیگر کبد چرب هستند.

 

چه افرادی بیشتر در معرض کبد چرب هستند

افراد چاق یا دارای اضافه وزن، بیماران مبتلا به دیابت، زنان باردار و افرادی که در خانواده خود سابقه کبد چرب دارند، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

 

مهمترین عوامل خطر کبد چرب:

-مصرف الکل

-استفاده خودسرانه دارو

-کلسترول بالا

-مصرف افراطی و خودسرانه استامینوفن

-تری گلیسیرید بالا

-سوء تغذیه

-سندرم متابولیک

 

معمولا پزشک پس از معاینه می تواند کبد چرب را تشخیص دهد؛ چراکه معمولا در این حالت کبد کمی بزرگتر از اندازه نرمال می‌شود. آزمایش خون، سونوگرافی از کبد و نمونه برداری، از مهمترین روش‌های تشخیص کبد چرب هستند.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Hepatology منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------